۱۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81103520
T T
۰ نفر
آیت الله جنتی: شورای نگهبان قانون را رعایت می كند و بدان پایبند است

مشهد - ایرنا - دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با نظر رهبر معظم انقلاب كار و قانون را رعایت می كند و بدان پایبند است.

آیت الله 'احمد جنتی' روز یكشنبه در 'همایش اعضای كاروانهای راهیان نور دفاتر نظارت شورای نگهبان در شهرستانهای خراسان رضوی' در مشهد با اشاره به انتخابات سال آتی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افزود: بر روی مسائل انتخابات كار كنید زیرا هم اكنون در كشور 400 هزار ناظر شورای نگهبان داریم كه هر یك خود خانواده، دوستان و آشنایان گسترده ای دارند و می توانند اثرگذاری قابل توجهی در جهت بصیرت افزایی و روشنگری داشته باشند.

وی گفت: شورای نگهبان سنگر نفوذناپذیری است كه باقوت و قدرت كار می كند و رهبر معظم انقلاب را به عنوان نعمت بزرگ كشور در كنار خود دارد كه دارای بالاترین بصیرت هستند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: امروز عده ای كه سنگر اول را فتح كرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند.

وی افزود: انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف كنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.

او گفت : اینان پول دارند و برخی از آنان هم در مراكز قدرت هستند اما این قدرت را مردم به آنان دادند و پولشان هم مال مردم است.

وی اظهار داشت: آنها نقشه های خطرناكی می كشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد كه از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است.

آیت الله جنتی گفت : در این میان مجلس خبرگان رهبری اهمیت ویژه ای دارد كه اهمیت آن با مجلس شورای اسلامی قابل قیاس نیست زیرا این مجلس پایه است.

وی افزود: الان آنان می خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف كنند زیرا تنها نهادی است كه می تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: همین مجلس كه رهبر را تعیین می كند اگر در طول تاریخ خود دریابد رهبری كه تعیین كرده است شرایط لازم را از دست داده می تواند وی را عزل كند.

دبیر شورای نگهبان گفت: این مجموعه می تواند قدرت رهبری را هم محدود كند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.

وی افزود: اینها چیزهایی نیست كه از آن غفلت كنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری كامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

او گفت: این مسوولیتی كه مردم به عهده شورای نگهبان گذاشته اند و الزامات آن باید به درستی درك و شناخته شود.

آیت الله جنتی در ادامه با اشاره به افرادی كه مساله تقلب را در انتخابات قبلی ریاست جمهوری مطرح كردند نیز اظهارداشت: آنان آبروی خود را بردند، عده ای هم كارشان به زندان كشیده و با عده ای هم مسامحه شد.

وی افزود: با اینكه این افراد مستحق اعدام بودند اما با آنان مسامحه شد زیرا اعدام به مصلحت تشخیص داده نشد و با آنان ملاحظه گردید.

او گفت: ادعای تقلب از سوی برخی افراد كه انتظار نبود مطرح شد و بعد از آن هم عده ای كه جوان بودند و دلم به حال آنان می سوزد فریب خوردند و به خیابانها ریخته و وضع مملكت را در بدترین شرایط دوران انقلاب حتی بدتر از دوران جنگ قرار دادند.

دبیر شورای نگهبان افزود: بالاخره بعد از آن فهمیدند كه این ادعاها دروغ بود ضمن آنكه در زمان طرح این ادعاها اعلام كردیم هر جا كه ادعای تقلب دارند آدرس بدهند تا رسیدگی و پاسخ داده شود اما گوش نكردند.

وی گفت: صفا ، صمیمت و صداقت ناظران ما در آنجا مشخص كرد كه تقلب و تخلفی نبوده و انتخابات در كمال صحت برگزار شد همانطور كه انتخابات اخیر در كمال صحت برگزار شد.

او ادامه داد: در واقع این انتخابات به نفع آقایان تمام شد و كلی تعریف و تمجید كردند حال آنكه این انتخابات به همان شیوه قبلی برگزار شد اما تفاوت در آن بود كه اینجا به نفع آنان بود و آن انتخابات به ضررشان تمام شد.

وی افزود: اگر این دفعه هم به ضررشان بود همان حرفها را تكرار می كردند.

آیت الله جنتی در ادامه این نشست همچنین اظهارداشت: فرهنگ اسلامی و ولایی كه پایه آن خداپرستی و دینداری می باشد زیربنای حل همه مشكلات است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال و اهمیت فرهنگ گفت: شناخت نبوت، آخرت و معارف الهی و اولیاء اسلام، اخلاق و رفتار اسلامی همه از شاخه های این فرهنگ عظیم است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مشكل جهان امروز و جنایات، قتلها و اعمال تروریستی كه بشر را از هستی ساقط كرده ناشی از ضعف فرهنگی است.

