۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81153233
T T
۰ نفر
قطع واردات بنزین از سال آینده/ برنامه ای برای كنار گذاشتن چینی ها نداریم

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت كه با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال آینده واردات بنزین متوقف می شود.

بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در حاشیه گشایش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی تاكید كرد با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس كه بنزین استاندارد با كیفیت اروپایی تولید می كند، نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

وی در خصوص حضور پیمانكاران چینی در پروژه های صنعت نفت ایران گفت: شركت های چینی باید براساس قرارداد كار خود را انجام دهند و ما برنامه ای برای خارج كردن چینی ها از صنعت نفت ایران نداریم.

وی در خصوص مذاكره با روسیه برای تهاتر كالا با نفت خاطر نشان كرد كه این مذاكرات در جریان است.

وی با تاكید بر حمایت از سازندگان داخلی گفت: در سال آینده بازار گسترده ای برای صنعت نفت در داخل و خارج از ایران گشوده می شود كه فرصت مناسبی را فراهم می كند تا شركت های داخلی توانمندی های خود را در آن حوزه ها نشان دهند.



** آلودگی بنزین وارداتی شایعه است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص استاندارد نبودن بنزین وارداتی نیز گفت: بحث آلودگی بنزین وارداتی از سوی یكسری از افراد كه با ملت ایران جنگ روانی دارند، مطرح شده و به دروغ می گویند كه بنزین بی كیفیت از چین وارد می شود كه همه این حرفها دروغ محض است.

وزیر نفت اضافه كرد: البته باید بگویم مطرح شدن این شایعات به معنی بی كیفیت بودن بنزین چینی نیست، ولی هم اكنون ایران برای خرید بنزین با چین قراردادی ندارد.

زنگنه خاطرنشان كرد: بنزین وارداتی به ایران با كیفیت بوده و از استانداردهای لازم برخوردار است.

وی ادامه داد: با هدف حفظ سلامت مردم، اعلام كردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی كه در شرایط اضطراری قرار نگرفته ایم، تولید نشود.

زنگنه درباره مبدا بنزین وارداتی به كشور نیز گفت: تامین بنزین وارداتی از هند، سنگاپور و كشورهای دیگر انجام می شود. امسال هم روزانه بیش از ١٠ میلیون لیتر بنزین وارد می كنیم.

وزیر نفت افزود: واردات بنزین تا زمانی كه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار شود، ادامه خواهد داشت و براساس برنامه ریزی فاز اول این پالایشگاه سال آینده به مدار تولید می آید.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر پاكستان به تهران در روزهای آتی، گفت: ما متقاضی آن هستیم كه پاكستانی ها به قرارداد گازی خود با ما عمل كنند و به تعهدات خود پایبند باشند.



** تمركز وزارت نفت بر اكتشاف میادین جدید در مناطق مرزی

زنگنه در خصوص اكتشاف منابع جدید نفت و گاز در كشور، گفت: هم اكنون فعالیت در این زمینه با تمركز بر مناطق مرزی در حال انجام است.

وزیر نفت افزود: همزمان با فعالیت های اكتشافی داخلی، با تنظیم قراردادهای جدید نفتی زمینه حضور شركت ها و سرمایه گذاران خارجی فعال در حوزه اكتشاف در كشور فراهم خواهد شد.

اقتصام(3)2022/9132**1561
۰ نفر