۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 80520313
T T
۰ نفر
انفجار در سايت هسته اي فردو :روايتي خيالي و كينه جويانه از غرب

تهران - تعويق مذاكرات هسته اي از سوي نمايندگان گروه 1+ 5 از يكسو و انتشار گسترده شايعه انفجار در سايت هسته اي فردو در برخي از رسانه هاي غربي،بار ديگر نشان داد كه جنگ رواني عليه برنامه صلح آميز هسته اي كشورمان در كنار تحريم ها تشديد شده است.

●رویداد:

در حالی كه موضوع تعویق مذاكرات بین ایران و نمایندگان گروه 1 +5 در رسانه های غربی داغ شده بود،برخی رسانه های غربی هفته گذشته در اقدامی هماهنگ ، از انفجار در تاسیسات هسته ای فردو در نزدیكی شهر قم خبر دادند.

انعكاس این خبر با واكنش های متفاوتی مواجه شد بطوریكه اسراییلی ها از این اتفاق با خوشحالی یاد كردند آمریكایی ها ، اصل این خبر را رد كردند.

نگاهی به پازل های این خبر نشان می دهد كه چگونه غربی ها برای بحران سازی در پرونده هسته ای ایران،به خبر سازی روی آورده اند.

دو روز قبل از انتشار خبر ساختگی انفجار تاسیسات هسته ای فردو، پایگاه خبری 'ورلد نت دیلی' روز سه شنبه (سوم بهمن ) از خرابكاری احتمالی تاسیسات هسته ای ایران خبر داد و نوشت:یك جاسوس ایرانی در تشكیلات اطلاعاتی اسراییل (موساد) به جمهوری اسلامی گفته است كه تل آویو و قدرت های غربی در صدد طراحی عملیات مخفی انهدام تاسیسات هسته ای ایران هستند.!!

این پایگاه خبری در ادامه خبر سازی خود مدعی شكست مذاكرات می شود و می افزاید:با شكست مذاكرات هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران درباره عدم اجازه بازرسی از سایت نظامی پارچین و اصرار تهران به ادامه غنی سازی، جمهوری اسلامی اكنون تصمیم گرفته است كه با افشای اسناد مربوط به زمان محمدرضا شاه پهلوی، آمریكا را تحت فشار قرار دهد.

ورلد نت دیلی در ادامه مدعی می شود:آگوست 2012 (مرداد – شهریور 91 )، با استفاده از مواد منفجره جریان انتقال نیرو به سایت هسته ای 'فردو' مختل شد تا سرعت غنی سازی اورانیوم كندتر شود.

این پایگاه خبری ، روز بعد نیز نوشت كه ایران با همكاری روسیه تاسیسات مخفی برای توسعه فناوری غنی سازی اورانیوم با لیزر احداث كرده است.

'رضا كهلیلی' مامور پیشین سازمان مركزی جاسوسی آمریكا مدعی شد كه دانشمندان ایرانی با كمك همتایان روس خود سایت هسته ای برای استفاده از فناوری لیزر به منظور غنی سازی اورانیوم جهت ساخت بمب اتمی تاسیس كرده اند.

دیلی نت افزود : جمهوری اسلامی یك سایت مخفی دیگر نیز در 'نجف آباد' و یكی دیگر در 'خنداب' دارد كه دانشمندانی از كره شمالی و روسیه در آنها با همتایان ایرانی خود همكاری می كنند.

این پایگاه خبری كه بطور مستقیم تحت نظر سازمان سیا فعالیت می كند، روز پنجشنبه (پنجم بهمن ) وظیفه اصلی خود را انجام داد و در خبری مدعی شد كه انفجاری عظیم روز دوشنبه (دوم بهمن ) در تاسیسات هسته ای 'فردو' رخ داده و بخش اعظمی از این تاسیسات را نابود و نزدیك به 240 نیروی شاغل در آن را در زیر زمین به دام افكنده است كه به كمك نیروهای امدادی بعد از دو روز از محل حادثه نجات یافتند.

نكته جالب اینكه این پایگاه خبری اعتراف می كند كه ' قبلا' هم عملیات خرابكاری در برنامه هسته ای ایران انجام شده و چندین دانشمند هسته ای ایران هم در این راه كشته شده اند . سال گذشته حمله تعدادی خرابكار به نیروگاه قدرت در تاسیسات 'فردو' خط تولید این نیروگاه را موقتا' مختل كرد.

كرم رایانه ای 'استاكس نت' هم كه گفته می شود ساخت امریكاست با نفوذ به برنامه هسته ای ایران طرح های هسته ای ایران را به عقب راند.

