۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳
کد خبر: 81192380
T T
۰ نفر

بی شناسنامه ها در سیستان و بلوچستان هویت می خواهند

۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳
کد خبر: 81192380
بی شناسنامه ها در سیستان و بلوچستان هویت می خواهند

زاهدان - ایرنا - شماری از خانوارهای روستایی مناطق دورافتاده و سخت گذر جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل برخی مشكلات هیچ گاه موفق به دریافت شناسنامه و سجل هویتی نشده اند و براین اساس از هر نوع امكانات عمومی و خدمات دولتی بی بهره اند.

به گزارش گروه اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناطق مختلف استان، این افراد همچنین در زمره معدود افرادی هستند كه علیرغم نیاز شدید مالی و در نهایت فقر هیچ گاه موفق به دریافت یارانه نقدی نیز نشدند در حالیكه اساس اجرای طرح< حمایت از نیازمندان واقعی جامعه بوده است.

در این رابطه بخشدار بنت شهرستان نیكشهر در جنوب سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: شماری از اهالی این بخش كه برخی بالای 40 تا 50 سال سال سن دارند، هنوز شناسنامه ندارند.

فرامرز دانش اظهار كرد: چند هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان فاقد شناسنامه هستند كه از این تعداد دست كم 500 نفر در دهستان توتان و مُهمدان این شهرستان در پایین ترین سطح استاندارد زندگی می كنند.

وی بیان داشت: در دهه های گذشته به دلایلی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مركز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل یا بیابان، كمبود درآمد و مشكلات دیگر این افراد موفق به دریافت شناسنامه نشده اند.

وی افزود: بی شناسنامه ها در بخش بنت از انواع خدمات عمومی نظیر دریافت یارانه، بیمه درمانی، حساب بانكی، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و سایر موارد محروم هستند و حتی نمی توانند سفر كنند.

بخشدار بنت با تصریح بر اینكه مسوولان ذیربط باید با حساسیت بیشتری موضوع فاقدان شناسنامه را رسیدگی كنند، خواستار راه اندازی نمایندگی مستقل ثبت احوال در این بخش جنوبی سیستان و بلوچستان برای آسان سازی در كار مردم و ارائه مناسب خدمات عمومی شد.

وی اظهار كرد: اهالی دهستان توتان و مهمدان بویژه فاقدین شناسنامه در وضعیت بد معیشتی زندگی می كنند به طوریكه دچار سوء تغذیه شده و به سبب كمبود ویتامین ها مبتلا به شب كوری هستند، هرچند گرچه با تلاش بسیج جامعه پزشكی تعدادی از آن ها درمان شده اند.

وی بیان كرد: در حالی این افراد در نهایت آسیب پذیری می بایست زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و كمیته امداد قرار گیرند متاسفانه حتی از دریافت یارانه نقدی نیز محروم مانده اند.

وی گفت: شاید در قرن 21 زندگی افرادی از این نوع برای عموم مردم باور پذیر نباشد اما باید اذعان كرد فاقدین شناسنامه به روش انسان های اولیه زندگی كرده و در بیابان دور از هر نوع امكانات و خدمات زیست می كنند.

همچنین محمد شاهوزایی بخشدار تَلنگ در شهرستان قصرقند به خبرنگار ایرنا گفت: فاقدین شناسنامه بی سواد بوده و از حقوق خویش آگاهی نداشته و حتی اطلاعات چندانی از دنیای اطراف خود ندارندو به طور مثال اهالی روستایی گواجوییك از توابع این بخش كه 100درصد بی سواد و فاقد شناسنامه هستند، تصور می كنند روستای مجاور آن ها (شارَك) شهرستان است.

همچنین ابراهیم جامی رییس اداره ثبت احوال شهرستان نیكشهر به خبرنگار ایرنا گفت: یكی از بزرگترین مشكلات برای تشخیص هویت فاقدین شناسنامه نبود آزمایشگاه تشخیص دی. ان. ای در سطح شهرستان و حتی منطقه جنوب سیستان و بلوچستان است كه باید هویت اصلی فاقدین شناسنامه را مشخص كند.

خبرنگار ایرنا در رابطه با دلیل طولانی شدن روند ارائه شناسنامه به افراد بی هویت نظر مدیركل ثبت احوال سیستان و بلوچستان را جویا شد كه وی در پاسخ گفت: برای حدود چهار هزار و 500 نفر افراد فاقد شناسنامه در سطح استان اقدامات لازم از جمله اخذ مدارك، تكمیل فرم پرسشنامه، انگشت نگاری و تعیین سن انجام شده است.

رضا راحت دهمرده افزود: پرونده این افراد برای انجام استعلامات در رابطه با تایید هویت و تابعیت به مراجع ذیصلاح و شورای تامین استان ارسال شده و در صورت تایید هویت و تابعیت این افراد از سوی این مراجع، در كمترین زمان ممكن نسبت به صدور شناسنامه اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینكه افراد فاقد شناسنامه باید ایرانی بودن خود را با سند و مدرك ثابت كنند، گفت: بر اساس قانون و دستورالعمل، وظیفه ثبت احوال تشكیل پرونده برای افراد فاقد شناسنامه و مشكوك تابعین است اما بررسی میدانی در رابطه با مشخص شدن هویت و تابعیت این افراد از طریق مراجع ذیصلاح قابل انجام است.

مدیركل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس آمار به طور متوسط در هر سال هزار مورد از پرونده های فاقدان شناسنامه در شورای تامین استان تعیین تكلیف می شود.

راحت دهمرده ادامه داد: از سال 74 تاكنون 14 هزار پرونده فاقدان شناسنامه و مشكوك تابعین در شورای تامین سیستان و بلوچستان تعیین تكلیف شده است.

وی با یادآوری وجود 350 پرونده برای مشكوك تابعین (افراد با تابعیت مشكل دار دارای شناسنامه) در سیستان و بلوچستان، تاكید كرد: با دستور اكید استاندار به مراجع ذیصلاح تا پایان امسال باید پرونده تمام فاقدان شناسنامه و مشكوك تابعین استان تعیین تكلیف شود.

گزارش تصویری فاقدین شناسنامه در دهستان 'توتان و مُهمدان' از توابع بخش بنت شهرستان نیكشهر و روستایی 'گواجوییك' از توابع شهرستان قصرقند در صفحه عكس ایرنا قابل دیدن است.

7312/7306/2729/7307/330
۰ نفر