۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳
کد خبر: 80996438
T T
۰ نفر
روحانی: دولت تبعیض در حقوق شهروندی را نمی پذیرد

اهواز - ایرنا - رییس جمهوری با بیان اینكه دولت عشایر و اقوام را فرصت می داند، گفت: تبعیض در حقوق شهروندی نسبت به عشایر و اقوام را نمی پذیریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در جریان دومین روز از سفر به استان خوزستان در دیدار سران عشایر این استان، اظهار داشت: ما باید امروز برای دوران جدید از عشایر به عنوان یك فرصت بزرگ برای حضور در میدان توسعه ایران دعوت كنیم.

رییس جمهوری گفت: برای من شنیدن این حرف سنگین است كه در پروژه های اقتصادی در این استان از نیروی محلی استفاده نشده است.

روحانی خطاب به استاندار خوزستان گفت: این خواست نه تنها عشایر و مردم خوزستان بلكه خواست ملی و دولت است كه می خواهد هیچ تبعیضی نباشد.

وی اظهارداشت: دولت می خواهد هیچ تبعیضی نباشد اگر هم هست باید از این سو باشد یعنی از نیروی محلی بیشتر استفاده شود.

رییس جمهوری ادامه داد: در دولت تاكید خواهم كرد كه در شرایط امتیاز مساوی حق تقدم با نیروهای محلی است.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه باید كشور توسعه یابد، گفت: امروز ساختن كشور مبارزه با قدرت های بزرگ است.

به گفته وی، تنها با شعار و فریاد مساله حل نمی شود، بلكه باید برنامه ریزی كنیم چرا كه دشمن با برنامه ریزی روبروی ما ایستاده و ما باید با برنامه مقابل آن بایستیم و كشور را بسازیم.

رییس جمهوری گفت: انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز و ظهور تنوع های قومی و فرهنگی در این سرزمین شد.

وی با بیان اینكه عشایر در نقاط مختلف كشور به نهضت و انقلاب اسلامی كمك كردند، گفت: در طول نهضت عشایر و طوایف مختلف در سراسر كشور حامی انقلاب بودند تا پیروز شد.

روحانی اضافه كرد: پس از پیروزی انقلاب عشایر برای استقرار امنیت نیز وارد صحنه شدند در واقع می توان گفت كه كمیته های انقلاب و سپاه پاسداران چیزی جز مردم نبود چرا كه سازماندهی نیروهای مردمی و آموزش آنها بود.



** عشایر حافظان كشور و مرزها در برابر استعمارگران بودند

رییس جمهوری با اشاره به نقش تاریخی عشایر، گفت: آنها در تحولات سیاسی، مبارزه با استعمار، استقرار آزادی و مشروطیت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حراست از محیط زیست، آبادانی و سربلندی كشور نقش اساسی داشتند.

روحانی با بیان اینكه نقش عشایر قبل از رضاخان گروه مولد در كشور بود، گفت: عشایر مصرف كننده نبودند و به شهر نمی رفتند تا كالایی را بخرند بلكه به شهر می رفتند تا كالاهای خود را بفروشند.

رییس جمهوری ادامه داد: جنسیت در عشایر معنا نداشت بین مردان و زنان تقسیم كار بود مردان كاری را برعهده می گرفتند و بخشی دیگر از كارها برعهده زنان و دختران بود نه تبعیض قومیت و نه تبعیض قومیت بود.

رییس جمهوری با بیان اینكه عشایر حافظان كشور و مرزها در برابر استعمارگران بودند گفت: آنها در خط مقدم مبارزه با انگلیس و برای آزادی بودند.

رییس جمهوری ادامه داد: این عشایر بودند كه باعث پیروی مشروطه و مشروطه خواهان بودند والا حركت مشروطه خواهان از دست رفته بود.

وی ادامه داد: ما یك فرهنگ ملی داریم اما تنوع فرهنگی، خرده فرهنگ ها، لباس، رنگ، شكل، اختلاف گونه ها و لهجه ها یكی از نعمت ها است.