وی گفت: امروز زیربنای فرهنگ تخریب و اعتقاد به خدا و آخرت، اخلاق و حتی قانون تضعیف شده و در نتیجه آن پایبندی به پیمانهای بین المللی وجود ندارد و به همین سبب هر روز مصیبت تازه ای بر بشر وارد می شود.

او وضعیت آفریقا، سوریه، بحرین، قتل عام افراد بیگناه، پایمال شدن ارزشها و تخریب مساجد و حسینیه ها را نتیجه از بین رفتن و تضعیف فرهنگ دانست.

وی افزود: اگر بنا باشد در نظام جمهوری اسلامی یك حركت اصلاحی جدی شروع گردد باید از این نقطه آغاز شود و بصیرتی عمیق در مردم نسبت به ارزشها ایجاد گردد.

آیت الله جنتی گفت: نهادهای بین المللی از قبیل یونیسف در راستای اهداف خود بر روی كودكان كار می كنند و ما در این زمینه در غفلت مطلق به سر می بریم.

وی با بیان اینكه مهدهای كودك بسیار حساس و مهم هستند افزود: مسوولان و والدین باید مراقبت و حساسیت داشته باشند كه كودكان ما تحت آموزشهای درست قرار گیرند تا افرادی صالح و شایسته تربیت شده و وارد جامعه شوند.

او با تاكید بر اینكه اساس اسلام فهم فرهنگ است اظهار داشت: همه ما مخاطب تاكیدات رهبر معظم انقلاب در این حوزه هستیم اما در این میان مسوولان فرهنگی، حوزه ها، دانشگاهها و مدارس در اولویت هستند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: فرهنگ اسلامی به انسان می آموزد كه در مقابل خداوند و همه اقدامات و عملكردهای خود و جامعه مسوول است و همه امور حساب و كتاب دارد لذا كودكان ما باید با این فرهنگ رشد یابند.

وی گفت: نتیجه بی توجهی به فرهنگ اسلامی و تخریب آن این است كه بانكها با شیوه ربا وارد عمل شده و به افراد كم بضاعت وامهایی داده شود كه ناچار شوند همه چیز خود را بدهند تا این وامها را برگردانند.

آیت الله جنتی با بیان اینكه ربا در بانكها شایع شده است افزود: این چه فرهنگی است كه بطور رسمی 25 تا 35 درصد رباخواری می كنند كه خود باعث تعطیلی تولید می شود و در مقابل 'فرهنگ اسلامی قرض الحسنه' كه برای وقت نیاز و پاسخگویی به نیازمندان است منتفی و كنار گذاشته می شود.

وی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی بدون اصلاح فرهنگ ممكن نیست.

دبیر شورای نگهبان آشنایی و انس با قرآن و مفاهیم قرآنی را اولویت نخست دانست و افزود: قرآن كه برای همه شئون زندگی انسان برنامه و راهكار دارد باعث بصیرت بخشی و بینایی انسان می شود پس چرا باید قرآن كریم با این مفاهیم ارزشمند مهجور مانده و فراموش شود.

وی اظهار داشت: انتظار است اعضاء هیاتهای نظارت در این زمینه فعالتر از سایرین و پیشرو باشند و نخست خود به اصول و ارزشهایی چون امانتداری، صداقت، عدالت و راستگویی آراسته شوند و بعد به دیگران بپردازند تا تاثیر سخن چند برابر شود.

وی تاكید كرد: هر چه می توانید با فرهنگ قرآنی آشنا شوید و آن را عاشقانه بخوانید تا نور آن به قلبتان بتابد.

او از اعضای هیاتهای نظارت و ناظران شورای نگهبان خواست مباحث قرآنی را به مردم عرضه كنند بطوری كه مسائل سیاسی هم در كنار آن باشد اما محور و مبنای كار تفسیر، تدبر و انس با قرآن قرار گیرد.

دبیر شورای نگهبان همچنین در پاسخ به برخی پرسشهای حاضران در زمینه رباخواری و عملكرد بانكها گفت: مساله بانكها از مسائل مهم كشور است و در آن اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی مراجع هم به این امر تصریح كرده اند كه آنچه وجود دارد رباخواری است و كلاه شرعی می گذارند.

آیت الله جنتی افزود: خوشبختانه من شخصا احتیاجی به گرفتن وام از بانكها نداشته ام و به دیگران هم توصیه می كنم به جز بانكها از جای دیگری كه وام قرض الحسنه می دهند وام بگیرند.

وی گفت: تا می توانید از بانك وام نگیرید و پول خود را در بانك نگذارید و به افراد امن و كاسب بسپارید تا با آن تولید كنند.

آیت الله جنتی در پاسخ به پرسشی در زمینه عملكرد تیم مذاكره كننده هسته ای نیز گفت: این موضوع ربطی به من و شما ندارد چون ما نقشی در آن نداریم و رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستورات لازم را به تیم مذاكره كننده داده اند و خط قرمزها را مشخص كرده و در بخشی هم آنان را آزاد گذاشته اند تا هر تصمیمی كه درست می دانند بگیرند.ك/2

2713/664
۰ نفر