توجه به توانايي ها و رفع مشكلات ناشنوايان ضروري است

اصفهان- ايرنا - مديرعامل انجمن خانواده ناشنوايان استان اصفهان گفت : ناشنوايي پيچيده ترين معلوليتهاست و متاسفانه جامعه آنطور كه بايد و شايد در مورد توانايي ها، محدوديت ها و مشكلات اين افراد آگاهي ندارد.

آيگين عباسي روز جمعه در حاشيه گردهمايي ناشنوايان و كم شنوايان استان در مجموعه تفريحي طوبي شهر اصفهان در گفت و گو با ايرنا افزود : فرد ناشنوا علاوه بر معلوليت ناشنوايي به طور معمول از زبان گويايي و گفتاري هم محروم است.
به تاكيد كارشناسان 230 هزار نفر ناشنواي كشور نيازمند خدمات هستند.
وي توجه اساسي مسوولان امر به ناشنواييان را خواستار شد و اضافه كرد: ناشنوايان گرچه نمي شنوند اما از توانايي خوبي برخوردارند و لازم است كه اين توانايي ها به خوبي شناخته شود.
اكنون افزون بر 10 هزار نفر عضو انجمن خانواده ناشنوايان در سراسر كشور هستند،استان اصفهان بيش از 13 هزار و 500 ناشنوا و كم شنوا دارد.
وي ' با زبان اشاره همه يكسان در كنار هم هستيم ' را شعار امسال فدراسيون جهاني ناشنوايان اعلام و تاكيد كرد :
ضروري است مسوولان و نهادهاي مردمي و آحاد جامعه را نسبت به اين زبان اشاره آگاه سازيم.
مديرعامل انجمن خانواده ناشنوايان استان اصفهان خاطرنشان كرد: هفت هزار نفر از مجموع بالغ بر 13 هزار و 500 ناشنوا و كم شنوا اين استان در شهر اصفهان بسر مي برند.
عباسي با تاكيد بر ضرورت بررسي مشكلات و نيازهاي مشترك اين قشر، اجراي برنامه هاي فرهنگي، آموزشي و سرگرمي و راه اندازي پويشي براي به رسمت شناختن زبان ناشنوايان را از جمله برنامه هاي گردهمايي امروز ناشنوايان برشمرد.
وي تاكيد كرد: در اين آيين طومار به رسمت شناختن زبان ناشنوايان از سوي اعضا امضا شد و اين افراد به پويش يادشده پيوستند.
به تاكيد كارشناسان ايجاد كارگاههاي توليدي و اشتغال از مهمترين دغدغه هاي ناشنوايان است كه مسوولان امر بايد براي تامين نيازهاي آنان تدابيري بينديشند.
دوم تا هشتم ماه مهر به عنوان هفته جهاني ناشنوايان نامگذاري شد.
/6026/6020