۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۶:۳۳
کد خبر: 30782196
T T
۰ نفر

كرمان - رييس جمهوري اسلامي ايران با افشاي اقدام هاي برخي افراد سودجو براي ايجاد نوسان در بازار ارز و سكه طلا گفت كه دلالان با همراهي برخي افراد به ظاهر سياسي در اين نوسانات اخير دست داشتند و يك آشفته بازار درست كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'محمود احمدی نژاد' روز پنجشنبه در آیین افتتاح 14پروژه عظیم صنعتی، معدنی و عمرانی در مجتمع مس سرچشمه كرمان با بیان اینكه دو سه گروه دست اندركار نوسانات اخیر در بازار سكه و ارز بودند، گفت: یك گروه از آنها باند دلالانی بودند كه همیشه از آشفته بازار سود می برند، از خلاء های قانونی استفاده كردند.

وی افزود: البته اشتباهاتی از سوی بانك مركزی و برخی دستگاه ها وجود داشت كه به این سیستم اعتماد كردند.

رییس جمهوری با اشاره به اینكه این افراد به جای واردات، ارزها را در جیبشان گذاشتند تا گرانتر بفروشند، گفت: خود آنها دایما سر و صدا می كردند كه قیمت ها در حال افزایش است و می خواستند قیمت ها بالا برود تا ارز خود را بفروشند.



** گروه دوم اخلالگر بازار ارز و سكه

احمدی نژاد گفت: گروهی دیگر كه به ظاهر سیاسیون بودند، با گروه قبلی جفت شدند؛ آنها از سویی می گفتند چرا قیمت ارز را بالا نمی برید بیت المال است سپس در بیرون، علیه دولت می گفتند كه دولت نمی تواند و توان اقتصادی ندارد.

رییس قوه مجریه با یادآوری این نكته كه آنها یك آشفته بازار درست كردند، ادامه داد: عده ای در روز تعطیل و وفات پیامبر اسلام لحظه به لحظه قیمت سكه را اس ام اس می زدند و می گفتند كه قیمت ها در حال افزایش است.



** این بازی زشت اقتصادی، سیاسی، رسانه ای 'خیانت بزرگ' بود

احمدی نژاد این اقدام ها را یك بازی زشت سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و خیانت بزرگ توصیف كرد و گفت: غربی ها نیز از این فرصت استفاده كرده و گفتند كه تحریم اقتصاد ایران را به هم ریخت كه این یك دروغ بزرگ بود؛ اقتصاد ایران كجا به هم ریخته است مگر ما ارز كمی داریم؟

رییس قوه مجریه با تاكید بر اینكه هیچ محدودیتی در فروش ارز وجود ندارد، تصریح كرد: بانك مركزی تمایل به فروش ارز دارد تا ریال ها را جمع كند اما به روش صحیح.

احمدی نژاد افزود: آنها آشفته بازار درست كرده و دشمن را شاد كردند و در بازار شایعه كردند كه قرار است قیمت ها بالا رود و برخی قیمت ها را بالا بردند و دیدید كه یك زشت كاری اتفاق افتاد.

رییس جمهوری خطاب به این عده گفت: آیا شما نیز همچون آمریكا شده اید؟ فكر می كنید كه مردم به شما رای می دهند؟ ملت ایران ملت فهیم و رشیدی است دقت كرده و انتخاب می كند و رای می دهد.

احمدی نژاد در ادامه خاطر نشان كرد: اگر تا سه سال دیگر هم ارز فروخته شود، بانك مركزی برای فروش ارز دارد.



** انتقاد شدید رییس جمهوری از برخی خبرگزاری ها و نقش آنها در بالا رفتن قیمت ها

احمدی نژاد با اشاره به اقدام برخی خبرگزاری های وابسته به برخی نهادها گفت: آنها در روز تعطیل پیامك زده و در بازار فضا سازی كردند كه خوشبختانه اكثریت قاطع ملت ایران آگاهانه با این جریان همراهی نكردند.

رییس جمهوری خاطر نشان كرد: دولت همه كارها و مسیرها را اصلاح، تنظیم و شفاف كرد.

وی با بیان اینكه چه كسی گفته كه اقتصاد ایران به قیمت ارز وابسته است، اضافه كرد: تولید ناخالص ملی ایران طی یك سال به قیمت امروز جهان، سالانه بیش از 900 میلیارد دلار است كه معادل 900 هزار میلیارد تومان می شود



** واكنس احمدی نژاد به تحریم های اخیر آمریكا و اروپا

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینكه آمریكایی ها 30 سال است كه از ایران نفت نمی خرند، یادآور شد: آنها می گویند كه بانك مركزی را تحریم كرده اند مگر بانك مركزی ما با آنها ارتباط دارد؟

احمدی نژاد با اشاره به تحریم های اخیر اتحادیه اروپا گفت: كل اروپا چه وسعتی از این دنیا را دارد؟ مبادلات خارجی ما 200 میلیارد دلار است كه از این میزان 24 میلیارد دلار آن با اروپایی ها است.

وی با بیان اینكه در دوره ای، 90 درصد تجارت ایران با اروپایی ها بوده است گفت: اكنون این میزان به 10 درصد رسیده است؛ ما كه داوطلب نیستیم خوشی زیر دل آنها زده است و می خواهند ارتباط را قطع كنند ولی خودشان متضرر می شوند.