دیلی نت می افزاید: سایت 'فردو' كه تا چندی پیش وجود آن سری بود، محل غنی سازی اورانیوم تا سقف خلوص 20 درصد است كه تا رسیدن به مرحله ساخت سلاح هسته ای فقط چند هفته فاصله دارد.

سه روز بعد نیویورك تایمز نوشت 'ایهود باراك' وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل از مسكوت ماندن طرحهای تل آویو برای حمله به ایران خبر داده و گفته است كه 'پنتاگون طرحهایی را برای جراحی برنامه هسته ای تهران و عقب راندن آن آماده كرده و اگر قرار باشد به ایران حمله كند، این طرحها را به مورد اجرا خواهد گذاشت...با اجرای این طرحها، اسرائیل دیگر نیازی به حمله یك جانبه به ایران احساس نخواهد كرد و حداقل فعلا' این طرحها را مسكوت می گذارد.

بعد از واكنش باراك، 'موشه یعالون' وزیر امور استراتژیك اسرائیل هم در این باره گفت: من فقط از طریق روزنامه ها از موضوع فردو آگاه شدم.

یك روز بعد از اظهارات وزیر دفاع اسراییل،روزنامه 'تایمز' لندن به نقل از منابعی در تل آویو نوشت كه مقامات دولتی اسرائیل در حال بررسی گزارش هایی هستند كه منجر به آسیب ساختاری گسترده در این تاسیسات و گرفتار شدن 200 نفر از كارگران شده است.

این روزنامه افزود:اسرائیل بر این باور است كه ایرانی ها موفق به تخلیه مناطق اطراف منطقه محل وقوع انفجار نشده اند و هنوز معلوم نیست كه آیا این امر به دلیل انتشار مواد مضر در هوا یا خودداری تهران از ایجاد ترس و وحشت در میان ساكنان منطقه بوده است.

همچنین روزنامه 'جروزالم پست' روز دوشنبه ( نهم بهمن ) نوشت كه با وجود تایید انفجار در فردو از سوی به اصطلاح یك عضو سابق سپاه پاسداران ،ولی ایران هنوز این خبر را تایید نكرده است.

جی كارنی سخنگوی كاخ سفید هم در واكنشی متفاوت اعلام كرد كه آمریكا معتقد است خبرهای منتشر شده درباره وقوع انفجار شدید در تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو ایران، صحت ندارند.

وی افزود:واشنگتن هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد كه بتواند درستی اطلاعات مربوط به وقوع انفجار در فردو را تایید كند،ضمن آنكه این اخبار، غیرقابل اعتماد هستند.

شبكه بی بی سی فارسی هم نهم بهمن وارد پرونده فردو شد و در گزارشی نوشت:ایران وقوع انفجار در تاسیسات غنی سازی فردو را رد كرده است ادعای كه فردی به نام رضا كهلیلی در آمریكا مطرح كرده كه می گوید قبلا جاسوس سیا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود.

در نهایت 'ˈگیل تودور' سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 بهمن اعلام كرد كه انفجاری در تاسیسات هسته ای ˈفردوˈ رخ نداده است.

وی تصریح كرد كه مشاهدات بازرسان آژانس انفجار در تاسیسات هسته ای فردو را تایید نمی كند.

سخنگوی آژانس خاطرنشان كرد كه بازرسان آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته ای ایران از جمله تاسیسات فردو بازدید می كنند و مشاهدات این بازرسان نظر ایران مبنی بر نوید هیچگونه انفجاری در فردو را تایید می كند.

پیش از این قائم مقام رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز خبر انفجار در تاسیسات ˈفردوˈ را كذب محض دانسته و اعلام كرده بود كه فردو هیچ انفجاری به خود ندیده است.

علاء الدین بروجردی ˈ رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز خبر دروغ انفجار فردو را نمایش تبلیغاتی غرب در آستانه مذاكرات ایران و گروه پنج به علاوه یك دانسته بود.

اما مهمترین واكنش ، به 'فیتز پاتریك مدیر برنامه خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیك لندن خبر انفجار در مركز غنی سازی اورانیوم فردو را رد كرد.

وی در گفت و گو با برخی رسانه های آمریكایی ضمن ابراز تردید در خصوص انفجار در فردو، گفت:'گزارش های مربوط به این انفجار در رسانه هایی كه اعتبار چندانی ندارند منتشر شده و فكر نمی كنم منبع آن وین بوده باشد. بنابر این فكر می كنم باید نسبت به صحت گزارش ها مشكوك بود تا آنكه رسما مورد تایید قرار بگیرد.

