۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82852054
T T
۰ نفر

لیست سیاه صنایع آلاینده

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82852054
لیست سیاه صنایع آلاینده

روزنامه اصفهان زیبا در شماره امروز( دوشنبه 14 اسفند 96) در گزارشی با عنوان محیط زیست ، شمار صنایع آلاینده استان اصفهان را 700 واحد عنوان كرد.

این روزنامه در این باره نوشت: شناسایی بیش از 700 واحد صنعتی آلاینده در اصفهان، مسئله ای نیست كه بتوان به راحتی از كنار آن عبور كرد؛ شناسایی این تعداد واحد در شهری كه در بسیاری از فاكتورهای آلودگی‌های زیستی دست كلان ‌شهرهای صنعتی كشور را از پشت بسته است،‌ زنگ خطر را بیش از پیش به صدا در می‌آورد.
این روزنامه در ادامه آورده است: نگاهی به كارنامه اصفهان نشان می دهد، این استان به سبب گستردگی، جمعیت زیاد و فعالیت 9 هزار واحد صنعتی در مقایسه با دیگر استان های كمتر صنعتی بیشتر در معرض خطر آلاینده های زیست محیطی است. بررسی‌های اداره كل حفاظت محیط زیست استان در سال جاری از وجود 785واحد صنعتی آلاینده در اصفهان حكایت می كند.
آماری كه دو سال پیش معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، خبر از رونمایی آن داد، عمق فاجعه در اصفهان را بهتر نشان می داد.
سهم 30درصدی اصفهان
سعید متصدی فعالیت بیشترین صنایع آلاینده كشور را مربوط به اصفهان دانست و خاطر نشان كرد: پس از اصفهان، استان تهران، مركزی، خراسان رضوی و خوزستان دارای بیشترین صنایع آلاینده هستند كه برخورد جدی با این نوع واحدها انجام می‌پذیرد. معاون محیط زیست كشور همچنین افزود: بیش از سه هزار صنعت آلاینده در كشور فعال است. بنا به گفته متصدی، طبق قانون از واحدهای آلاینده یك درصد عوارض آلایندگی دریافت می‌شود و این مبلغ برای توجه به بحث محیط زیستی به حساب شهرداری‌ها واریز می شود. معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینكه صنایع آلاینده در حاشیه كلان‌شهرها قرار دارند، خاطر نشان كرد: این صنایع باید به اصلاح ساختار خود از طریق خود اظهاری و پایش توجه كنند و ما نیز اهتمام ویژه‌ای به این نوع صنایع داریم؛ چرا كه باید صنایع سبز جایگزین آلاینده‌ها شود.البته این آمار را استاندار سابق اصفهان نیز تایید كرده بود. رسول زرگرپور مرداد سال جاری در گفت و گو با «اصفهان زیبا»،‌ اظهار كرد: یك سوم واحدها در استان قرار دارد.
آجرپزی ها در صدر صنایع آلاینده
هر چند هنوز مطالعه دقیق و جامعی در خصوص میزان تاثیر منابع آلایندگی روی آلودگی هوای شهر اصفهان صورت نگرفته، صنایع آلاینده جزو متهمان ردیف اصلی به شمار می‌آیند. در این بین برخی هم مثل معاون خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با این باور كه كارخانجات اصفهان منبع آلودگی نیستند، تعطیلی كارگاه ها و كوره های گچ و آجر را تنها راهكاری موقت ارزیابی می‌كنند. با وجود همه اظهار نظرهای مختلفی كه در این خصوص وجود دارد، اداره كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به حسب رسالت قانونی خود برای شناسایی واحدهای آلاینده پا به میدان گذاشته است. معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: « در سال جاری، 785 واحد صنعتی آلاینده در استان اصفهان شناسایی شده است كه از این تعداد، 219 واحد به كوره های آجرپزی اختصاص دارد.» مهدی ریاحی در گفت وگو با «اصفهان زیبا»، ‌عنوان می كند: «بررسی محیط زیست استان نشان می دهد 169 واحد ریخته ‌گری، 28 كارخانه تولیدگچ، 15 كارخانه آسفالت، 51 واحد تولید شن و ماسه و 38 كارخانه رنگرزی و چاپ پارچه بیشترین فراوانی در بین صنایع آلاینده را به خود اختصاص می دهند.» این مقام مسئول با بیان اینكه عمده صنایع آلاینده استان مربوط به كوره‌های آجر و واحدهای ریخته‌گری است، در ادامه اظهار می كند: «سایر صنایع متفرقه نیز سهمی در آلایندگی دارند.»
افزایش پایش ها
تاثیرگذاری صنایع آلاینده ای همچون كوره های گچ و آجر در اصفهان تا به آنجا پیش رفت كه تعطیلی و جابه‌جایی این واحدها در شعاع 50 كیلومتری شهر اصفهان چند سالی است به پای ثابت بحث‌های كارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار تبدیل شده است. معاون محیط زیست اصفهان اظهار می‌كند: « در 9 ماه نخست سال جاری، برای بررسی واحدهای آلاینده، هفت هزار و 888 پایش در واحدهای صنعتی و خدماتی استان داشتیم كه این آمار در مدت مشابه گذشته هفت هزار و 693 پایش بوده است.» ریاحی در ادامه گزارشی از نمونه برداری‌های این معاونت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و پساب‌های بهداشتی و صنعتی ارائه می‌كند. به گفته او طی 9 ماه نخست سال جاری، یك‌هزار و 64 نمونه برداری در این سه بخش صورت گرفته است. معاون محیط زیست اصفهان در پایان عنوان می‌كند: «این آمار در حالی است كه در مدت مشابه سال گذشته، 451 نمونه برداری از این منابع داشتیم.»
روزنامه اصفهان زیبا متعلق به شهرداری اصفهان است .
8114/