۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80956055
T T
۰ نفر
سفیر ایران در روسیه: تهران به دریافت سامانه های اس-300 از مسكو امیدوار است

مسكو-ایرنا- مهدی سنایی سفیر كشورمان در روسیه اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران به اجرای قرارداد اس-300 با روسیه و تحویل گرفتن این سامانه های دفاعی امیدوار است.

سنایی روز سه شنبه در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های روسی و خارجی مستقر در مسكو گفت: ایران معتقد است كه قرارداد برای تحویل سامانه اس-300 قراردادی قانونی است و باید اجرا شود.ضمن اینكه این سامانه ماهیت دفاعی هم دارد و نقض كننده قوانین بین المللی نیست.

سنایی با بیان این كه روسیه با حسن نیت به این مساله می پردازد،اظهار داشت: در جریان دیدار لاوروف از ایران در این باره گفتگو شد.

سفیر ایران اظهار امیدواری كردكه این پرونده با تحویل سامانه های اس-300 به ایران بسته شود.

**اهداف سیاست خارجی ایران در دولت دكتر روحانی

سنایی در ادامه سخنان خود در نشست خبری به تشریح اهداف سیاست خارجی ایران در دولت آقای دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی از جمله این اهداف به تعامل سازنده و موثر با جهان، تنش زدایی و بازسازی روابط با قدرت های جهانی،بهبود روابط با كشورهای منطقه به ویژه كشورهای همسایه،توسعه همكاری ها با شركای سنتی در آسیا و اروپا و مدیریت و كاهش تحریم های بین المللی،چندجانبه و یكجانبه اشاره كرد.

وی هدف مهم دیگر سیاست خارجی ایران را مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و انتشار سلاح های كشتار جمعی و رفع ابهامات درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران عنوان كرد.

سفیر ایران در روسیه گفت: در برنامه دولت ایران، تقویت روابط با كشورهای روسیه،هند و چین به منظور تامین منافع ملی پیش بینی شده است.

وی افزود:تعامل و همگرایی با كشورهای منطقه و جهان اسلام ،مبارزه با افراط گرایی و فرقه گرایی در منطقه و ایجاد سیستم امنیتی چندجانبه از برنامه های دولت ایران است و تقویت روابط تهران و مسكو در دولت جدید ایران از جایگاه والایی برخوردار است.

سنایی گفت:رییس جمهوری و دولت جدید ایران همانند سابق به توسعه روابط با روسیه پایبند است.

وی افزود: ایران برای تنظیم روابط با غرب می كوشد و این به معنای كاهش روابط با روسیه نیست.سران دو كشور در بیشكك برای توسعه روابط بین دو كشور توافق كردند و اطمینان داریم روابط ایران و روسیه توسعه می یابد.

سنایی با بیان اینكه درسالهای اخیر در منطقه شاهد اجرای طرح های اسلام هراسی، ایران هراسی و تشدید فرقه گرایی بودیم، اظهار داشت: در برنامه دولت ایران مقابله با این سه مساله قید شده است.

**توافق ژنو گام مهم ایران برای نشان دادن حسن نیت است

سفیر كشورمان در روسیه توافق ژنو را گام مهم جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به جامعه جهانی عنوان كرد و گفت: حاصل مذاكرات ایران و گروه 1+5 در ژنو این است كه قدرت های جهانی حق غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت شناختند.

وی افزود: هر چند كه ایران این حق را مطابق معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد.

سنایی با بیان این كه علم هسته ای در ایران در ده سال اخیر پیشرفت كرده است، اظهار داشت: تحریم هایی كه طی سه دهه اخیر بر ایران وضع شده و درسه سال گذشته تقویت شده،تاثیری بر برنامه هسته ای ایران نداشته است.

وی اضافه كرد:توافق به دست آمده در ژنو نشان می دهد كه تنها راه حل مساله هسته ای،احترام به حقوق ملت ایران و گفتگو است. مشكلاتی كه در بحث هسته ای پیش آمده است با توجه به طولانی بودن این روند ،غیرطبیعی نیست.

سفیر ایران گفت:گفتگوها طبیعتا تداوم پیدا خواهد كرد و ما امیدواریم اعضای گروه 1+5 به تعهدات خود در قبال ایران پایبند خواهند بود.

وی افزود: جا دارد به نقش سازنده و مثبت روسیه در این مذاكرات اشاره شود.

