۱ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۸
کد خبر: 82435973
T T
۰ نفر
نجات كل كوهی گرفتار در برف و یخبندان در منطقه اورامان سروآباد

سنندج- ایرنا- رئیس محیط زیست شهرستان سروآباد از نجات جان یك كل كوهی گرفتار در برف و یخبندان در منطقه اورامان از توابع این شهرستان توسط جوانان طبیعت دوست منطقه خبر داد.

حسن قادری روز یكشنبه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 20 شامگاه شنبه جمعی از جوانان طبیعت دوست روستای ویسیان از توابع بخش اورامان با مشاهده یك كل كوهی كه در ارتفاعات كوه های روبروی روستا در برف گرفتار شده بود همراه با نیروهای محیط بان مستقر در منطقه برای نجات این كل كوهی پیشقدم می شوند.
وی افزود: بعد از طی مسافت یك ساعته و رسیدن به محل مورد نظر مشاهده می كنند كه كل كوهی به علت سرمای شدید هوا و گرسنگی زیاد در درون برف گرفتار شده و قادر به راه رفتن نبوده است.
او گفت: بلافاصله این جوانان طبیعت دوست روستای ویسیان، كل كوهی را بر روی دوش خود گذاشته و به داخل روستا آورده و برای این حیوان غذا و آب تامین می كنند.
قادری ادامه داد: هم اكنون این كل كوهی در پاسگاه محیط زیست مستقر در روستای سرپیر اورامان توسط نیروهای محیط زیست نگهداری می شود و در وضعیت خوبی قرار دارد.
رئیس محیط زیست شهرستان سروآباد با تقدیر و تشكر از جوانان روستای ویسیان اورامان گفت: این جوانان دوستدار طبیعت با وجود خطر ریزش بهمن و گرفتار شدن در كولاك شدید منطقه برای نشان دادن علاقه خود به زیستگاه و طبیعت بكر منطقه برای نجات این كل كوهی پیشقدم شده و بعد از طی كردن مسافت طولانی یك ساعته این جاندار را بر دوش خود گرفته و جان آن را نجات دادند.
به گفته وی، این كل كوهی سه ساله و از گونه های بسیار نادر و شاخص منطقه حفاظت شده كوسالان و شاهو است.
وی افزود: روز یكشنبه كل كوهی نجات یافته با حضور مردم طبیعت دوست اورامان در یكی از روستاهای بلبر یا سلین در این منطقه رها سازی خواهد شد.
وی اظهار كرد: با توجه به بارش بسیار شدید برف در روزهای اخیر در شهرستان سروآباد بویژه در منطقه اورامانات این شهرستان كه مناطقی كوهستانی و حفاظت شده است نیروهای محیط زیست شهرستان سروآباد به صورت شبانه روز در این منطقه در حال گشت و بازرسی هستند.
وی ادامه داد: معمولا در این شرایط كه ارتفاع برف زیاد بوده و برودت بسیار شدید هوا در مناطق كوهستانی حاكم است حیوانات وحشی برای تامین غذا و در امان ماندن از سرمای شدید به نزدیكی روستاها پناه می برند.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده شاهو و كوسالان با مساحت 57 هزار هكتار در شهرستان های سروآباد، مریوان و كامیاران واقع شده است.
این منطقه دارای تنوع زیستی بسیار بالایی بوده و معماری روستاهای داخلی این منطقه بویژه در منطقه اورامانات شهرستان سروآباد به آن روح و زیبایی ویژه ای بخشیده است.
این منطقه بر اساس مصوبات دولت در سال 1387 به جمع مناطق تحت مدیریت اداره كل حفاظت محیط زیست كردستان در آمده است.
در این زیستگاه تاكنون 117 گونه پرنده 23 گونه پستاندار 17 گونه خزنده 242 گونه گیاهی شناسایی شده است كه می توان به گونه های پرندگان شكاری سیاهگوش، قوچ و میش، كل و بز كوهی، خرس قهوه ای، سنجاب، كبك و پلنگ اشاره كرد.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 كیلومتری از غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد.
7354/6108
خبرنگار فرزاد آداك/** انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg