تفاهم نامه‌ همكاری های مرزی ایران و افغانستان امضا شد

تهران - ایرنا - فرمانده مرزبانی ناجا از امضای تفاهم نامه مرزی با فرمانده مرزبانی كشور افغانستان خبر داد.

به گزارش دوشنبه پایگاه خبری پلیس، سردار «قاسم رضایی» درباره این تفاهم نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران با كشور افغانستان، مرز طولانی و مشتركی نزدیك به 900 كیلومتر داشته و هر دو كشور وظایفی را در مقابل یكدیگر برای حراست از مرزهای مشترك برعهده دارند.

وی افزود: براساس توافق انجام شده قرار است سالی یك بار نشستی بین فرماندهان مرزبانی دو كشور در تهران و كابل برگزار شود كه اولین نشست امروز در تهران برگزار شد.

فرمانده مرزبانی ناجا، یادآور شد: در این نشست مشكلات بین مرزبانان و موضوعاتی نظیر ترددهای غیرمجاز یا شرارت های اشرار و قاچاقچیان در مرز دو كشور، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و مقرر شد تبادل اطلاعات به روز بین فرماندهان مرزبانی برقرار و در صورت ضرورت نیز عملیاتی های همزمان در مناطق مرزی انجام شود.

رضایی یادآور شد: در این نشست مقرر شد تا دو كشور ضمن انجام ردزنی، اخبار در خصوص فعالیت اشرار و قاچاقچیان را در اختیار یكدیگر قرار دهند. همچنین با برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی بین مرزبانان دو كشور ایران و افغانستان، تعاملات بین مرزبانان و مرزداران افزایش یافته و شاهد ارتقای رفاه آنان باشیم.

این مقام ارشد انتظامی، در خصوص آخرین وضعیت مرزهای غربی گفت: مرزهای عراق در امنیت كامل است و مرزبانان كشور عراق برای ورود زائران بیشترین همكاری را با ما داشتند كه این هماهنگی در تاریخ بی سابقه بوده است بنابراین شاهدیم كه مراسم اربعین حسینی به خوبی برپا شد و زائران از تسهیلات لازم چه در مرز ایران و چه در مرز عراق، برخوردار شدند.

سردار رضایی با اشاره به اینكه، تا كنون 250 هزار نفر زائر از عراق وارد كشور شدند، افزود: با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها، زائران به شهرهای خود بازگشتند كه برخی از این زائران از اتباع كشورهای افغانستان و پاكستان نیز بودند.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح كرد: بالغ بر 5/1 تا 2 میلیون جمعیتی كه طی 18 روز برای شركت در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق رفتند، تنها ظرف 3 روز به كشور خود باز می گردند بنابراین شاهد تجمع زیادی در مرزها هستیم لذا تمام نیرو و سعی خود را برای ورود زائران به كشور گذاشته ایم.

وی ادامه داد: مرز بسته نشده است تنها محدودیت خروج به سمت عتبات عالیات داریم و هم اكنون خروج اضطراری از مرز انجام می شود.

سردار رضایی از كسانی كه قصد خروج از مرز را دارند خواست تا پایان هفته صبر كنند تا وضعیت مرزها روال عادی پیدا كند.

در پایان این نشست تفاهم نامه ای بین دو كشور ایران و افغانستان به امضای دو طرف رسید.

در ادامه این مراسم فرمانده مرزبانی افغانستان گفت: ما سرحد و مرز مشترك با ایران داریم و علاوه بر آن دوست و برادر دیرینه هستیم.

فرمانده مرزبانی افغانستان خاطرنشان كرد:‌البته یك سری تهدیدها، چالش‌ها و موضوع مواد مخدر نیز وجود دارد كه در این اجلاس سعی كرده‌ایم تا با امضای این تفاهمنامه به راهكارهای مشترك و هماهنگ برسیم.

اجتمام**9303**1436
۰ نفر