۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۴
کد خبر: 81413957
T T
۰ نفر

اثرات مخرب مصرف قليان بر باروري زنان

۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۴
کد خبر: 81413957
اثرات مخرب مصرف قليان بر باروري زنان

بايگاه خبري تحليلي يزد آوا نوشت: مژگان كريمي جراح، متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌هاي زنان گفت: در بعضي از مطالعات 180 نوع سرطان بر اثر دود سيگار و قليان مشاهده شده است.

در ادامه اين مطلب آمده 'مژگان كريمي زارچي' جراح و متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌هاي زنان در گفت وگو با خبرنگار يزد آوا با اشاره به اثرات قليان و سيگار بر روي زنان، اثرات مخرب قليان و سيگار بر روي نسج سينه، ايجاد سرطان سينه، سرطان گردنه رحم و غدد شيري را يادآور شد.

اثرات مخرب قليان بر روي سيستم تناسلي و تخمك گذاري خانم‌ها چندين برابر بيشتر از اثرات سيگار است و به خصوص روي نسج سينه(غدد و مجاري شيري سينه) اثر مخرب دارد.

وي ادامه داد: در مطالعات متعدد در داخل كشور و خارج كشور مشاهده شده كه سيگار به تنهايي مي‌تواند عامل ايجاد سرطان گردنه رحم در زنان باشد و حتي در خانم‌هايي كه ازدواج نكردند و در معرض ويروس سرطانزاي گردنه رحم (ويروس پاپيلوم انساني ) نيستند، استعمال قليان و سيگار موجب ايجاد سرطان گردنه رحم در آن‌ها خواهد شد.

جوان‌ترين عضو انجمن سرطان‌هاي زنان اروپا افزود: مصرف مداوم قليان براي مدت زمان طولاني (حدود ده يا پانزده سال) در يك دختر بدون اينكه در معرض ويروس سرطانزاي گردنه رحم باشد، موجب ايجاد اين سرطان در وي خواهد شد.

وي با اشاره به تأثير مصرف قليان برعمل كرد تخمدان‌ها در سيستم باروري زنان گفت: قليان و سيگار معمولأ باعث مي‌شود كه عملكرد تخمك گذاري تا حدي مختل شود.

كريمي، بيشترين اثر مخرب سيگار و قليان را روي آقايان و تأثير آن روي كشته شدن اسپرم و كاهش حركت نطفه‌ دانست و ادامه داد: مطالعات زيادي در خصوص خانم‌ها در زمينه تأثير قليان برميزان عملكرد تخمدان انجام نشده ولي بطور قطع مشخص است كه اگر فرد چاقي قليان و يا سيگار بكشد و وزنش هم همينطور بالا بماند، اثرات كاهنده عملكرد تخمدان در او از جمله از بين رفتن زودتر عملكرد تخمدان و به طبع يائسگي زودرس قبل از سن 40 سال بيشتر خواهد بود.

وي خاطر نشان كرد: براي افرادي كه نازا هستند، داروهاي القايي تخمك گذاري و داروهاي افزايش دهنده عملكرد تخمدان تجويز مي‌شود كه مصرف اين داروها به طور مداوم و چندين دوره، موجب ايجاد سرطان تخمدان در زنان خواهد شد.

عضو هيات مديره انجمن سرطان‌هاي زنان ايران با بيان اينكه در بعضي از مطالعات 180 نوع سرطان بر اثر دود سيگار و قليان مشاهده شده است، اثرات مخرب قليان و سيگار بر روي نسج سينه، ايجاد سرطان سينه، سرطان گردنه رحم و غدد شيري را ياد آور شد.

616