۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 80446242
T T
۰ نفر
هارپ، سلاح كشتار جمعي آمريكا در نظم نوين جهاني(1)

گروه پژوهش هاي خبري - ميشل شوسودوفسكي معتقد است كه آمريكا در استراتژي بلندمدت نوليبرالي خود، از هارپ(امواج الكترومغناطيسي) براي ايجاد بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله و ايجاد خشكسالي طولاني استفاده مي كند.

اسكات لاری خبرنگار روزنامه بالتیموركرونیكل اعتقاد دارد كتاب جنگ و جهانی سازی اثر 'مایكل شوسودوفسكی' سرشار از اطلاعات شگفت انگیز به ویژه برای آن هایی است كه مدعی هستند كه از امور مختلف بین الملل اطلاعات خوبی در دست دارند. این مقاله اعتقاد دارد كه نویسنده در این كتاب ماهیت واقعی سیاست خارجی ایالات متحده را نشان می دهد و تاكید دارد كه همه این سیاست ها در راستای نظم نوین مورد نظر آمریكا است. وی به عنوان منتقد سیاست های آمریكا به وقایع متعددی در سیاست خارجی ایالات متحده می پردازد و در نتیجه همه آنها را ساخته دولت این كشور برای برآورده كردن سود و منافع عده ای در آمریكا عنوان می كند.



** آمریكا و نظم نوین جهانی

-----------------------------

مایكل شوسودووسكی استاد دانشگاه اوتاوا در رشته اقتصاد و نویسنده كتاب های دیگری همچون جهانی سازی فقر است. این منتقد سیاست های آمریكا، در استدلال های خود اصول علمی و اسناد و اطلاعات معتبر را مورد توجه قرار می دهد. به عنوان نمونه، وی در كتاب 'جنگ و جهانی سازی' كه در سال 2001 و هنگام حملات مقطعی آمریكا به صدام به رشته تحریر درآورده است با مطالعه حملات هوایی آمریكا به تاسیسات عراق، نوسانات بازارهای آمریكا و بحران وال استریت می نویسد: معلوم نیست كه آیا حمله به بغداد بتواند اقتصاد وال استریت را از بحران خارج كند. آنچه مشخص است، تنها كاری كه این انجام می دهد آن است كه میلیارد ها دلار را به جیب پیمانكاران نظامی و صنایع نفتی سرازیر می كند.

این استاد دانشگاه می افزاید، در اقدامی هماهنگ در حالی كه هواپیماهای آمریكایی و بریتانیایی در عملیاتی كه نام آن را سناریوی روتین برای دفاع از خود نامیدند بر روی بغداد بمب می انداختند، رسانه ها به تمجید از این اقدام روتین می پرداختند تا بورس نیویورك نیز كم كم از بحران خارج شود.



** نظامی گری ابزار نولیبرال های آمریكا

---------------------------------------

وی تاكید دارد كه جنگ و جهانی سازی دست به دست می شوند و میلیتاریسم به بخشی جدانشدنی از برنامه نئولیبرال تبدیل می شود. این در حالی است كه بازسازی زیرساخت های ویران شده آمریكا فراموش می شود و همه پول ها به سوی 5 پیمانكار بزرگ دفاعی آمریكا با عنوان 'Big Five' سرازیر می شود. در حالتی كه تولیدات نظامی چند برابر می شوند به بخش های خدمات و تولید كالاهای عمومی صدمات مهلكی وارد می شود و اقتصاد داخلی ایالات متحده را بیش از پیش به صنایع نظامی و كالای لوكس وابسته می‌سازد.

در واقع ارتش آمریكا به ابزاری برای حمایت از ایالات متحده در جبهه های اقتصادی تبدیل شده است تا هرچه بیشتر ایالات متحده در خاورمیانه، بالكان، آسیای مركزی و دیگر مناطق جهان به صورت مستقیم و یا به وسیله ناتو، نه تنها جای پای بزرگتری ایجاد كرده بلكه تلاش دارد تا مستعمرات بیشتری را در این مناطق زیر چتر خود قرار دهد.

مایكل شوسودووسكی مباحث متعددی را همچون حملات 11 سپتامبر، رابطه آمریكا و تروریسم در كتاب ها و نوشته های خود مطرح كرده است. یكی از مباحثی كه این استاد دانشگاه و منتقد سیاست‌های ایلات متحده به شدت به آن معترض است موضوع دخالت‌های ایالات متحده در آب و هوا و طبیعت می باشد.