همچنین'كان كافلین' سردبیر سرویس دفاعی روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف و كارشناس حوزه امنیت و تروریسم بین الملل در سر مقاله ابن روزنامه در شماره نهم بهمن ، نوشت: چطور می توان در خصوص گزارش های مربوط به وقوع انفجار در تاسیسات فردو ایران، خسارت فراوان و محصور شدن 240 نفر از كارگران این تاسیسات در آن قضاوت كرد.

وی تاكید كرد:یقینا تاسیسات فردو بخش حیاتی از برنامه هسته ای ایران است كه حدودا 300 پایی زیر زمین احداث شده و به همین دلیل از حمله حتی پیچیده ترین سنگرشكن ها نیز در امان خواهد بود.ایران درهمین تاسیسات حساس ترین تحقیقات هسته ای خود را انجام می دهد كه حدود دوهزار و 700 واحد سانتریفیوژ اورانیوم را 20 درصد غنی می كنند.

كافلین می گوید:برای آن دسته از صاحب نظرانی كه می خواهند بحران جهانی هسته ای ایران بدون اقدام نظامی پایان پذیرد،خبر از كار افتادن تاسیسات فردو بیش از حدخیالی است.



●ارزیابی

سایت هسته ای فردو یكی از مهمترین جلوه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای است كه همواره فعالیت های آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و آمریكا و متحدان آن مورد توجه قرار گرفته است.

دی ماه سال 1390 همزمان با آغاز فعالیت های غنی سازی اورانیوم با هدف تامین نیازهای دارویی كشورمان،

ایالات متحده آمریكا ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان جزء نخستین كشورهایی بودند كه به آغاز غنی سازی 20 درصدی ایران در سایت فردو واكنش نشان دادند.

آمریكا در واكنش به این خبر مدعی شد این تصمیم ایران، روند نقض تعهدات بین المللی مصوب در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را بیشتر تشدید می كند.

دولت فرانسه با محكوم كردن این اقدام مدعی شد كه این اقدام ایران مغایر قوانین بین المللي است ، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز آغاز غني‌سازي اورانیوم در سایت فُردو را اقدامي تحریك آمیز دانست.

'گیدو وستروله' وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت اقدام ایران به تشدید تنش منجر شده و نشان مي‌دهد كه برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامي دارد.

'گیل تودور'سخنگوی آژانس هم در بیانیه ای اعلام كرد كه آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند تایید كند كه ایران تولید اورانیوم با غلظت 20 درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو شروع كرده است.

اوایل سال جاری و پیش از مذاكرات گروه 1+5 با ایران (26 فرورین ماه )دیپلمات‌های آمریكایی و اروپایی اعلام كرده كه دولت 'باراك اوباما' رئیس جمهوری آمریكا و متحدان اروپایی واشنگتن در نظر دارند دور جدید مذاكرات پیرامون برنامه هسته ای ایران را با طرح درخواست تعطیلی فوری و اساسی یكی از تاسیسات هسته ای ایران كه به تازگی در عمق زمین تكمیل شده است (فردو)، آغاز كنند.

اوباما اعلام كرده بود كه مذاكره آخرین فرصت دیپلماتیك برای ایران در راستای حل مناقشات هسته ای خود با سازمان ملل و غرب است و این رویكرد نیازمند این است كه ایران غنی سازی در تاسیسات 'فردو' در خارج از شهر قم صرف نظر كند.

از سال گذشته تا كنون بارها ایران به فعالیت های نظامی در سایت فردو متهم شده است اما هیچگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین اتهامی را تایید نكرده با این وجود غربی ها برای تامین نیازهای تبلیغاتی خود و تشدید جنگ روانی علیه كشورمان ، بارها با اقدام های ایذایی و روانی مبادرت كرده اند.

نمونه اخیر این گونه اقدامات ،انتشار گسترده انفجار در سایت هسته ای فردو بود كه بطور كامل تحت نظارت بازرسان آژانس قراردارد.

غربی ها می دانند كه جنگ روانی علیه ایران نمی تواند در راهبرد این كشور در مذاكرات هست ای خللی ایجاد كند، اما با این وجود تلاش می كنند از نظر تبلیغاتی و رسانه ای،خلاء های گفتمانی خود را در مواجهه با سیاست منطقی و شفاف جمهوری اسلامی پركنند، تلاشی كه مملو از كینه جویی نسبت به دولت و ملت ایران است.