۲۴ دی ۱۳۹۲، ۲۰:۲۹
کد خبر: 80995412
T T
۰ نفر
روحانی:افتخار می كنم نقاط قوت و ضعف دولت به مردم گزارش شود/ قاضی، وجدان عمومی ملت است

اهواز - ایرنا - رییس جمهوری در دیدار فرهیختگان، دانشگاهیان و نخبگان استان خوزستان گفت: افتخار می كنم كه دولت تمام نقاط قوت، مشكل، كارآمدی ها و ناكارآمدی ها را به مردم گزارش دهد و بگوید ما در این بخش موفق یا ناموفق بوده ایم.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در جریان سفر به استان خوزستان و در دیدار فرهیختگان، دانشگاهیان و نخبگان این استان اظهار داشت: ما همه پروژه ها را زخمی كردیم، كلنگ زدیم، ناقص كردیم و اكنون نیاز به بودجه بسیاری برای تكمیل آنها است.

وی با بیان این كه باید خواست ها و مطالبات مردم را تعدیل كنیم گفت: این كار دولت نیست بلكه كار نخبگان، بزرگان جامعه، اساتید، صاحب نظران و فرهنگیان است كه می توانند مطالبات مردم را تعدیل و مطالبات اولویت دار و بحق مردم را تبیین كنند.

**خرد جمعی می تواند ما را نجات دهد

روحانی بر این نكته كه نخبگان باید هم منتقد دولت و هم منتقد جامعه باشند تاكید كرد و گفت: از انتقاد نترسیم.

رییس دولت یازدهم یادآور شد كه هیچ كس در این كشور و جامعه نمی تواند ادعا كند كه نظرات، تصمیمات و برنامه هایش هیچ نقصی ندارد. نعوذبالله نه كلام ما كلام قرآن و نه راه، روش و رفتار ما سیره پیامبر است.

روحانی ادامه داد: همه ما دارای خطا، اشتباه و نواقص فراوانی هستیم و خرد جمعی می تواند ما را نجات دهد.

** دستور رییس جمهوری برای بررسی مشكل سد گتوند

رییس قوه مجریه با تاكید بر اینكه همه باید دست به دست هم دهیم گفت: در این راستا نخبگان می توانند مبین باشند و تبیین كنند و واسطه خوبی بین جامعه و دولت باشند؛ دولت نیز موظف است با نخبگان در تماس باشد و از آنها بهره جوید؛ چرا كه آنها می توانند دولت را یاری كنند.

رییس جمهوری تصریح كرد: من در اینجا اعلام می كنم و در دولت به مسوولان دستور می دهم كه مساله سد گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

روحانی با بیان این كه امروز هیچ قضاوت و داوری ندارم ، گفت: اما آنچه امروز درباره سد گتوند گفته شد درست است؛ سد و دریاچه گتوندی كه می توانست امروز مایه امید باشد متاسفانه مایه نگرانی شده است.

رییس جمهوری با طرح این سوال كه چرا مشكل سد گتوند به وجود آمده است، ادامه داد: نمی خواهم بگویم كسی مقصراست یا نیست؛ زیرا هنوز ما این موضوع را بررسی كافی نكرده ایم.

وی تاكید كرد: اگر نخبگان حضور داشتند، انتقاد و اظهار نظرها آزاد بود آیا امروز مشكلی به نام سد گتوند داشتیم؟

وی افزود: اما مسوولان موظف هستند این مساله را بررسی كنند تا حداقل دولت بتواند گزارشی را به مردم ارایه كند.

رییس جمهوری در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: البته من از روز نخست با وزیر نیروی سابق و معاونانش مساله سد گتوند را سوال كردم كه چرا دچار مشكل شده كه آنها پاسخ دادند موضوع به طور كامل حل شده است و نگران نباشید؛ این در حالی بود كه بعدها دیدیم مساله حل نشده است.

وی با بیان این كه اقداماتی برای این موضوع آغاز شده اظهار داشت: باید 2 كار انجام دهیم؛ نخست رفع نگرانی و یافتن راه حل و همچنین بررسی دقیق آنچه اتفاق افتاده است.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این نكته كه مردم صاحب این كشور هستند گفت : مردم باید بدانند دولت كارگزار مردم است و آنها با رای خود به ما گفته اند كه بیایید و بار این مسوولیت را بر دوش بگیرید؛ ما نیز باید گزارش كار را به آنها دهیم.

** قاضی، وجدان عمومی ملت ایران است

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: افتخار می كنم كه دولت تمام نقاط قوت، مشكل، كاآمدی و ناكارآمدی ها را به مردم گزارش دهد و بگوید ما در این بخش موفق یا ناموفق بوده ایم.

روحانی افزود: ما از كاری كه انجام داده ایم و معتقدیم درست است در پیشگاه مردم دفاع می كنیم اما قضاوت نهایی با مردم است.

