۳۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵
کد خبر: 81282051
T T
۰ نفر
آغاز عملیات تست خط لوله صادرات گاز ایران به عراق

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: عملیات اجرایی ٩٧ كیلومتر از خط ٤٨ اینچ صادرات گاز به عراق به پایان رسید و تست این خط لوله برای آماده سازی آن باهدف ارسال گاز به نیروگاه های بغداد با ظرفیت اولیه پنج میلیون مترمكعب آغاز شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از شانا، علیرضا غریبی اظهار داشت: باهدف تست خط لوله، ابتدا عملیات «پیگرانی تمیزكننده» انجام و پس از آن «پیگ اندازه گیر» خط را تست می كند و در پایان نیز با استفاده از آب، این خط لوله تست می شود.

وی افزود: پس از پایان «پیگرانی تمیز كننده و اندازه گیر»، ٩٧ كیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: هم اكنون عملیات اجرایی ٩٧ كیلومتر از خط ٤٨ اینچ صادرات گاز به عراق به پایان رسیده است.

به گفته مدیرعامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران، با بهره برداری از این بخش از خط لوله (٩٧ كیلومتر) می توان با لوپ كردن خطوط دیگر به این خط، آماده صادرات گاز به عراق شد.

خط لوله صادرات گاز به عراق از چارمله در استان ایلام شروع می شود و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد و با تكمیل این خط در مرحله نخست امكان صادرات ٥ میلیون متر مكعب گاز به عراق فراهم می شود.

با عملیاتی شدن قرارداد، در سه سال اول 4 تا 7 میلیون مترمكعب در روز، در دو سال بعد آن حدود 15 میلیون مترمكعب در روز و از سه سال بعد از آن روزانه 25 میلیون مترمكعب گاز به عراق صادر می‌شود.

برپایه این گزارش، تكمیل خط بیستون به دهكلان و خط بیستون به نفتشهر در افزایش ظرفیت صادرات گاز به عراق نقش دارد كه عملیات این خطوط نیز در دست اقدام است.

برهمین اساس، در سال ٩٤ با تكمیل خط ٦٠٠ كیلومتری ششم كه از اهواز شروع می شود و تا دهكلان ادامه دارد، امكان افزایش ظرفیت گاز ارسالی به عراق فراهم می شود.

اقتصام(1)1558
۰ نفر