۷ فروردین ۱۳۹۳، ۸:۱۴
کد خبر: 81100189
T T
۰ نفر
روحانی: امروز كشورهای منطقه به فرهنگ نوروز نیاز دارند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روزپنجشنبه پیش ازعزیمت به افغانستان برای شركت در جشن جهانی نوروز گفت امروز كشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به افغانستان برای شركت در جشن جهانی نوروز در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران ایرنا و واحد مركزی خبر افزود: نیاز است بسیاری از دولت ها در شرایط فعلی خانه تكانی كنند و شرایط نوینی را برای ملت های خود به وجود آورند.

رییس جمهور شركت در جشن نوروزی 8 كشور را هدف از سفرش به افغانستان عنوان كرد و گفت : سران و مسوولان 8 كشور امسال در كابل برای احیای سنت دیرینه مورد احترام كل مردم این منطقه یعنی نوروز اجتماع می كنند.

رییس جمهوری در توصیف نوروز گفت: نوروز از ایام تعطیلی معمولی و سنت كهن پا را فراتر گذاشته و تبدیل به یك فرهنگ بسیار پویا شده است.

روحانی اظهار داشت: ما در این فرهنگ، نظافت، پاكیزگی، خانه تكانی، نزدیك شدن افراد به یكدیگر، رفاقت، آشتی، مهربانی، همنوایی و همصدایی با طبیعت یعنی اعتدال و میانه روی را به عنوان آثار فرهنگ نوروز مشاهده می كنیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به برنامه های خود در سفر یك روزه اش به افغانستان گفت: یك ملاقات سه جانبه بین ایران، افغانستان و تاجیكستان به عنوان سه كشور فارسی زبان در حاشیه جشن جهانی نوروز خواهیم داشت كه در این نشست مسایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین سه كشور بررسی خواهد شد.

روحانی با اشاره به برنامه دیگرش در حاشیه جشن جهانی نوروز گفت: در اجلاس چهارجانبه ایران، تاجیكستان، افغانستان و پاكستان و همچنین اجلاس در سطح 8 كشور با حضور 4 رییس جمهور و 4 كشور دیگر در سطح وزرای خارجه، معاونان و نخست وزیر شركت می كنیم.

رییس جمهوری در ادامه تصریح كرد: باید به هر بهانه و مناسبت كنار هم جمع شویم، مسایل و مشكلات را مطرح كنیم تا بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم كه بسیار حایز اهمیت است.

روحانی افزود: به ویژه افغانستان كه در شرایط خاص انتخابات، تحول سیاسی و خروج نیروهای خارجی از این كشور قرار دارد.

روحانی با بیان اینكه كل منطقه از افراطی گری، تروریسم و اختلافات رنج می برد، تصریح كرد كه نشستن در كنار یكدیگر، طرح مباحث و حل و فصل مشكلات، می تواند به نفع كل منطقه باشد.

سیام**9012**9241** 1552
۰ نفر