تلاش دوباره «آقاي پيشگو» براي تكرار بازي‌هاي قديمي

تهران- اين روزها، داوطلبان انتخاباتي براي جلب نظر مردم، بر شعار حضرت امام خميني(ره) مبني بر «ميزان رأي ملت است»، زياد تأكيد مي كنند. حال آنكه سوابق آنان نشان داده است، هرجا رأي مردم را به سود خود نيافته‌اند، در پي برافروختن آتش فتنه براي سوزاندن آراي ملت بوده‌اند. آنان با همين هدف، پيش از برگزاري انتخابات طي يك سلسله سخنراني از «احتمال تقلب» در انتخابات سخن مي گفتند تا ضمن مظلوم‌نمائي و جلب توجه مردم به خود، اگر رأي كافي نگرفتند شكست خود را توجيه كنند.

به گزارش ایرنا، یكی از این افراد آقای اكبر هاشمی رفسنجانی است كه اخیراً نیز در دیداری گفته است در سال 1387 همه وقایع سال 1388 را پیشگوئی كرده بودم. اظهار نظری كه با واكنش وزیر اطلاعات مواجه شد. مصلحی گفت: «اطلاعات دقیقی داریم كسی كه خود را پیشگوی حوادث فتنه 88 عنوان می‌كند، در فتنه دست داشته است.»



**ارزش زیادی به نظر مردم قائلم!

هاشمی رفسنجانی با تقبیح آنچه كم‌توجهی دولت به رأی و نظر مردم خوانده، گفته است: «ارزش زیادی برای مردم، قائلم و از صمیم قلب به آنان احترام می‌گذارم.» و بعد با امّا و اگرهایی كه معنای منت گذاردن بر مردم نیز می‌دهد، وعده حضور در مصاف انتخاباتی را به مردم داده است. این در حالی است كه او بارها با «پیشگوئی تقلب در انتخابات» كوشیده است ضمن ایجاد فضای تردید و ابهام در انتخابات و تأثیرگذاری بر رأی مردم، با فرار به جلو، در جستجوی راهی باشد تا اگر رأی مردم با نظرش همسو نبود، آن را نادیده بگیرد.

پیشگوئی تقلب را او از نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1358 و نیز انتخابات سال های 1376 و 1388 نیز تكرار كرده است. این در حالی است كه در انتخابات نخست او خود به عنوان وزیر كشور و در انتخابات سال 1376 به عنوان رئیس قوه مجریه، متولی برگزاری انتخاباتی بوده است كه «پیشگوئی تقلب» در آن را به سمع و نظر مردم رسانده است.



**چند ورق از تاریخ

برای آشنائی با میزان پای بندی وی به رأی مردم تنها با مروری بر صفحات رسانه‌های مكتوب در ماه‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، مفید است.

در پی فتح لانه جاسوسی، دولت موقت در 15 آبان 1358، استعفا داد و شورای انقلاب به دستور حضرت امام خمینی(ره)، راساً مدیریت اجرایی كشور را برعهده گرفت و موظف شد هرچه سریع‌تر انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار كند. در این شرایط «اكبر هاشمی بهرمانی» از سوی شورای انقلاب، متصدی وزارت كشور شد. وزارتخانه‌ای كه متولی برگزاری انتخابات نیز بود.

متن نهایی قانون انتخابات ریاست جمهوری با 33 ماده روز اول دی 1358 به تصویب شورای انقلاب رسید و از سوی «حسن حبیبی» سخنگوی این شورا به اطلاع عموم رسید. بر همین اساس زمان برگزاری انتخابات، 5 بهمن 1358 تعیین شده بود.

سپس تا پایان وقت ادارای روز 8 دی 1358 بیش از 120 تن از شخصیت های سیاسی و مردم عامی برای حضور در رقابت‌ها ثبت نام كردند.