وی تاكید دارد، ایالات متحده سیاست هایی را بعد از جنگ جهانی دوم و به ویژه از اواخر دهه 1950 در پیش گرفته است كه به شدت به اقلیم جهان آسیب رسانده و می رساند. وی تاكید می كند كه استفاده آمریكا در طبیعت در جهت منافعش به ویژه در حیطه نظامی این توانایی را به آمریكا داده است كه از طبیعت و شرایط اقلیمی به عنوان ابزار نظامی در نظم نوین مورد نظر واشنگتن استفاده كند. این ابزار تاثیرگذاری بر آب و هوای جهان 'هارپ' است.



** هارپ چیست؟

-----------------

اگرچه تعاریف متعدد علمی و كاربردی از هارپ ارایه شده است، اما در ساده ترین توضیح می توان گفت: هارپ یك برنامه تحقیقاتی ارورال (لرزه نگاری) از طریق صوت و صدای فعال در فركانس بسیار بالاست. در این كاركرد، صوت استخراج شده از منبع صدا پس از برخورد با لایه یونوسفر(لایه فوقانی اتمسفر) با فركانس هایی بسیارشدیدتر و قویتر و توان تخریبی فوق العاده به زمین باز می گردد.

به عبارت دیگر، سیستم تولیدكننده امواج هارپ از طریق ارسال یك انرژی فوق العاده به لایه یونوسفر، مولكول های آن را به تلاطم می اندازد، به نحوی كه منجر به بازتاب بسیار قدرتمند این انرژی به زمین می شود.

به همین دلیل انرژی آزاد شده پس از كانالیزه شدن می تواند در مسیر بازتاب خود، اختلالات بسیاری مانند خشكسالی، بارش برف و باران غیر طبیعی، ایجاد آتش فشان و سرمای شدید، توفان، سونامی، زلزله و انتقال برق و انرژی به صورت مخرب از نقطه ای به نقطه دیگر در كره زمین ایجاد كند.

گفته می شود كه امواج الكترومغناطیس كه از طریق آنتن هایی خاص به فضا ارسال می شود و پس از اصابت به لایه یونوسفر و بازگشت به زمین قادرند نه تنها به عمق دریا بروند بلكه فراتر رفته و به اعماق زمین نیز وارد شوند.

براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی هارپ، برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فركانس بالا معروف به هارپ (HAARP) یك پروژه پژوهشی است كه در سال 1993 برای بررسی و پژوهش در باره لایه یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی /ELF/ULF/VLF/ راه اندازی شد.

تاسیسات این سیستم توسط دو نیروی هوایی و دریایی آمریكا و همكاری مشترك 16 دانشگاه این كشور اداره می شود.

براساس اطلاعات این وبگاه، اصلی ترین تاسیسات هارپ در نزدیكی كوه سانفورد در پارك و منطقه حفاظت شده ملی رنگل - سن الیاس (منطقه آلاسكا) آمریكا است كه در این مجموعه بیش از 180 برج آنتن با ارتفاعی بیش از 50 متر امواج مافوق كوتاه را به یونوسفر می فرستند.



** خطر گسترش هارپ

-----------------------

اگرچه در رسانه ها از هارپ بیشتر به عنوان طرحی تحقیقاتی و با ملیتی آمریكایی یاد می شود، اما گزارش های منتشره حاكی از گسترش استفاده از سیستم هارپ توسط اتحادیه اروپا و روسیه نیز هست. در واقع اگرچه مسوولان عالیرتبه پارلمان اروپا از احتمال استفاده از هارپ به عنوان یك سلاح ابراز نگرانی كرده و خواستار پایبندی به مفاد قطعنامه های سازمان ملل در این زمینه شدند، اما اكنون اتحادیه اروپا در 'نروژ' و روسیه نیز در 'نیژنی نووگوود' تاسیسات مشابهی را فعال كرده اند.

وبگاه اینترنتی هارپ این تاسیسات را قوی تر از مدل قدیمی و مشابه آمریكایی آن اعلام كرده است، اما در مقابل، منابع روسی و اروپایی نیز مدل آمریكایی این تاسیسات را سیستمی خطرناك توصیف می كنند.



** هارپ و واكنش جهانی

-------------------------

نظامی بودن پروژه هارپ سبب شده تا اطلاعات منتشره در این زمینه بسیار كم، مبهم و به صورت تایید نشده از سوی محافل علمی مطرح شود. گرچه اتحادیه اروپا از انتشار گزارش هشدارگونه كمیسیون روابط خارجی و امنیت و دفاع اروپا به پارلمان اروپا در سال 1999 خبر داده و روزنامه روسی پراودا هم در گزارشی در سال 2005 از ابراز وحشت برخی سیاستمداران وقت روسی در این زمینه خبر داده است.

