۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۲
کد خبر: 80898371
T T
۰ نفر
شكوه عزاداری در كیش؛ از محله اتباع خارجی تا دل تاریخ جزیره

كیش- مردم جزیره كیش چه آنها كه آبا و اجدادشان حدود یك هزار سال قبل در 'شهر حریره' می زیستند و چه آنها كه از دیگر نقاط میهن اسلامی در دهه های گذشته دست در دست بومیان جزیره را ساخته اند، این روزها و شب ها عزاداری های باشكوهی در سوگ سرور و سالار شهیدان برپا می كنند.

به گزارش ایرنا، از نخستین روز محرم تابلوهای راهنما در سطح جزیره كیش نصب شده است كه محل فعالیت 38 هیات مذهبی را به مردم و گردشگران این جزیره معرفی می كند.

شمار هیات های عزاداری در كیش بیش از چهل هیات مذهبی عنوان شده است و علاوه بر آن، شمار از متدینین در منازل شخصی خود مجالس سوگواری را برپا می كنند.

در این محافل مذهبی كه بیشتر شب ها و با پایان ساعت كار روزانه در گوشه گوشه جزیره شكل می گیرند، علاوه بر آیین های سنتی بومیان جزیره، آیین های بومی سایر مناطق ایران اسلامی نیز در جریان است كه از این منظر، ویژگی كم نظیری است.

این مجالس عزاداری مورد توجه گردشگران خارجی نیز هست. چشمان كنجكاو این گروه از گردشگران در نزدیكی یكی از تكیه هایی كه در مجاورت محل اقامت شمار زیادی از مراكز اقامتی اتباع خارجی موسوم به چنج ویزا برپا شده است، این آیین مذهبی را رصد می كند.

یكی از كاركنان ایرانی یك مركز اقامتی گردشگران خارجی می گوید: برخی از گردشگران در ارتباط با آیین های سوگواری سووال می پرسند و پس از آن كه با گوشه ای از فلسفه این آیین ها آشنا می شوند، عشق مردم ایران به امام حسین (ع) را ستودنی می خوانند.

در این میان، جای خالی بروشورهایی به زبان انگلیسی درباره آیین های محرم در كیش دیده می شود.

این شب ها و در قلب منطقه تجاری گردشگری كیش كه شمار زیادی از بازارها و هتل ها را در خود جای داده است، چند هیات مذهبی فعال هستند كه عاشقان ابا عبدالله (ع) از كیش و دیگر نقاط میهن اسلامی را گردهم می آورند.

شماری از گردشگران جزیره كیش نیز فرصت فراهم شده در این تكیه ها و هیات ها را برای عرض ارادت به ساحت امامت و ولایت غنیمت می شمارند و نتیجه حضور شمار زیادی از مردم در مجاورت بازار پانیذ می شود.

یكی از بومیان كیش می گوید: شمار سوگواران حسینی در شب های آینده و در زمان گردهمایی شبانه هیات ها در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و اسكله تفریحی در روز عاشورا به حدی زیاد می شود كه فكر نمی كنید كیش این حجم زیاد از جمعیت را در خود جای داده است.

در زمینه آیین های سوگواری محرم ویژه بومیان جزیره كیش منبع جامع و پژوهش مستندی وجود ندارد.

پای صحبت بومیان كیش كه بنشینیم، آنها به شما خواهند گفت كه سبك عزاداری بومیان در قالب سینه زنی است و زنجیرزنی بعدها از طریق مهاجران به جزیره وارد شد.

غذای نذری روزهای هفتم و دهم محرم از ضمیمه های آیین های سوگواری در كیش است.

شیعیان بومی كیش به ترتیب به نیت توسل به حضرت ابوالفضل و امام حسین (علیهما السلام) روزهای هفتم و دهم محرم اقدام به پخت نذری می كنند.

آیین عروسی نمادین حضرت قاسم (ع) فرزند امام حسن مجتبی (ع) از دیگر آیین هایی است كه در طول سالها در دل تاریخ جزیره در ماه محرم جریان داشته است.

دو حسینیه فعال در منطقه صفین كانون برگزاری این آیین هستند كه هر سال شب هشتم محرم برگزار می شود.

در این آیین، شیعیان بومی كیش سینی هایی پر از حنا و گل را در دست گرفته از حسینیه فاطمه الزهرا (س) به حسینیه طالقانی می روند.

در این مراسم دو نفر عروس و داماد با لباس های سبز وارد مجلس شده و عزاداران كه از قبل نذر داشته با سینی های پر از شیرینی، میوه، شمع و بخور وارد مجلس شده و با سردادن صلوات چراغ های مجلس را خاموش كرده و فضایی حزن انگیز در مجلس برپا می كنند.

یكی از بومیان می گوید: در مقطع پایانی این آیین حزن آلود، هر كسی نیت می كند، شمعی بر می دارد یا حنا؛ حاجت روا كه شد، می آید به جای آن حنا یا شمع می گذارد و این آیین، سینه به سینه در نسل های مختلف بومیان كیش منتقل شده است.

گهواره های نمادین با عشق به طفل شیرخوار صحنه كربلا، حضرت علی اصغر (ع) در آیین عزاداری روز تاسوعای بومیان كیش جایگاه ویژه دارد.

نرگس خاتون از بومیان جزیره می گوید: روضه حضرت علی اصغر (ع) جانسوز و جان گذاز است؛ كم نیست تعداد خانم هایی كه بچه دار نمی شدند و در این آیین سوگواری حاجت خود را گرفته اند.

در این میان، آیین سوگواری شیرخوارگان حسینی هرچند در دل تاریخ جزیره ریشه ندارد، اما در سال های اخیر با اقبال بانوان كیش رو به رو شده است.

كیش امروز با جمعیتی در حدود 28 هزار نفر صحنه همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف است.

آیین تشت گذاری از جمله آیین های سوگواری است كه 12 سال قبل از سوی آذری های مهاجر به كیش سنگ بنای آن نهاده شده است.

امیری مسوول هیات آذری های مقیم كیش قدمت آیین تشت گذاری را مربوط به 500 سال گذشته می داند.

وی می گوید: این مراسم به یاد ایثار و فداكار امام حسین (ع) و یاران باوفایش و با یادآوری اقدام آن حضرت در موافقت با سیراب كردن حر بن ریاحی كه در آن مقطع زمانی در سپاه یزید بود و سپاهیان همراه وی برگزار می شود.

در مراسم تشت گذاری مقداری آب از دو كوزه بزرگ داخل تشت ریخته می شود و مردم با كوزه، جام و ظروف كوچك از آب این تشت ها به عنوان تبرك برمی دارند.

آیین ' خیمه سوزان' به همراه نمایش صحنه كربلا در روز عاشورا از دیگر آیین هایی است كه از 20 سال پیش در كیش آغاز شده است.

در این آیین، شماری از مردم شهر كیش خیمه های چهار گوش، گنبدی و مخروطی را برپا می كنند.

حركت نمادین كاروان امام حسین (ع)، اسیران كربلا، قربانی كردن، اقامه نماز ظهر عاشورا، تشییع نمادین پیكر شهدای كربلا، سوزاندن خیمه ها، مراسم شام غریبان، برپا كردن دوباره خیمه ای سیاه رنگ با نام خیمه حضرت زینب (س) و روشن كردن شمع در كنار این خیمه از دیگر بخش های آیین های سوگواری ماه محرم در كیش است. ك/4

گزارش: سیداحمد نجفی

2026 /675
۰ نفر