**واگذاری برسی صلاحیت داوطلبان به مردم

از آنجائی كه هنوز شورای نگهبان تشكیل نشده بود طبق قانون اساسی، تائید صلاحیت نامزدها به عهده حضرت امام(ره) گذاشته شده بود. با این حال حضرت امام(ره) به دلیل شرایط حساس كشور در این خصوص اقدام نكردند و طی رهنمودهائی با تبیین خصوصیات رئیس‌جمهور خوب و متعهد به نظام نوپای جمهوری اسلامی این امر را به عهده خود مردم گذاشتند.

در بیانیه امام خمینی(ره) آمده بود: «با اینكه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیه ملت، تصدیق صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهده اینجانب است، به واسطه بعضی مصالح و جهات لازم‎المراعات، از آن جمله وضع استثنایی كه كشور دارد، لازم است در این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و كشور نیست، به این جهت و جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم كه خود سرنوشت خود را تعیین كنند... در دوره‎های آینده كه ان‎شاءاللّه‎ استقرار كامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی باید این امر به وسیله شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند كه باید تشخیص صلاحیت رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند... اینجانب بنا ندارم از كسی تأیید نمایم، چنانكه بنا ندارم كسی را رد كنم. و از تمام احزاب و گروه ها و افراد می‎خواهم از نسبت دادن كاندیدای خود به من كه از آن استفاده تأیید و یا تعیین و یا رد شود، خودداری كنند.» (صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 11)

وزارت كشور در 15 دی 1358 اسامی 106 نامزد را معرفی كرد. در حالی كه 18 نفر از داوطلبان به دلایلی از قبیل عضویت در ساواك، مخدوش بودن شناسنامه، سوابق سوء كیفری و كمبود سن حذف شده بودند. (جمهوری اسلامی، 15دی1358، صفحه 2) طی روزهای بعد نیز تعدادی از داوطلبان از حضور در رقابت‌ها انصراف دادند. (اطلاعات ، 26دی1358، صفحه 1) و نهایتاً رقابت اصلی بین 10 داوطلب ادامه یافت.



**هشدار هاشمی درباره احتمال تقلب در انتخابات

در هفدهم دی 1357 هاشمی رفسنجانی به عنوان سرپرست وزارت كشور اطلاعیه ای در خصوص انتخابات منتشر كرد و نسبت به احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

وی در بخشی از این اطلاعیه نوشت: «بقرار اطلاع، عده ای از ضدانقلابیون بمنظور ایجاد اغتشاش و لطمه زدن به انقلاب اسلامی ایران و احیانا جلوگیری از انجام انتخابات، شروع به جمع آوری شناسنامه های افراد نموده اند.» (اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 1)

شاید در انتخاباتی مثل انتخابات شورای یك روستا، یا انتخابات مجلس در شهری كوچك، امكان جمع آوری شناسنامه های مردم می توانست در نتیجه آرا تأثیری بگذارد اما آیا در انتخاباتی كه با وجود شور انقلابی ماه‌های نخست تأسیس جمهوری اسلامی و در حالی كه جمعیت واجد شرایط رأی دادن بیش از 20 میلیون نفر بود، احتمال تغییر نتیجه انتخابات با جمع آوری شناسنامه ‌های مردم، ممكن بود؟



**پاسخ حضرت امام خمینی(ره) به شایعه تقلب

حضرت امام خمینی(ره) برای جلوگیری از تزریق بی‌اعتمادی به سلامت انتخابات، در برابر چنین اظهاراتی موضع گرفتند و تأكید كردند كه وزارت كشور مأموریت دارد زمینه ایجاد چنین شایعاتی را «محو» سازد.