وی اضافه كرد اگر مردم گفتند كار شما درست است یعنی درست است و اگر گفتند اشتباه است ما باید اشتباهمان را اصلاح كنیم؛ بنابر این قاضی، وجدان عمومی ملت ایران است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه نخبگان و انجمن های تخصصی باید به دولت كمك كنند اظهارداشت: تمام مسوولان دولتی، ملی و استانی باید با نخبگان جامعه در تماس باشند و از آنها كمك بگیرند.

وی با بیان این كه تصور نكنیم چون مسوولیم بهترمی فهمیم، گفت باید از كارآزموده ها، پیشكسوت ها و باتجربه ها به ویژه در مسایل استانی استفاده كنیم.



** تعریف نخبه از نگاه رییس جمهوری

روحانی در ادامه سخنان خود با تبریك میلاد پیامبر اسلام (ص)، امام صادق (ع) و هفته دولت گفت: در این جلسه قصدم بیشتر شنیدن و بهره بردن بود، نكات بسیار مهمی از زبان نمایندگان بخش‌های مختلف جامعه است.

وی به عنوان جلسه 'دیدار فرهنگیان، دانشگاهیان و نخبگان' اشاره كرد و به تعریف واژه نخبه پرداخت و گفت: نخبه فقط آنهایی نیستند كه سمت و مدرك علمی یا شغل و منصب یا سمت سیاسی و اجتماعی دارند. همه صاحبان فكر، اندیشه و تجربه، نخبگان این جامعه هستند.

رییس جمهوری اضافه كرد: رییس یك قبیله یا عشیره ممكن است سمت سیاسی یا مدرك علمی نداشته باشد، اما همین فرد ممكن است فردی صاحبنظر و دارای تجربه در مسائل محیطی و اجتماعی خود باشد كه او هم از نظر ما نخبه است.

رییس دولت یازدهم اضافه كرد: یك ورزشكار پیش كسوت و فردی كه سابقه جهاد، دفاع و مبارزه با دشمن دارد، ولو این كه امروز سمت نظامی نداشته باشد یا حتی از مدرك دانشگاهی برخوردار نباشد، از نظر ما نخبه است.

روحانی گفت: هركسی كه می‌داند، می‌تواند و می‌خواهد، نخبه است. همه آنهایی كه در جامعه ما دارای توانمندی ویژه‌ای برای شناخت، درك و دریافت مسائل و تحلیل و حل و فصل آنها هستند، نخبه محسوب می‌شوند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نخبه در جامعه كسی است كه دارای احترام خاص و ویژه در آن جامعه است. او كسی است قدرت تبیین و تعدیل نظرات خاص و مطالبات به حق جامعه را دارد.

روحانی با اشاره به اینكه هفته‌ها قبل كه تصمیم داشتیم دیدارهای استانی را آغاز كنیم، بعد از چند جلسه بررسی و انتخاب خوزستان، بلافاصله مسایل استان بررسی شد، اظهار كرد: در دیدار مجمع نمایندگان استان نیازهای مردم بطور شفاهی و مكتوب ارایه شد كه در حال پیگیری است.

وی گفت: اولویت‌بندی مهم است. این مهم است كه با امكانات محدود از كجا شروع كنیم و بدانیم كه كدام یك از مسائل دارای اولویت است.

به گفته وی، جایگاه نخبگان در بحث نیازمندی‌ها و مطالبات مردم، جمع‌بندی و ارائه ان به بهترین شكل به دولت است.

روحانی با تاكید بر اینكه قدرت جمع‌بندی مسایل از توانمندی نخبگان است، ادامه داد: آنها حتی می‌توانند این مسایل را ضمن جمع بندی ،تعدیل كنند و با مردم نیز سخن بگویند.



*نقش سازمان های مردم نهاد

رییس جمهوری در این بخش از سخنان خود نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشكل‌های صنفی را در جمع‌بندی مطالبات مردم یادآور شد و گفت: تشكل‌های صنفی می‌توانند بهترین یاری كننده دولت باشند و می‌توانند به مردم بگویند در شرایط فعلی چه چیزی شدنی و چه چیزی نشدنی است.



*پیشینه تاریخی و تمدنی خوزستان

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینكه خوزستان باسابقه ترین مركز علمی كشور و شاید كل منطقه است، گفت: تمدن این استان به قبل از میلاد بازمی‌گردد و آثار تاریخی استان گواه و شاهد این مساله است.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه دولت خود را موظف می‌داند برای حل مشكلات هر یك از استان‌های كشور از همه توانش استفاده كند، اظهار كرد: سهم كمك مردم و نخبگان در رفع این مشكلات حایز اهمیت است.

سیام**9012**1497**9189/ 1449 ** 1917
۰ نفر