**موضع اصولی ایران برقراری ثبات و آرامش در سوریه

سفیر ایران در روسیه در با مواضع كشورمان در قبال مساله سوریه با تاكید بر پایبندی كشورمان به گفتگو برای حل مسایل این كشور، اظهار داشت: موضع اصولی ایران در قبال سوریه حمایت از صلح و ثبات و توقف درگیری ها در این كشور و مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه است.

وی افزود: ما معتقدیم كه مساله سوریه راه حل نظامی ندارد و هر قدر زمان پیش برود این امر بیشتر ثابت می شود.

وی اضافه كرد:چند روز پیش در مراسم خاكسپاری نلسون ماندلا شاهد بودیم كه رهبران دنیا كه برخی از آنها در جنگ افروزی در سطح بین المللی شركت فعال داشته اندسخنانی گفتند كه این امید ایجاد شده كه از این پس برای مناقشات بین المللی كه پیش می آید راه حل گفتگو را برگزینند.

سنایی با انتقاد از مواضع برخی قدرت های غربی و كشورهای منطقه گفت: انتخاب راه حلی غیر ازگفتگو برای سوریه در سه سال گذشته شرایطی را پدید آورده است كه در حال حاضر شاهد آن هستیم.

وی افزود:درحال حاضر سوریه شاهد جنگ و درگیری و كشتار و تقویت افراط گرایی و هجوم تروریست های سلفی و تكفیری است كه وضعیت خطرناكی را در این كشور به وجود آورده است.

سفیر ایران گفت: اگر فرض كنیم كه امروز بشار اسد از مقام خود كناره گیری كند آیا می دانید چه وضعیتی پیش می آید.امیدواریم همان طور كه حقایق نشان دادكه راهی جزگفتگو وجود ندارد،كشورهای غربی به گفتگو پایبند باشند و كنفرانس ژنو2 راه حل نهایی برای حل این مساله بیابد.

وی ادامه داد:موضوع سوریه نمونه ای از همكاری های موفق ایران و روسیه در منطقه است.

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضع ایران در قبال كفرانس ژنو2 گفت: ایران برای شركت در این كنفرانس اعلام آمادگی كرده است اما حاضر نیست برای حضور خود در آن پیش شرطی بپذیرد.

وی گفت: فكر می كنم اگر كسی بخواهد شرط بگذارد این ایران است چون عملكردكشورهای غربی در مساله سوریه در سال های اخیر مناسب نبوده است. اما ایران درمساله سوریه نقش سازنده ای ایفا كرده است.

سفیر ایران یادآوری كرد:درمورد سرنوشت بشار اسد رییس جمهوری سوریه هم ایران مانندسوریه معتقد است كه مردم سوریه فقط حق دارند در مورد سرنوشت كشو و رییس جمهوری خود تصمیم بگیرند.

وی افزود: نتایج سیاست های برخی كشورها در باره عراق و افغانستان و عواقب مداخله جویی های خارجی را می بینیم كه چه فجایعی به بار آورده اند.

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به سوال دیگری مداخله كشورمان در سوریه را بی اساس خواند و افزود: ایران در 30سال گذشته روابط بسیار گسترده ای با سوریه داشته و ارتباط با این كشور طی ناارامی های 3 سال اخیر در حد مشورت و گفتگو و همكاری برای حل مسایل بوده است.

سنایی گفت: تاكنون شواهدی دال برمداخله نظامیان ایرانی در سوریه گزارش نشده است. نیروهای حزب الله هم در بحث های سوریه تا زمانی كه مرزهای لبنان توسط تروریست ها اشغال نشد، ورود نكردند.

وی افزود: حضور حزب الله در سوریه مقطعی، موردی و به تناسب مباحث لبنان بوده است.

سفیر كشورمان در ادامه سخنان خود گفت: در مورد فشار بر اسراییل برای خلع سلاح فكر می كنم بعد از خلع سلاح شیمیایی سوریه دلیل دیگری برای داشتن سلاح كشتار جمعی برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

وی ادامه داد: من عضو باشگاه گفتگوهای والدای در روسیه هستم و در ماه سپتامبر در اجلاس این باشگاه در شهر نووگراد روسیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت كه اسراییل هیچ توجیهی برای داشتن سلاح كشتار جمعی ندارد و در آنجا شاهد استقبال گسترده از این گفته آقای پوتین بودم.

وی افزود: برای تحقق این ایده باید تلاش شود و علاقمندی به اجرای آن در سطح بین المللی افزایش می یابد.

اروپام/2242**۵۱۸** 1856