به همین منظور در روز اول بهمن 1358 دفتر حضرت امام خمینی(ره) طی اطلاعیه‌ای تصریح كرد: «بنا به دستور امام خمینی، وزارت كشور موظف است تا افراد ناظر بر صندوق های انتخاباتی در نقاط مختلف كشور را از معتمدین محل و گروه‌های مختلف قرار دهد تا با كمال دقت بر صندوق ها نظارت نمایند تا زمینه شایعات بعدی بكلی محو گردد.» (بامداد، 1بهمن 1358، صفحه 1)

روز بعد هاشمی رفسنجانی سرپرست وقت وزارت كشور، طی یك گفت‌وگوی مطبوعاتی، در پاسخ به سولاتی در مورد این دستور حضرت امام خمینی درباره انتخاب معتمدین جهت نظارت بر صندوق‌ها گفت: «ما از پیش این اقدام را كرده ایم و اصولا كلیه ناظران بر صندوق ها از معتمدین و گروه های مختلف خواهند بود.» (اطلاعات، 2بهمن 1358، صفحه 11)

اگر وی به عنوان متولی برگزاری انتخابات، قبلاً برای جلوگیری از «تقلب» اقدام كرده است، چرا خود نسبت به وقوع آن هشدار می‌دهد؟! آیا او به خود به عنوان متولی برگزاری انتخابات هشدار داده كه در این باره تعلل نكند؟! اگر تا آن زمان در این خصوص تعلل كرده، چرا این‌گونه پاسخ می‌دهد؟! آیا اظهارات او درباره احتمال تقلب، اثر ناپختگی سیاسی و فقدان تجربه كافی در روزهای نخست تصدی مسئولیت در نظام اسلامی بود؟! اما او در سال‌های بعد كه تجربه نیز اندوخته بود، بازهم چنین رویكردی اتخاذ كرد.



**نتیجه انتخابات

به هر روی انتخابات در 5 اسفند 1358 برگزار شد و ابوالحسن بنی‌صدر با ترفندهای تبلیغاتی، توانست اقبال عمومی را كسب كند.

وفق گزارش وزارت كشور در این انتخابات از 20 میلیون و 857 هزار و 391 نفر واجد شرایط رأی دادن، حدود 14 میلیون و 150 هزار رأی ( بیش از 67 در صد واجدان شرایط رأی دادن) به صندوق‌ها ریخته شد و بنی‌صدر با كسب بیش از 10 میلیون و 700 هزار رأی به عنوان منتخب ملت شناخته شد. (اطلاعات، 9 بهمن 1358، صفحه 2)

با این حال «پیشگوئی تقلب» از سوی هاشمی‌رفسنجانی به عنوان متولی برگزاری انتخابات، ابزار تبلیغاتی خوبی را در اختیار «بنی صدر» گذاشت.



**استقبال از «پیشگوئی تقلب» در گفت‌وگو با اغیار

در حالی كه ممكن است «ادعای تقلب» از سوی كسانی كه در انتخابات شكست می‌خورند، طبیعی به نظر برسد، بنی صدر پس از اعلام پیروزی قاطع در نخستین انتخابات ریاست جمهوری مدعی تقلب در انتخابات شد!

بنی‌صدر در نخستین اظهارات خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «مجلسی كه در آینده تشكیل می شود باید متناسب با برنامه ها و نظرهایی باشد كه بر اساس آن انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.» (اطلاعات، 7بهمن 1358، صفحه 1)

وی در مصاحبه دیگری با «اریك رولو» گزارشگر ویژه روزنامه فرانسوی «لوموند» از اخراج خبرنگاران آمریكایی از كشور به شدت انتقاد كرد و آن را مرتبط با «تقلب انتخاباتی» علیه خود نامید. وی گفت: «بعضی می خواستند در انتخابات تقلب كنند تا من رئیس جمهور نشوم از این رو شهود مزاحم كه همان خبرنگاران آمریكایی بودند را اخراج كردند!»

وی سپس در این گفت‌وگو با یك روزنامه‌نگار بیگانه، علیه دیگر نهادهای نظام نوپای اسلامی سخن گفت و تصریح كرد: «مردم باید به سمت سازمان رادیو و تلویزیون راهپیمایی كرده و مسئولان آن را بركنار كنند!... حزب جمهوری اسلامی بر رادیو و تلویزیون و شورای انقلاب تسلط دارد، این حزب از روز انتخابات مرده است چرا كه این حزب از نامزدی حسن حبیبی حمایت می‌كرد در حالی كه او كمتر از 10 درصد آرا را كسب كرد. شكست حبیبی، شكست روحانیون سطح بالا هم محسوب می شود.»

