۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۳۹
کد خبر: 81076323
T T
۰ نفر

زنگنه: می توان جلوی خام فروشی نفت را گرفت

۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۳۹
کد خبر: 81076323
زنگنه: می توان جلوی خام فروشی نفت را گرفت

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت:‌ دست كم یك میلیون بشكه ظرفیت پالایشی ایران باید در ٤ تا ٥ سال آینده بالا برود تا بتوان جلو خام فروشی نفت را گرفت.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی نفت و انر‍ژی، بیژن نامدار زنگنه،‌اظهار داشت:‌ از میانه دهه ٧٠ تا میانه دهه ٨٠ سرمایه گذاری عظیمی درصنعت نفت انجام شد كه به اعتراف كسانی كه از بیرون صنعت نفت به این موضوع نگاه می كردند ، دوران طلایی برای صنعت نفت بود.

زنگنه با بیان اینكه ارزش تولیدات صنعت نفت بسیار بالا است، گفت:‌ ارزش تولیدات یك سكوی كوچك نفتی روزانه حدود ١٠ میلیون دلار است، كمتر كارخانه ای سراغ دارید كه روزی ١٠ میلیون دلار تولید داشته باشد.

وی افزود:‌ در واقع، این رقم تولید خالصی است كه به اقتصاد كشور تزریق می شود ودر زندگی مردم اثر می گذارد و اگر قطع شود یا آسیبی ببیند به زندگی مردم و اقتصاد كشور آسیب می رسد.

وزیر نفت با انتقاد از مهاجرت نخبگان، گفت:‌ سخت ترین روزهای زندگی من این است كه دانشجویان ایرانی كه از بهترین دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند از ایران می روند و در خارج از كشور كار می كنند و بدتر از همه این است كه می بینم به قطر در برداشت از میدان گازی مشترك پارس جنوبی كمك می كنند.

زنگنه خاطر نشان كرد:‌البته انتقادی به این افراد نیست بلكه به مدیریت انتقاد دارم كه چرا گذاشتند چنین شود.

وی اضافه كرد: این همه زحمت كشیده شد و كار شد و نیروی برجسته خبره تربیت شد تا در خدمت استقلال، عزت و سربلندی ایران قرار گیرد، اما متاسفانه فضایی در كشور ایجاد شد كه نخبگان از كشور رفتند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به كمبود گاز در فصل زمستان، اظهار داشت:‌ در زمستان امسال با كمبود ١٦٠ میلیون مترمكعبی گاز مواجه بودیم در حالی كه میزان تولید ٦٠٠ میلیون متر مكعب در روز بود تقاضا به ٧٠٠ تا ٧٦٠ میلیون مترمكعب رسید .

زنگنه افزود: ٢٠٠ دكل عراق در مرز ایران در میدان مشترك كار می كنند و درایران تنها ٢٠ دكل در حال كار كردن است كه این مساله مایه سرافكندگی است.

وی ادامه داد:‌ ایران باید روزانه ٧٠٠ هزار بشكه در میادین مشترك با عراق تولید كند كه برای رسیدن به این رقم لازم نیست ١٠ سال صبر كنیم بلكه ٢ تا ٣ سال زمان كافی است.

وزیر نفت با تاكید بر افزایش ظرفیت پالایش نفت گفت:‌ دست كم یك میلیون بشكه ظرفیت پالایشی ایران باید در ٤ تا ٥ سال آینده بالا برود تا بتوان جلو خام فروشی نفت را گرفت كه همه این مسائل به صورت جداگانه در سیاستهای اقتصاد مقاومتی كه رهبری ابلاغ كردند، آمده است.

زنگنه ادامه داد:‌ در حال حاضر سالانه ٨٠ میلیارد دلار یارانه بدون اینكه هیچ جا اسمش آورده شود به دلیل تفاوت قیمت فوب با قیمت عرضه در داخل در كشور پرداخت می شود.

وی گفت:‌ اگر سالانه ١٠ میلیارد دلار این رقم برای بهبود بهره وری و كاهش شدت مصرف انرژی صرف شود، صدها شغل ایجاد می شود كه برای آینده كشور خیلی مهم است.

وزیر نفت خاطر نشان كرد:‌ با این روند مصرف، اگر تمام گاز قطر را هم بخریم ظرف ١٠ تا ١٥ سال آینده بازهم با كمبود گاز مواجه می شویم .

اقتصام(1)**2022**1569
۰ نفر