۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲
کد خبر: 80982113
T T
۰ نفر
دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری جهان اسلام پس از 21 سال توقف برگزار می شود

تهران-ایرنا- دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام پس از 21 سال توقف، در اردیبهشت 93 همزمان با هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران دراین دانشگاه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا ، دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام روز دوشنبه در نشست خبری این همایش كه در ساختمان مركزی دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: دبیر خانه این همایش به نام 'دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام' سال 1371 به پیشنهاد'محمد عبدالسلام' اولین دانشمند مسلمان كه جایزه نوبل فیزیك را دریافت كرد، در دانشگاه تهران تاسیس شد. وی درسال 1979 جایزه نوبل فیزیك را به دلیل ارائه فرمول بندی واحدی برای نیروی الكترو مغناطیس و نیروی هسته ای ضعیف كه نیروی الكترو ضعیف نامیده می شود، دریافت كرد.

دكتر 'علی اكبر موسوی موحدی' گفت: وی به دلیل سهم زیاد ایران در تولید علم جهان و این كه تعداد زیادی از دانشمندان بزرگ منطقه ایرانی هستند، پیشنهاد تاسیس این دبیرخانه را در دانشگاه تهران ارائه كرد.

وی خاطر نشان كرد: به اعتقاد عبدالسلام اكنون 300 دانشمند تراز اول جهان در ایران حضور دارند.

موحدی ادامه داد: اولین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام سال 1372در دانشگاه تهران برگزار شد و حدود 100 دانشمند در آن شركت كردند.

موحدی خاطر نشان كرد: اكنون دانشگاه تهران به این نتیجه رسیده است كه این همایش باید هر دو سال یكبار برگزار شود و به همین دلیل دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری را در روزهای 6 تا 8 اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار می كند.

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام گفت: این همایش ملی بین المللی است بطوری كه دانشگاه های سراسر كشور و افراد و شخصیت های بزرگ مسلمان در آن دخیل هستند.

موحدی با بیان اینكه این همایش یك ماموریت ملی و منطقه ای دارد،‌ گفت: هدف از برگزاری این همایش ارتقاء علم و فناوری در جوامع اسلامی، هم افزایی تجربیات دانشمندان مسلمان، توجه به نقش جامعه علمی در توسعه ملی، تلاش برای فراهم نمودن فضایی متفاوت از اجتماعات علمی و جذب دانشمندان جهان اسلام است.

وی ایجاد شبكه جهانی دانشمندان مسلمان، گسترش همكاری های علمی و فناوری جمهوری اسلامی با سایر كشورهای اسلامی، كمك به تبیین آینده علم در جهان اسلام، گسترش همكاری دانشمندان جهان اسلام و كمك به راهبری علمی جمهوری اسلامی در جهان اسلام را از دیگر اهداف برگزاری دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام عنوان كرد.

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام با اشاره به این كه دانشمندان از 24 كشور جهان در این همایش شركت می كنند، گفت: در این همایش مقاله ارائه نمی شود بلكه شخصیت های تراز اول علمی شركت كننده در رشته و زمینه علمی خود با مسوولان دانشكده ها و مراكز علمی مختلف گفت و گو می كنند و در نهایت یك یا دو روز هم اندیشی برگزار می شود و در این هم اندیشی نظریه یا دیدگاهی برای علم منطقه و جهت گیری حول محور سبك زندگی و سلامت ارائه می شود.

***كشور پیشرفته كشور صنعتی نیست

این استاد مركز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیك پردیس علوم دانشگاه تهران گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، امروزه یك كشور پیشرفته یك كشور صنعتی نیست بلكه كشور پیشرفته به یك كشور سالم گفته می شود كه در چهار زمینه جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی سالم باشد.

موحدی با اشاره به مشكلاتی كه صنعت برای كره زمین بوجود آورده است ،‌افزود: امروزه فعالیت های صنعتی باعث شده كه دمای كره زمین 85 درجه سانتی گراد گرمتر شده است و سال آینده نیز یك درجه گرم تر می شود.

وی افزود: بنابراین برای مقابله با این تغییرات باید شیوه زندگی خود را در تمام زمینه ها از جمله حوزه انر‍ژی، آب ، روابط دوستانه با كشورهای دیگر ، محیط زیست و حوزه سلامت تغییر دهیم.

***علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام با اشاره به این كه علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد‌، گفت: درصورتی می توانیم خوب علم جهان را در كشور به جریان درآوریم و مشكلات را با علم خود و دیگران حل كنیم كه ارتباطات خوبی با دانشمندان كشورها و موسسات علمی و دانشكده های منطقه و جهان داشته باشیم.

موحدی با اشاره به این كه دانشمندان 24 كشور جهان در دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام شركت می كنند، گفت: این دانشمندان از كشورهای اسلامی، اروپایی، آمریكایی و آمریكای شمالی هستند كه مسلمان و تعدادی نیز غیر مسلمان هستند.

وی خاطر نشان كرد: این دانشمندان در رشته های مختلف از جمله علوم تجربی، مهندسی پزشكی، علوم انسانی، هنر، علوم كشاورزی، علوم اجتماعی و علوم محض متخصص هستند.

***80 درصد دانشمندان مسلمان ایرانی بودند

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام گفت: ایرانیان سهم بسیار بالایی در نشر و توسعه علم جهانی داشته اند بطوریكه گفته شده در هزار سال بعد از اسلام 80 درصد از دانشمندان مسلمان، ایرانی بوده اند.

موحدی خاطر نشان كرد: ایرانیان در گذشته شخصیت های علمی جهانی داشته اند. این سابقه تاریخی و این كه اكنون ایران در برخی رشته های علمی مقام اول و در برخی رشته ها بعد از تركیه مقام دوم را در منطقه دارد سبب شده كه این همایش در تهران برگزار شود.

وی ابراز امیدواری كرد كه نتیجه گفت و گوهای این همایش به ارائه خط مشی برای جهت دهی علم منطقه، آسیا و در نهایت جهان منجر شود.

موحدی هدف اصلی از برگزاری این همایش را همكاری با استادان و دانشمندانی كه به ایران می آیند عنوان كرد و ابراز امیدواری كرد: این دانشمندان و استادان در آینده نیز به ایران رفت و آمد داشته باشند.

به گفته وی قرار است به برخی از استادان خارجی شركت كننده در همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام مدرك دكترای افتخاری، استادی افتخاری و استادی وابسته دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه های كشور ارائه شود.

علمی(3)**2038**1599
۰ نفر