وی در همین گفت‌وگو خواستار انحلال كمیته‌های انقلاب و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی هم شد. (بامداد، 11 بهمن 1358، صفحه 1و2)



**تكرار ادعای تقلب

هدف بنی‌صدر از طرح این ادعا كه زمینه سازی آن را «پیشگوئی هاشمی» ساخته بود، تأثیرگذاری بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی قرار بود بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در روز 24 اسفند 1358 برگزار گردد و بنی‌صدر مایل بود مجلسی هم‌جهت با خود را تشكیل دهد! از این رو ضمن طرح احتمال تقلب در انتخابات مجلس، برای اثبات این ادعا، از تلاش برخی برای اعمال تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت. بدین ترتیب از ثمرات پیشگوئی هاشمی‌رفسنجانی این بود كه زمینه ادعای تقلب در انتخابات مجلس را هم مهیاتر ساخت!

همسو با تلاش بنی‌صدر برای فتح سنگر به سنگر اركان قدرت، گروهك تروریستی منافقین(مجاهدین خلق)، نیز در اطلاعیه ای، دو مرحله ای بودن انتخابات را محكوم كرد و تلویحا شورای انقلاب را به تقلب متهم كرد. (اطلاعات، 11 اسفند 1358، صفحه 2)

حتی یك روز پیش از انتخابات مجلس نیز بنی‌صدر اعتمادزدایی از انتخابات را ادامه داد و گفت: «مردم باید دقت كنند تا نمایندگانی به مجلس راه یابند كه هماهنگ با رای آنها به رئیس جمهور باشد، مطمئن هستم با نظارت مردم نمی توانند تقلب چشمگیری در انتخابات انجام دهند!» (اطلاعات ، 23 اسفند 1358، صفحه 2)



**تكرار بازی پیشگوئی

با این حال انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و اكبر هاشمی‌رفسنجانی نیز به عنوان یكی از منتخبان این انتخابات به خانه ملت راه یافت و ریاست قوه مقننه را برعهده گرفت. وی تا پایان عمر بابركت حضرت امام خمینی(ره) ریاست سه دوره مجلس را برعهده داشت و پس از آن در سال 1368 به ریاست‌جمهوری رسید.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هفتم در دوم خرداد 1376، هاشمی رفسنجانی در حالی كه خود رئیس جمهور و مسئول اجرای انتخابات بود، بازهم بازی پیشگوئی را تكرار كرد. این نخستین انتخابات بود كه قرار بود، هاشمی در آن نامزد نباشد و اتفاقاً همانند برخورد حضرت امام خمینی(ره) با ادعای تقلب، اظهار نظرش با واكنش قاطع مقام معظم رهبری مواجه گردید.

هاشمی یك هفته قبل از انتخابات، در خطبه‌های نماز جمعه تهران، وزارت كشور خود و متولیان برگزاری انتخابات را به پرهیز از تقلب فراخواند!



