۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81100545
T T
۰ نفر
دیدار 3 جانبه رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیكستان در كابل

كابل – ایرنا - رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیكستان در دیدار سه جانبه در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در كاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت وگو و تبادل نظر كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از كابل 'حسن روحانی' ، 'حامد كرزی' و 'امام علی رحمان' رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و تاجیكستان روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در كابل كه هم اكنون در حال برگزاری است دیدار و در خصوص علاقه مندی های طرفین گفت وگو كردند.

رئیسان جمهوری 3 كشور فارسی زبان در این دیدار به لزوم تقویت زبان فارسی و گرامی داشت آداب و سنن از جمله نوروز تاكید كردند و نوروز را آیین دوستی و صلح دانستند و به لزوم همكاری برای حفظ ثبات در منطقه تاكید كردند.

روحانی، كرزی و رحمان در این دیدار به لزوم گسترش همكاری های 3 كشور در همه حوزه ها نیز تاكید كردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با استقبال 'محمد كریم خلیلی' معاون دوم رییس جمهور و دیگر مقامهای دولت افغانستان برای شركت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز وارد كابل شد.

'محمد جواد ظریف' وزیر امورخارجه، 'مسعود سطانی فر' معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و 'حسام الدین آشنا' مشاور فرهنگی رییس جمهور كشورمان، دكتر روحانی را در این سفر همراهی می كنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران پیش ازعزیمت به افغانستان در تهران گفت امروز كشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.

'امام علی رحمان' رییس جمهور تاجیكستان نیز روز چهارشنبه در راس یك هیات بلندپایه سیاسی و فرهنگی برای شركت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد كابل شد.

نخستین دوره جشن حوزه نوروز در تهران و سپس در تاجیكستان و تركمنستان برگزار شد.

حامد كرزی' رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز كه سال 1392 در تركمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت كرد جشن نوروز سال 1393 را در افغانستان تجلیل كنند.

بیش از 300 میلیون نفر نوروز را با 3 هزار سال قدمت در كشورهای ایران، افغانستان، هند، پاكستان، تركیه، ازبكستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیكستان ، قزاقستان ، عراق و بسیاری دیگر از كشورها جهان گرامی می دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داده است.

آساق/1501