۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۶:۲۶
کد خبر: 81349262
T T
۰ نفر

تحریم های غرب، پكن و مسكو را به هم نزدیكتر كرد

۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۶:۲۶
کد خبر: 81349262
تحریم های غرب، پكن و مسكو را به هم نزدیكتر كرد

پكن-ایرنا- زمانیكه غرب به رهبری آمریكا، اواخر شهریورماه سال جاری با تشدید تحریم ها بر ضد روسیه شرایط را به نفع خود می دید، هیچگاه تصور نمی كرد كه مسكو وپكن به این زودی به هم نزدیكتر شوند و روابط دو كشور نسبت به گذشته مستحكم تر شود.

به گزارش ایرنا، سفر وزیرامور خارجه چین به روسیه و امضای قراردادهای متعدد میان این دو كشور، كارشناسان را بر این باور رسانده كه چین به خوبی توانسته جای خالی اروپا وكشورهای غربی را برای روسیه درمبادلات تجاری و اقتصادی پر كند.

روسیه وچین علاوه برهمكاری درزمینه های سیاسی واقتصادی قراراست در عرصه نظامی نیز ارتباط خود را گسترش دهند. ازجمله، صحبت از تشكیل ائتلاف دفاعی است كه موضوع آن سال ها مورد بحث وبررسی طرفین می باشد.

چین هم اكنون با رشد اقتصادی 7.5 درصد، درزمره كشورهایی است كه بالاترین رشد اقتصادی را دردنیا دارد وهمین موضوع كافی است كه این كشور با اطمینان خاطر بگوید، می تواند روسیه را در شرایط حساسی كه دچارش شده، یاری دهد.

'لی كچیانگ' نخست وزیر جمهوری خلق چین كه به تازگی دیداری سه روزه از مسكو داشت، بامقامات بلندپایه روسیه دیدار كرد وتوانست ده ها قرارداد وموافقت نامه تجاری واقتصادی با این كشور به امضا برساند.

او درسخنان خود به صراحت گفت كه دوكشور منافع مشترك زیادی دارند و پكن برای حفظ این منافع ازهیچ كوششی فروگذار نخواهد كرد.

روابط روسیه وچین درسال های اخیر روند رو به رشدی داشت و دو كشور در عرصه های مختلف اقتصادی، نظامی، انرژی وسیاسی دارای مشاركت راهبردی با یكدیگر هستند. سران دو كشور نیز بارها درسخنان خود به این نكته كه در تلاش برای افزایش این همكاری ها دربلندمدت هستند، اشاره داشته اند.

امضای ده ها توافقنامه تجاری چین با روسیه درسفر اخیر 'لی كچیانگ' نشان دهنده این موضوع است كه چین توانسته درمقابله باتحریم های غرب برسربحران اوكراین برای روسیه كارساز باشد و موفق عمل كند.

'وانگ دانگ' معاون نخست وزیر چین با بیان اینكه غرب در خصوص روسیه اشتباهی بزرگ مرتكب شده گفت كه درچنین شرایطی روسیه وچین باید بر توسعه همكاری های سودمند دوجانبه متمركز شوند تا پاسخی به غرب باشد.

براساس آمارهای ارائه شده ازسوی منابع اقتصادی چین، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو كشور درسال 2013 میلادی به بیش از89.2میلیارد دلار رسیده بود و دو كشور قصد دارند این رقم را تا سال 2015 میلادی به 100 میلیارد دلار و تا سال 2020 میلادی نیز به 200 میلیارد دلار افزایش دهند.

البته همكاری های دو كشور به همین جا ختم نمی شود و دو كشور با برداشتن گامی بلندتر، درصدد برآمده اند تا با حذف دلار درعرصه تبادلات تجاری ضربه دیگری بر پیكره اقتصادی آمریكا و غرب وارد كنند.

پیشتر و درماه اوت (مرداد ماه)، بانك های مركزی روسیه وچین درمورد طرحی برای مبادلات ارزی میان دو كشور و تبدیل 'روبل' به 'یوآن' وبالعكس سخن به میان آورده بودند كه در نهایت به توافق هم رسیدند.

در دیدار نخست وزیران چین وروسیه، دو كشور، همچنین قدمی دیگر به نهایی كردن یك پروژه عظیم 456 میلیارد دلاری درزمینه انرژی نزدیك شدند كه بر اساس آن گازپروم به مدت 30 سال وسالانه 39میلیارد متر مكعب گاز طبیعی به چین صادر خواهد كرد.

بنابر این نزدیكی پكن ومسكو را باید به نوعی اتحاد دو كشور درجهت مقابله با تهدیدهای غرب واتحادیه اروپا علیه روسیه ویكه تازی های آنان درآسیا دانست و این موضوعی است كه واشنگتن به شدت نگران آن است.

كارشناسان این اتحاد را 'نزدیكی تاریخی' می دانند وآنگونه كه 'روبرت پری' تحلیلگر آمریكایی می نویسد: 'چین وروسیه ازمدتها قبل منتظر چنین فرصتی بودند تا ابتكار عمل غرب را با ایجاد تفاهم نامه های دوجانبه خنثی وفرو بریزند.'

او می گوید: 'اتحاد پكن ومسكو پیشتر درعرصه سازمان ملل متحد هم به نمایش گذاشته شده بود.'

آساق *1*1597 *1579*1859