**فرازهایی از خطبه‌ هاشمی قبل از انتخابات 76

هاشمی در كسوت رئیس جمهوری و خطیب نماز جمعه، در اظهاراتی كه بوی حمایت از یكی از داوطلبان ریاست‌جمهوری از آن شنیده می شد، گفت: «... مسئله مهم ما انتخابات است كه در جمعه آینده بناست به لطف خداوند برگزار شود... هیچ‌كس مایل نباشد رقیب خودش را بشكند و بدنام كند... حالا قبل از رأی شورای نگهبان خوب عده‌ زیادی بودند ممكن است بعضی از آنها صالح نبودند اما این‌ها كه امروز ماندند كسانی هستند كه شورای نگهبان رأی داده كه این‌ها صالح هستند... خوب، بدنام كردن یك چنین كسی چه جوابی می‌تواند پیش خدا بدهد... حرف سوم ما با مجریان و ناظران این قانون است. مجری‌ها و ناظر‌ها همه مسئولیت گرفتند كه قانون را اجرا كنند... شما كه می‌دانید ما همیشه با اعتماد مردم كار كرده‌ایم، با اعتماد مردم پیروز شدیم، با اعتماد مردم در جنگ فاتح شدیم، با اعتماد مردم كشور را ساختیم، خوب این اعتماد اینقدر سرمایه عظیمی است، چه درآمدی از این باارزش‌تر است كه ما به خاطر او در دل مردم شك بیندازیم كه مردم شك بكنند كه این‌ها راست می‌گویند یا نه، انتخابات آزاد است یا نه، آراء ما دزدی می‌شود یا نه، باید واقعاً مسئولان اجرایی و ناظران به گونه‌ای كار بكنند كه خیال مردم راحت باشد، البته این را هم می‌دانم كه عده‌ای هستند كه ما هر كاری بكنیم آن‌ها حرف منفی می‌زنند كه درست نبود و تقلب شد. اما اینكه ما خودمان كار بكنیم و سند بدهیم و واقعاً این كار را بكنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هركس كه می‌خواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت كشور، ائمه جمعه، ‌ناظران همه و همه...»

وی در ادامه حتی صریح‌تر سخن گفت و گو اینكه همكارانش در وزارت كشور در مظان اتهام خیانت هستند، اظهار داشت: «... به خصوص مجریانی كه مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آن‌ها هستند، واقعاً این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بد‌تر از این نمی‌دانم كه كسی به خودش حق بدهد كه در آراء مردم دست ببرد یا جریان را منحرف كند...، من دلم می‌خواهد كه مأموران زبردست من و در قلمرو مسئولیت من... امانت را به شدت مراعات كنید... واقعاً برسیم به یك محیط و فضایی كه همه مردم ما احساس كنند كه رأیی كه به صندوق می‌اندازند تأثیر خودش را دارد... انشاءالله ما یك انتخاب خوبی را بكنیم و نمونه خوبی باشد و به رخ دشمنانمان كه مدعی دمكراسی هستند بكشانیم كه چنین انتخاب سالمی است. (شعار نمازگزاران: هاشمی قهرمانی، مصلحت نِظامی) خیلی متشكر، قهرمان كه نیستم یك بنده ضعیفی هستم، انشاء‌الله خداوند توفیقمان بدهد كه حداقل یك بنده صالحی برای خداوند باشیم.» (روزنامه اطلاعات 28 اردیبهشت 1376)



**پاسخ مقام معظم رهبری درباره شایعه تقلب

این اظهارات هاشمی چند روز بعد از آن با پاسخ قاطع مقام معظم رهبری مواجه گردید. ایشان در روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 1376 در دیدار جمعی از خانواده‌‌های ایثارگران فرمودند: «... دشمن به همان اندازه‌اي كه از اجتماع آرا در روز انتخابات ناراحت است، به همان اندازه هم درصدد است كه اگر این تجربه به وسیله ملت ایران با موفقیّت انجام شد، شیریني انتخابات را به دهان مردم تلخ كند. از مدّتي پیش نشسته‌اند و براي این قضیه برنامه‌ریزي مي‌كنند. شایعه تقلّب در انتخابات و صوري بودن آن را مطرح كردند، لطیفه و متل درست كردند و در دهان مردم انداختند؛ بعضي هم البته ناآگاهانه آنها را تكرار مي‌كنند. من باید عرض كنم، شایعه این كه در انتخابات تقلّب خواهد شد، از طرف دشمن است....

مگر ممكن است در انتخابات جمهوري اسلامي، كسي به خود حق بدهد یا جرأت بدهد كه در آراءِ مردم دستكاري كند؟ اوّلاً شوراي محترم نگهبان، یك مجموعه عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهي را براي تقلّب باقي نمي‌گذارند. ثانیاً وزیر محترم كشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید كه ما نمي‌گذاریم یك رأي جا به جا شود. اینها مسلمان و انقلابي و متدیّن و مورد اعتمادند و از مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد گرفته‌اند. بر فرض در گوشه‌اي یك تخلّف كوچك هم انجام گیرد. این در نتیجه انتخابات هیچ تأثیري نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد كه كسي به خود حق بدهد، تقلّب در انتخابات را كه یك عملِ هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسي و اجتماعي است، انجام دهد. چنین كاري هرگز نخواهد شد. بعضي خیال كرده‌اند كه حالا چه اتّفاق مي‌افتد...