** برخی در داخل كشور بد اخلاق شده اند

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به برخی در داخل كشور گفت: متاسفم كه این را می گویم اما برخی بسیار بد اخلاق شده اند و به خاطر یك نمایندگی مجلس و پست دولتی، گروه ها و باند ها ایجاد شده و چه كارها كه نمی كنند.

احمدی نژاد یكی از این موارد را كه گرفتار باند بازی شده، بازار طلا و ارز دانست و گفت: ارز برای واردات است و واردات نیز به چند شیوه انجام می شود.

وی توضیح داد: عده ای از بانك مركزی ارز می گیرند و كالا وارد می كنند؛ گروهی دیگر صادرات می كنند و به جای آن واردات انجام می دهند كه نیاز به ارز ندارند و عده دیگری نیز هستند كه سرمایه دارند و بیرون كشور سرمایه گذاری می كنند و خودشان ارز دارند كه كالا می گیرند و وارد می كنند و عده ای دیگر كه می خواهند به مسافرت بروند نیاز به ارز دارند و گروهی دیگر نیز در بیرون از كشور سرمایه گذاری می كنند، آنها نیز ارز می خواهند.

رییس جمهوری اظهار داشت: تمامی این گروه ها نیاز به ارز دارند كه بانك مركزی ارز آنها را به طور كامل تامین كرده و می كند. حتی یك نفر وجود ندارد كه برای ورود كالایی از بانك مركزی درخواست ارز كند اما دریافت نكرده باشد.



** امسال بیش از 90 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهیم داشت

احمدی نژاد با بیان اینكه سال گذشته در حساب بانك مركزی و بانك های مختلف 90 میلیارد دلار ذخیره داشتیم، گفت: تا پایان امسال نیز بیش از 90 میلیارد دلار درآمد ارزی نفت گاز و میعانات گازی خواهیم داشت كه در ده ماهه اول سال از 82 میلیارد دلار گذشته است.

رییس جمهوری با اشاره به اینكه در 9 ماهه نخست سال نیز 32 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: پیش بینی می شود كه این مبلغ تا پایان سال به 45 میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: كل كالایی كه 9 ماه وارد كشور شده 44 میلیارد دلار است و تا پایان سال به 60 میلیارد دلار می رسد و عایدات كشور نیز 135 میلیارد دلار است.

رییس جمهوری با طرح این سوال كه آیا در كشور ارز كمی وجود دارد، گفت: دلیل این سر و صداها چه بود؟

رییس جمهوری بخش دیگری از سخنان خود را به سازندگی ایران اختصاص داد و گفت: برای اینكه بتوانیم عزت، كرامت و استقلال خود را حفظ كنیم و در این هیاهوی عالم، باقی بمانیم باید ایران را بسازیم و مسایل را حل كنیم.

احمدی نژاد با بیان اینكه ایران كشوری با ظرفیت فراوان است، گفت: ما فقط نفت را می شناسیم اما معادن ما چندین برابر نفت ذخیره دارند.

رییس جمهوری گفت: برخی ها سروصدا كرده و با خارجی ها هماهنگ شدند، هجوم سنگین و جنگ روانی ایجاد كرده و می گویند كه اقتصاد ایران به هم ریخته است در حالی كه همه چیز دارای نظم است.



احمدی نژاد در ادامه سخنان خود خطاب به برخی در داخل كشور گفت: درست است كه با بنده مخالف هستید اما مرا ملت ایران انتخاب كرده است و اگر زنده باشم تا پایان دوره دهم ریاست جمهوری باید مرا تحمل كنید.

وی خطاب به این عده با بیان اینكه آیا به دلیل مخالفت با من باید از این ملت انتقام بگیرید، افزود‌: آیا این دینداری، ایرانی بودن، اصولگرایی و اصلاح طلبی است؟

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه ما خادم 75 میلیون مردم هستیم و به آن افتخار می كنیم، گفت: اجازه دهید ایران ساخته شود اگر همراهی نمی كنید مانع تراشی نیز نكنید.

احمدی نژاد ادامه داد: اكنون دست و بال ها را بسته اید و به دلیل مصالح كشور سكوت می كنیم اما سینه خیز هم كه شده برای آبادانی كشور حركت می كنیم.

رییس قوه مجریه با بیان اینكه بانك مركزی و وزارت اقتصاد در حال كار كردن است، تصریح كرد: خدا شاهد است كه ما حتی یك ساعت كار را متوقف نكرده ایم و همه در حال كاركردن هستند.

وی هیچ افتخاری را بالاتر از خدمت به ملت ایران ندانست و گفت: راه شرف و عزت در مقابل ماست، دنیا در حال تحول است و ما باید نقش تاریخی خود را ایفا كنیم كه ساختن ایران و آماده كردن مقدمات حكومت جهانی از مهمترین وظایف ما است.

احمدی نژاد ادامه داد: هر كس و هر گروهی به هر عنوان كه در مقابل این حركت تاریخی چه به صورت آشكار و چه به صورت پنهان قرار گیرد، رودخانه عظیم ملت ایران آن را به بیرون پرتاب خواهد كرد.

وی با تاكید بر پالایندگی انقلاب اضافه كرد: انقلاب از درون آلودگی ها را پالایش می كند.

رییس جمهوری با بیان اینكه تحولات بسیار است، گفت: در منطقه علیه ما سروصدا می كنند اما آنچه می ماند حركت اصیل ملت ایران است كه جهان را خواهد گرفت.

سیام ** 9012 ** 1788**1542
۰ نفر