۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81310740
T T
۰ نفر

مازندران برای ورود به بازار روسیه برنامه دارد

۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81310740
مازندران برای ورود به بازار روسیه برنامه دارد

ساری - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: این استان برای ورود به بازار 57 میلیارد دلاری صنایع غذایی و كشاورزی روسیه كه از سوی اتحادیه اروپا و برخی كشورهای آمریكایی تحریم شده، برنامه دارد.

به گزارش ایرنا، 'محمد محمد پور' روز شنبه در نشست خبری در ساری یادآور شد: بازار 17 میلیارد دلاری محصولات كشاورزی و 40 میلیارد دلاری محصولات غذایی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و چهار كشور آمریكایی تحریم شده است.

وی گفت: ورود به این بازار فرصتی برای صادرات محصولات كشاورزی مازندران به شمار می رود.

محمدپور ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه كمیسیون مشترك روابط اقتصادی ایران و روسیه كه در تهران منعقد شد، مازندران به عنوان تنها استان ایران است كه می تواند در صادرات محصولات كشاورزی به روسیه اقدام كند.

وی گفت: طیور، گل و گیاه، لبنیات، مركبات و كیوی از جمله محصولاتی هستند كه قابلیت صادرات به روسیه را دارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه كمیسیون مشترك ایران و روسیه، صادركنندگان مازندران باید آنالیز قرنطینه ای روسیه را با تمام ضوابط آن رعایت كنند.

محمدپور گفت: شركت هایی كه خطر پذیری صادرات محصولات كشاورزی را بر اساس پرسشنامه قرنطینه ای روسیه رعایت كنند، می توانند با حمایت دولت در صادرات این محصولات به روسیه حضور یابند.

وی تاكید كرد: كیفیت محصولات صادراتی مازندران باید براساس آنالیز ریسك پذیری كشور روسیه باشد.

محمد پور به وجود رقبای ایران در صادارات محصولات كشاورزی به روسیه اشاره كرد و گفت: پاكستان، چین، تركیه، مصر و آفریقای جنوبی رقبای جدی ایران در صادرات محصولات كشاورزی به روسیه هستند.

وی با یادآوری مشكلات حمل و نقل محصولات صادراتی به روسیه اظهار كرد: هزینه صادرات محصولات كشاورزی به روسیه از طریق حمل و نقل زمینی و جاده ای بالاست و به صرفه نیست.

محمدپور افزود: براساس پیگیری های استاندار مازندران مقرر شد تا كشتی های یخچال دار و حمل و نقل ریلی به كمك حمل و نقل جاده ای صادرات محصولات كشاورزی استان بیایند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت كرد تا با ورود به حوزه حمل و نقل صادرات محصولات كشاورزی از فرصت بوجود آمده استفاده كنند.

وی از برگزاری نمایشگاه غذای جهانی در مسكو خبر داد و گفت: این نمایشگاه در 11 دسته مواد غذایی با حضور 60 كشور جهان از 24 تا 28 شهریور در مسكو برگزار می شود.

وی با بیان این كه دو شركت بخش خصوصی 'كاله' و 'گل و گیاه مازندران' در این نمایشگاه شركت می كنند، افزود: یك هیات اقتصادی از استان مازندران با محوریت تولید كنندگان طیور، گل و گیاه، لبنیات و باغداران مركبات به همراه چند نفر از مدیران دستگاه های اقتصادی استان به این سفر اعزام می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران صادرات سال گذشته استان به روسیه را 60 میلیون دلار اعلام كرد و گفت: انواع میوه، سبزی ها، خشكبار و مصالح ساختمانی از محصولات صادراتی مازندران به روسیه بوده است.

محمد پور همچنین درباره مشوق های دولت برای صادرات محصولات به روسیه گفت: به ازای صادرات هر كیلوگرم مرغ از استان به روسیه پنج هزار ریال به تولید كنندگان یارانه پرداخت می شود.

2585/608/ 2025
۰ نفر