۱ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81360647
T T
۰ نفر
شیوع بیماری ام ‌اس در ایران بیش از حد متوسط جهانی است

تهران- ایرنا- عضو كمیته علمی انجمن ام ‌اس گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران در مدار 23 درجه شمالی عرض جغرافیایی، باید دارای شیوع متوسط جهانی بیماری ام ‌اس (20 در 100 هزار نفر) باشد، این در حالی است كه شیوع این بیماری در كشور به حدود 50 تا 100 در 100 هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حمیدرضا ترابی روز پنجشنبه در یازدهمین كنگره بین‌المللی ام ‌اس افزود: طبق آمار رسمی، 40 هزار نفر در ایران مبتلا به ام اس هستند، این در حالی است كه طبق گزارش های رسیده از مراكز درمانی، تعداد مبتلایان به ام اس 60 هزار نفر است.

وی ادامه داد: سن شیوع ام ‌اس حدود 20 تا 35 سال است اما این بیماری در كودكان، نوزادان و افراد سالخورده نیز دیده شده است.

ترابی با بیان اینكه بیماری ام ‌اس قابل درمان است، افزود: داروهای موجود در ایران و جهان در درمان این بیماری بسیار موثرند، بطوریكه موجب پیشگیری از پیشرفت و عود بیماری می‌شوند.

وی گفت: با توجه به تجربه پزشكانی كه در زمینه درمان بیماری ام ‌اس فعالیت می‌كنند، تفاوتی بین تاثیر داروهای ایرانی و خارجی در درمان بیماران وجود ندارد.

ترابی توضیح داد: داروهای قدیمی درمان ام اس هنوز نیز برای درمان بیماران كارآیی دارد با این حال سه نوع داروی جدید خوراكی و یك نوع داروی تزریقی در این زمینه تولید و در سطح دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: داروی فینگلومود (جی لینیا) یكی از داروهای جدید خوراكی ام اس است كه در ایران نیز تولید و مصرف می شود.

ترابی ادامه داد: داروی دی متیل فیموراد (بی جی 12) نیز از دیگر داروهای جدید درمان ام اس در سطح دنیا است كه تا چند ماه آینده شركت های دارویی ایران نیز وارد فاز تولید آن می شوند.

وی گفت: داروی خوراكی تری فلوناید (آباجیا) و داروی تزریقی آلانتوزوما (لمترادا) نیز ازجمله داروهای جدید تولید شده در سطح دنیا برای درمان ام اس است اما هنوز وارد ایران نشده است.

ترابی توضیح داد: مصرف این داروها برای بیمارانی كه ام اس آنها عودكننده است تجویز می شود اما برای بیمارانی كه ام اس پیشرفته دارند قابل استفاده نیست.

دبیر اجرایی یازدهمین كنگره بین المللی ام اس در مورد داروهای قدیمی ام اس گفت: تمام داروهای تزریقی بیماری ام اس موجود در جهان در ایران نیز وجود دارد و حتی تعدادی از آنها در ایران نیز تولید می شود.

بیماری ام اس یكی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است كه قسمت های مختلف سیستم اعصاب مركزی ازجمله سیستم عصبی نخاع، مغز و چشم ها را درگیر می كند.

یازدهمین كنگره بین المللی دو روزه ام اس كه امروز با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در هتل المپیك تهران آغاز به كار كرد، فردا (دوم آبان ماه) به كار خود پایان می دهد.

علمی(3) ** 1834 ** س.ق ** 1071**1572
۰ نفر