۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۳۲
کد خبر: 81313382
T T
۰ نفر
كمالوندی : كلنگ احداث دو نیروگاه جدید اتمی امسال  زده می شود

تهران-ایرنا- معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی كشورمان پیش بینی كرد كلنگ دو نیروگاه جدید اتمی امسال زده شود.

«بهروز كمالوندی» درباره سفر اخیرش به روسیه و پیش بینی امضای توافقنامه با این كشور برای احداث نیروگاه جدید گفت: در حال نهایی كردن توافقاتی هستیم كه جنبه های حقوقی و تجاری و فنی دارد. هریك از اینها بحث های مفصلی را دارد. توافقات می بایست كامل و نهایی شود و به همین دلیل، هم آقای اسپاسكی اخیرا در ایران بود و هم سفر من به روسیه و ملاقات با آقای اسپاسكی همتای خودم در روس اتم انجام شد و صحبت های خیلی خوبی داشتیم.

كمالوندی افزود: با آقای كرینكو رئیس روس اتم صحبت شد؛ و در ارتباط با احداث دو نیروگاه حداقل با قدرت یك هزار مگاوات مجهز به آب شیرین كن در جوار همین سایت نیروگاه اول بوشهر، نزدیك به تفاهمات قطعی هستیم.

وی اظهار داشت: ملاحظات تجاری تمام شده و ملاحظات فنی هم درحال تمام شدن است و یك یا دو نكته حقوقی وجود دارد كه فكر می كنم ظرف هفته های آینده به نتیجه قطعی برسیم.

كمالوندی ادامه داد: پیش بینی ما این است كه بتوانیم در طول همین سال میلادی، قرارداد مربوطه - پروتكل- و یادداشت تفاهم را در این زمینه و قراردادهای جنبی متعددی كه دارد، امضا كنیم و كار كلنگ زنی دو نیروگاه را در طول امسال داشته باشیم.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه العالم، كمالوندی درپاسخ به سوالی درباره تعیین هزینه ساخت این دو نیروگاه و تشابه یا اختلاف آنها با نیروگاه فعلی بوشهر گفت: به لحاظ قیمت، مذاكرات ما تقریبا تمام شده است. از نظر مشخصات فنی تقریبا مشابه همین نیروگاه فعلی بوشهر البته با جنبه های تكمیلی بیشتر و پیشرفته تر و مجهز به آب شیرین كن خواهد بود.

وی تصریح كرد: این امر كمك می كند كه ما بتوانیم بخش مهمی از آب شرب و كشاورزی را در منطقه جنوب كشور، تامین كنیم. به نظرم، ظرف یك یا دو هفته آینده بتوانیم مذاكرات تجاری را نیز تمام كنیم.

كمالوندی درپاسخ به سوالی درباره زمان بری احداث این نیروگاهها گفت: ما بین پنج تا هفت سال را پیش بینی می كنیم و به طور كلی، این نوع نیروگاه ها در دنیا یك معدلی بین پنج سال تا هفت سال دارند. به طور معمول، كمتر از پنج سال طول نمی كشد.

سیام(1)**2021**1449
۰ نفر