روحانی گفت: یكی از ویژگی های رضاخان ضدیت با عشایر بود او نخست گفت كه لباس ها باید یكسان شود، تصور می كرد كه اگر همه یك جور لباس بپوشند بهتر است و اگر از سر زنان چادر كشیده شود، تمدن می آید.

رییس جمهوری با اشاره به اینكه زنان عرب بیشتر از عبا استفاده می كنند، ادامه داد: اما چادر به این شكل حجاب ایرانی - اسلامی است كه با هم تركیب شده است و رضاخان تصور می كرد كه اگر تمدن اسلامی - ایرانی را حذف كند تمدن به وجود می آید.

وی یكی از برنامه های اشتباه رضاخان را مبارزه با عشایر می دانست و گفت: او تصور می كرد برای ایجاد قدرت مركزی، عشایر باید از بین بروند در حالی كه عشایر بهترین حافظان امنیت هستند.

روحانی گفت: در واقع ایلات و عشایر نه تنها حافظ منطقه خودشان هستند بلكه در روزهای خطر از مرزها محافظت می كنند.

وی ادامه داد: رضاخان تصور اشتباهی داشت و آن این بود كه فكر می كرد تنوع قومی و فرهنگی، وحدت و امنیت ملی را برهم می زند و او مامور بود كه این كارها را انجام دهد.

روحانی ادامه داد: اما دیدیم كه رضاخان در تمام برنامه هایش ناموفق بود او نتوانست، حجاب، تنوع و عشایر را از بین ببرد و امنیت واقعی را به این كشور بیاورد و به آسانی كسانی كه او را آورده بودند از قدرت برداشتند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این كه وقتی حكومتی به مردم خود وابسته نبوده و به دیگران وابسته باشد سرنوشتش همچون رضاخان و پسرش می شود اظهارداشت: امام (ره) را ببینید كه با چه استقبالی آمد و آن روز در خرداد 68 كه عروج كرد چه بدرقه ای شد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خوزستان را نگین ایران توصیف و اضافه كرد: ملت ایران عشق به اهل بیت دارد، سنت پیامبری و سیره علوی اساس حركت این مردم است.

رییس جمهوری ادامه داد: برادران اهل سنت ما هم عاشق اهل بیت هستند و اگر دو یا سه نفر اغفال شده وجود دارد نباید آنها را به حساب بیاوریم.

رییس جمهوری با تاكید بر حضور عشایر در كشاورزی، دامپروری و همچنین صنعت گفت: لازم نیست شیوه صنعتی ما سنتی باشد ما باید اخلاق، فرهنگ و غیرت سنتی را نگه داریم اما شیوه های سنتی اقتصاد را به روز كنیم و دولت هم باید كمك كند.

وی به مثالی اشاره كرد و ادامه داد: به عنوان نمونه ممكن است دامداری سنتی صرفه اقتصادی نداشته باشد بنابراین اگر در اقتصاد سود نباشد اصلاح نخواهد شد.

رییس جمهوری اقتصاد را تلاش و درآمد دانست و گفت: دولت باید تلاش كند این كه گاهی در قیمت ها مداخله می كند همچون قرص مسكن است و اثری كوتاه مدت دارد.

روحانی با اشاره به این كه از آغاز فعالیت دولت حدود پنج ماه گذشته گفت: اما در عین حال دولت در حد توان خود گام هایی برداشته و برای استان خوزستان هم قدم هایی خواهد برداشت.

وی خطاب به عشایر استان خوزستان گفت: ما مصمم هستیم طرح كشاورزی 550 هزار هكتاری مدنظر را تا پایان این دولت و یا حتی طی برنامه ای سه ساله به ثمر برسانیم.

رییس جمهوری همچنین احیای كارون را اراده جدی دولت ذكر و اضافه كرد: می دانیم كه كارون باید سرزنده و پرنشاط باشد تا خوزستان و ایران نیز پرنشاط گردد.

روحانی با اشاره به برخی آمار درباره عشایر گفت: ما تا حد مطلوب فاصله بسیار داریم و باید تلاش كنیم كه به آمار و ارقام مطلوب برسیم.

سیام(3)**9012**9132**1535
۰ نفر