من بخصوص از رئیس‌جمهور محترم استفسار كردم و گفتم شاید ایشان خبري دارند؛ اما ایشان گفتند كه نه؛ من در همه انتخابات‌ها، به مسؤولان و دست‌اندركاران سفارش مي‌كنم كه تخلّف نكنند. مسأله خاصي وجود ندارد... انتخابات ان‌شاءاللَّه با اتقان كامل انجام خواهد گرفت. هم مسؤولاني كه هستند، مورد اطمینانند، هم خود من نخواهم گذاشت كه مسأله انتخابات، خداي نكرده اندكي مخدوش شود.»



**هاشمی مُبدع پروژه‌ای كه بعدها «پوتین-مدودوف» نام گرفت

آیا اگر هاشمی نسبت به مدیران خود اعتماد كافی نداشت، نمی توانست برای جلوگیری از تزریق این بی‌اعتمادی به مردم، در نشست‌های خصوصی آنان را به رعایت قانون ملزم كند؟! اگر آنها نسبت به وی حرف‌شنوی نداشتند كه باز هم باید به شخص هاشمی خرده گرفت كه چرا با مدیرانی ناهماهنگ تا زمان برگزاری انتخابات مدارا كرده است.

وی چنان كه رهبر معظم انقلاب فرمودند در پاسخ به استفسار ایشان اذعان می كند: «مسأله خاصي وجود ندارد»(!) با این وصف چرا وی در اظهارات علنی و در خطبه‌های نماز جمعه به گونه‌ای سخن می گوید كه گوئی «مسأله خاصی» وجود داشته است. البته بسیاری معتقدند كه صورت مساله، تلاش وی برای پیروزی داوطلب مطلوبش در انتخابات بود و وی از این اظهار نظر ناپسند، جز تأثیرگذاری بر انتخابات به نفع یك داوطلب خاص هدف دیگری نداشت. هدفی كه دور از انصاف بود و پیگیری آن در خطبه‌های مقدس نماز جمعه، با عدالت و تقوا سازگاری نداشت.

او امیدوار بود، داوطلبش كرسی ریاست جمهوری را از او بگیرد و بازهم در سال 1384 به وی بازگرداند. پروژه‌ای كه بعدها ولادمیر پوتین در روسیه آن را تجربه كرد و قدرت را به مدمدوف، امانت داد تا به وی بازگرداند. اما در ایران، قدرت امانتی الهی كه مردم به كسی می‌سپارند و خود نیز از او باز می‌ستانند. پروژه‌ای كه امروزه به نام «پوتین-مدمدوف» مشهور است، را هاشمی با «بازی پیشگوئی تقلب» عملیاتی كرد اما مردم دست او را خواندند و با انتخاب گفتمان عدالت طلبی احمدی نژاد، حماسه سه‌تیر را آفریدند.

هاشمی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری نیز ماه ها قبل از برگزاری انتخابات «بازی پیشگوئی تقلب» را دنبال كرد. پروژه‌ای كه با نامه بی سلام و والسلام او به رهبری عملیاتی شد و با رمز «تقلب در انتخابات» وارد فاز آشوب خیابانی شد.

هاشمی امروز و در آستانه 80 سالگی، دوباره با همان بازی‌های قدیمی به صحنه انتخابات آمده است و گمان می‌كند ملت ایران گوش به اظهارات او می‌دهند و در سلامت نظام انتخاباتی كشور تردید می كنند! در حالی كه مردم به نظام اعتماد دارند و این هاشمی است كه سال‌هاست نمی‌تواند اعتماد آنان را نسبت به خود احیاء كند.

سیام(5)** س.ا.ع
۰ نفر