۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۰:۰۹
کد خبر: 80894370
T T
۰ نفر
نشست هم انديشي آثار جنگ و خشونت هاي ناشي از افراطي گري بر زنان و كودكان برگزار شد

تهران- نشست هم انديشي آثار جنگ و خشونت هاي ناشي از افراطي گري بر زنان و كودكان با حضور انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده و هيات قضايي افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، اين نشست چهارشنبه شب در تالار هتل باباطاهر تهران و در ادامه سفر مطالعاتي هيات قضايي افغانستان به ايران آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد.

'فاطمه اشرفي'مدير 'انجمن حامي' و عضو 'مادران مسلمان براي صلح' گفت كه متاسفانه در چهل سال اخير با پديده افراطي گري مذهبي در منطقه شاهد تغييراتي هستيم كه زمينه را براي از بين بردن حقوق عمومي مردم فراهم كرده است، گفت : ابتدا اين پديده افراطي گري در كشور افغانستان به نام طالبان ظهور پيدا كرد.

وي ادامه داد كه به روشني ديديم، وجود طالبان در افغانستان چه آثار منفي و زيان باري در حوزه كودك و زنان افغان داشته است و همچنين آثار ريشه اي اين حركت منطقه آفريقا را با پديده ' الشباب' مواجه كرد.

اشرفي خاطر نشان كرد كه مواجهه مردم با پديده القاعده، نگراني ها و آثار مخرب و زيان باري بر پيكره مردم به ويژه كودكان و زنان در كشورهاي حوزه عربي خاورميانه داشته است.

وي گفت: در ماه هاي اخير از سوي جمعي از زنان ايراني كه نسبت به حقوق زنان و كودكان مسلمان احساس مسئوليت و دغدغه داشته اند، انجمني به نام' پويش مادران مسلمان براي صلح ' تاسيس شد تا راه هاي لازم براي چگونگي مشكلات زنان و كودكان بررسي شود.

اشرفي تصريح كرد كه تلاش ما بر اين است كه حوزه فعاليت انجمن خود را نسب به زنان خارج از حوزه كشورهاي اسلامي گسترش دهيم.

وي خاطرنشان كرد كه متاسفانه اين روزها در منطقه عراق ، سوريه و يمن نيز خشونت و افراطي گري بر مردمان منطقه به ويژه زنان و كودكان به شدت روبه افزايش است كه تلاش داريم با همكاري اين انجمن و فعالان كشورهاي عضو اين مشكلات را به حد اقل برسانيم.

در ادامه اين نشست، معاون كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در سخناني گفت: مهمترين مشكلات امروز افغانستان بحث امنيت است.

' ثريا صبح رنگ' با بيان اين كه امروزه تروريسم به عنوان بزرگترين دشمن منطقه و جهان از مردمان ما قرباني مي گيرد و با عمليات هاي انتحاري امنيت زنان و دختران ما را به خطر مي اندازد، گفت: مي بايست زنان علاوه بر پيام رساني و تقويت روحيه جهاد و مقاومت در افغانستان خوشبختانه زنان افغان نقش مهمي در ترويج دفاع از وطن و نا موس خود ايفا كردند.

وي در پايان گفت: زنان افغانستان با كوله باري از نااميدي و آينده اي تاريك با سختي ها ي جنگ هاي اخير در كشور شان روبرو شدند، ولي مقاومت آنها باعث شد كه دشمنان به اهداف خود دست نيابند.

**م.د** 1497 ** 1917