۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81161717
T T
۰ نفر
همكاری های ایران و چین در بخش كشاورزی گسترش می یابد

تهران - ایرنا - وزیر جهادكشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با معاون وزیر كشاورزی چین بر لزوم توسعه همكاری‌ های كشاورزی میان دو كشور تاكید كرد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، محمود حجتی روز جاری(دوشنبه)در دیدار با 'نیودان' معاون وزیر كشاورزی كشور چین كه در محل وزارت جهادكشاورزی برگزار شد، افزود: رویكرد دولت یازدهم همكاری همه جانبه با كشور چین به خصوص در بخش كشاورزی است.

وی ابراز امیدواری كرد، سرفصل جدیدی از همكاری میان دو كشور در زیربخش‌های مختلف كشاورزی از جمله شیلات، تولیدات گیاهی، تحقیقات و جنگل و مرتع و سایر امور مربوط به كشاورزی ایجاد می شود.

وی گفت: برغم روابط خوب سیاسی و اقتصادی میان ایران و چین، دو كشور كمترین همكاری را در بخش كشاورزی داشته‌اند.

وی تصریح كرد: با امضای یادداشت تفاهم همكاری كشاورزی میان دو كشور، همكاری‌ها در آینده اجرایی و عملیاتی می شود.

معاون وزیر كشاورزی چین نیز بر گسترش همكاری‌های دوجانبه در مورد زیرساخت‌های كشاورزی تاكیدكرد و گفت: باید كارگروه همكاری در حوزه‌های مشترك همكاری بین دو كشور تشكیل شود.

وی افزود: در بازدیدهایی كه از مناطق كشاورزی شیراز و موسسه بیوتكنولوژی در چند روز اخیر داشتیم متوجه شدیم دو كشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همكاری‌های كشاورزی دارند.

وی ابراز امیدواری كرد: با تلاش‌های دو جانبه، پروژه‌های همكاری به خصوص در زمینه صنعت كشت، آبزی‌پروری و دامپروری اجرایی شود.

در ادامه این دیدار مسوولان بخش كشاورزی در زیربخش تولیدات گیاهی، شیلات، تحقیقات و برنامه‌ریزی و اقتصادی گزارشی از مذاكرات خود با هیات چینی را به وزیر جهادكشاورزی ارایه دادند.

در این گزارش‌ها، ایران خواستار توسعه همكاری در بخش شیلات از جمله پرورش ماهی در قفس، تولید كپور ماهیان و گیاهان دریایی، صید فانوس ماهیان و سرمایه‌گذاری‌های مشترك در بخش شیلات با چین شد.

همچنین در بخش تولیدات گیاهی انتقال ارقام پیشرفته محصولات زراعی به خصوص كلزا، گندم مقاوم به خشكی، برنج، سویا وپنبه، انتقال تكنولوژی تولید بذر هیبرید پنبه و برنج، انتقال تكنولوژی بذر هیبرید انواع سبزیجات، انتقال تكنولوژی ماشین آلات كشاورزی به ویژه در زمینه كشت نشانی ذرت، پنبه و كلزا و مكانیزاسیون برنج از مزرعه تا مرحله بعد از برداشت و سیستم كشت نشاء و خشك كردن و تولید برنج قهوه‌ای از زمینه‌های همكاری میان دو كشور عنوان شد.

در بخش تحقیقات نیز دامپزشكی، گیاه پزشكی، حفظ نباتات و گلخانه، كیفیت كود و سم‌چینی به عنوان زمینه‌های همكاری اعلام شد.

اقتصام(1)9186**1558
۰ نفر