۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81162513
T T
۰ نفر
مبادلات تجاری ایران و بلاروس افزایش می‌یابد

تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام برنامه ریزی برای برپایی دوازدهمین اجلاس كمیسیون همكاری مشترك با بلاروس گفت: مبادلات تجاری دو طرف در چارچوب های قانونی قابلیت افزایش دارد.

گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران حاكی است ، ولی الله افخمی در دیدار ویكتور ریباك سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری بلاروس در تهران با اعلام این مطلب افزود : با توجه به شرایط جدید ایران و كاهش تحریم‌ها، باید نقل و انتقال های تجاری بین دو كشور افزایش یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این دیدار به بررسی مشكلات و راهكارهای توسعه صادرات بین دو كشور پرداخت .

برپایه این گزارش ، سفیر جمهوری بلاروس نیز از تمایل كشورش برای توسعه مبادلات تجاری با ایران خبر داد و گفت: سوابق تاریخی نشان ‌دهنده همكاری گسترده دو كشور در زمینه‌های مختلف است كه این مناسبات، در روزهای سخت و بحرانی نیز قطع نشده و به منزله افتخارات كشور بلاروس محسوب می‌شود.

وی تصریح كرد: كشور متبوعش از ایران و شركت‌های ایرانی می‌خواهد كه حجم صادرات خود را به بلاروس افزایش دهند و بر هماهنگی در افزایش پروازها، همكاری در زمینه تراكتورسازی به عنوان برخی شاخص های همكاری نام برد .

بررسی ‌برنامه‌های سفر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به بلاروس در قالب نشست كمیسیون مشترك همكاری بین دو كشور از دیگر محورهای گفت وگو دو طرف بود كه در محل سازمان نامبرده انجام شد .

یازدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در ماه فوریه سال 2012 ( 19 تا 21 بهمن 1390 ) در شهر مینسك برگزار شد.

مهدی غضنفری وزیر وقت صنعت ، معدن وتجارت در راس یك هیات 100 نفره از فعالان بخش دولتی و خصوصی در اجلاس یازدهم حاضر شد .

كاترینیچ وزیر وقت صنایع بلاروس ، میزان مبادلات تجاری تهران و مینسك را در سال 2011 به میزان 139 میلیون دلار ذكر كرده بود كه بالاترین رقم مبادلات دو كشور تا پیش از آن بوده است .

به گفته كاترینیچ، سرمایه گذاری مستقیم ایران در سال 2011 در بلاروس حدود 30 میلیون دلار بود كه در آن زمان نسبت به مراودات مینسك با سایر كشورها بی نظیر و یك ركورد بود.

ایران یكی از 20 كشور سرمایه گذار در بلاروس محسوب می شود .

كامیونهای باری،الیاف آكریلیك، فلزات، تایر خودرو، كاغذ روزنامه و بلبرینگ برخی از اقلام وارداتی ایران از بلاروس است .

میوه، خشكبار، آجیل، دستگاهها و تجهیزات پزشكی و دارو به عنوان اقلام عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایران به بلاروس محسوب می شود.

اقتصام (2) ** 1559**1436
۰ نفر