یكی دیگر از اظهارنظرهای مرتبط با كارایی تخریبی هارپ، مربوط به موضع گیری هوگوچاوز در سال 2010، پس از وقوع زلزله هاییتی است. وی گفت كه آمریكا با استفاده از تاسیسات هارپ زلزله هفت و سه دهم ریشتری را به صورت مصنوعی و با اغراض خاص در هاییتی ایجاد كرده است.



** هارپ، مرحله ای از جنگ ستارگان

-----------------------------------

شوسودووسكی در مقاله ای در سال 2000 نوشت: همه به موضوع تغییرات آب و هوایی توجه می كنند و برای گازهای گلخانه ای و نازك شدن لایه ازن دل می سوزانند، اما در همین زمان آب و هوای جهان به نسل جدید و بسیار پیشرفته قابلیت های نظامی آمریكا تبدیل شده است. ایالات متحده در راستای برنامه تحقیقی خود در زمینه امواج فعال با فركانس بالا كه به صورت اختصار هارپ (HAARP) نام دارد، جنگ ستارگان یا ابتكار دفاع استراتژیك (SDI) مورد نظر ریگان و بقیه روسای جمهور آمریكا را عملی كرده است.

به نظر این كارشناس، هارپ یك سلاح كشتار جمعی محسوب می شود كه می تواند سیستم های كشاورزی و زیست محیطی را در سراسر جهان دگرگون كند.

وی تاكید دارد كه شواهد نشان می دهند هارپ این توانایی را دارد كه خشكسالی، سیل، توفان و زلزله های بزرگی را باعث شود. این موضوع باید در چهارچوب اموری است كه باید به سرعت در سازمان ملل مورد رسیدگی قرار گیرد، زیرا كاخ سفید كه هیچ تعهدی در زمینه دی اكسید كربن براساس معاهده كیوتو 1997 برعهده نمی گیرد، چگونه تعهد در زمینه هارپ را می پذیرد؟

در این زمینه دكتر 'روسالی برتل' كه از دانشمندان فعال در این زمینه است تاكید دارد دانشمندان ارتش آمریكا بر روی سیستم هایی با چنین ظرفیت هایی كار كرده اند، روش آنها این است كه با استفاده از نیروی امواج جهت طوفان ها، ابرها و رودخانه ها را بر روی زمین تغییر دهند. آنها می توانند با استفاده از این فناوری، فجایع طبیعی همچون سیل و یا خشكسالی ایجاد كنند.



** اعتراف مقام های آمریكایی

-----------------------------

در دهه 1970 میلادی 'زبینگو برژینسكی' مشاور امنیت ملی وقت در دولت آمریكا در كتاب 'بین دو دوره' آینده را چنین پیش بینی كرد: فن آوری برای رهبران كشورهای بزرگ توانایی و تكنیك هایی را فراهم می سازد كه در آن می توانند از تسلیحات سری با حداقل نیاز به نیروهای نظامی و امنیتی را بكار بگیرند... تكنیك هایی همچون دخل و تصرف در آب و هوا می توانند به كار گرفته شوند تا برای دوره هایی طولانی طوفان و یا خشكسالی را ایجاد كنند.

گلوبال ریسرچ نیز به نقل از برژینسكی هنگامی كه وی استاد دانشگاه كلمبیا بود می نویسد: برژینسكی در كتابش آورده است، استراتژیست ها تلاش دارند از رفتارها و مغز انسان استفاده بیشتری كنند... می توان سیستمی را گسترش داد كه بروز توانایی های ذهنی انسان را تقویت می كند... گوردن مك دونالد كه از دانشمندان عرصه ژئوفیزیك در زمینه تحریك مصنوعی امواج الكترونیك كارهایی كرده است كه می توان از تحقیقات وی در زمینه تولید مقادیر عظیمی انرژی برروی مناطقی خاص بر روی زمین استفاده كرد.

این موسسه می نویسد كه برژینسكی در دهه 1970 ظهور جامعه ای كنترل شده تر به وسیله فن آوری ها را پیش بینی كرده بود. به نظر وی، این جامعه تحت كنترل گروهی نخبه قرار خواهد گرفت و تقریبا پیش بینی های وی درست از آب در آمده اند.

در بخش دوم این گزارش به نوع گرایش ارتش آمریكا به هارپ و استراتژی آمریكا در مهار محیط زیست پرداخته می شود.

پژوهش**9130**1732**9123