۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۸:۲۶
کد خبر: 81054231
T T
۰ نفر
تشكیل كمیته مرزی مشترك ایران و پاكستان برای  یافتن مرزبانان ربوده شده ایرانی

اسلام آباد - ایرنا - مقامات ایران و پاكستان كمیته مشتركی بمنظور رسیدگی به امور مرزی و تلاش های مشترك برای یافتن مرزیانان ربوده شده ایرانی در نشستی در شهر كویته مركز ایالت بلوچستان تشكیل دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی؛ در هفدهمین نشست كمیسیون مرزی مشترك میان مقامات ایران و پاكستان ؛ بمنظور مقابله جدی با اقدامات عناصر تروریستی در مرزهای مشترك دو كشور تصمیماتی اتخاذ شد.

این سومین نشست مقام های دو كشور پس از ربوده شدن پنج مامور مرزی ایران در روز هفدهم بهمن (ششم فوریه) و بحث درباره مسائل مربوط به امور مرزی و تحركات گروههای غیر قانونی بود.

موارد دیگری از جمله افزایش تجارت مرزی ، مرمت و بازسازی دیوار های حائل مرزی، افتتاح پایانه جدید در منطقه مكران ؛ انتقال برق ، استرداد اتباع ؛ صدور گذرنامه و گشت های مشترك مرزی در طول نشست مقامات مورد بحث بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش؛ شانزدهمین كمیسیون مرزی مشترك میان دو كشور چهار سال پیش برگزار شده بود.

بابر فاتح یعقوب محمد معاون سروزیر ایالت بلوچستان و سرپرست هیات پاكستانی در این نشست به خبرنگاران گفت : ما نگرانی عمیق خود را به دلیل ربوده شدن ماموران مرزی ایران ابراز می داریم و آماده هستیم برای یافتن این افراد با طرف ایرانی در ارتباط باشیم.

وی افزود: ما كمیته ای مشترك متشكل از مقامات دو طرف بمنظورنقض نكردن امور مرزها و بررسی تحركات عناصر مخالف با اقدامات صلح آمیز در مرزهای مشترك میان دو كشور را تشكیل دادیم.

این مقام پاكستان تاكید كرد كه بمنظور اطمینان از ارتقای همكاری های مشترك در مرزها و اقدامات جدی برای مقابله با عناصر خودسری كه سبب بی نظمی و عبور از قانون می شوند , اجماعی میان دو هیات صورت گرفت.

یعقوب محمد گفت: طرف ایرانی موافقت خود را برای افتتاح پایانه تجاری در منطقه مكران و صادرات برق به پاكستان از استان سیستان و بلوچستان را اعلام كرد.

'علی اصغر شكاری' معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست خبری گفت : از حسن نیت هیات پاكستانی بمنظور همكاری كامل در حل مسائل مرزی و یافتن مرزبانان ربوده شده كشورمان قدردانی می كنیم.

وی تاكید كرد : به اقدامات مشترك علیه تهدید های تروریستی كه به روابط دوستانه ایران و پاكستان لطمه می زند و همچنین بمنظور ارتقای سطح همكاری ها در آینده نیاز به تلاش های بیشتر است.

معاون استاندار سیستان بلوچستان افزود : ما می خواهیم روابط دو كشور بیش از گذشته افزایش داشته باشد و در این ارتباط قرار است نواز شریف نخست وزیر پاكستان برای دیدار از ایران سفری در روزهای آتی داشته باشد.

شكاری ادامه داد : از سروزیر , فرماندار و رییس مجلس ایالتی بلوچستان پاكستان نیز دعوت شد تا بمنظور ارتقای سطح همكاری میان دو ایالت ( استان مجاور ) بزودی به ایران سفر كنند.

معاون سروزیر بلوچستان همچنین گفت : هجدهمین نشست كمیسیون مشترك مرزی در شهریور ماه سال آینده در شهر زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

آساق ** 1095 **1010