۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82343125
T T
۰ نفر
عسلويه، كانون رونمايي از توانمندي هاي ايران در صنعت نفت

بوشهر- ايرنا- عسلويه اين روزها ميزبان هشتمين نمايشگاهي است كه دستاوردها و توانمنديهاي شركتهاي توليد كننده تجهيزات، تاسيسات و كالاهاي اساسي صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي كشور در آن رونمايي شده است.

به گزارش ايرنا، هشتمين نمايشگاه دستاوردهاي شركتهاي داخلي فعال در صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در عسلويه در شرايط پسا برجام و تعامل ايرانيان با جهان باعث افزايش 50 درصدي ميزان استقبال شركتها براي حضور در آن شده است.
در اين دوره از اين نمايشگاه شاهد حضور نمايندگاني از شركتهاي آلماني، اسپانيايي، اتريشي، كره جنوبي، سوئدي و ديگر كشورها هستيم.
انتخاب شعار 'سرمايه گذاري مطمئن و انتقال فناوري' براي اين نمايشگاه نشان دهنده ضرورت ايجاد فضايي مطمئن در دوران پسابرجام در ايران به عنوان شرط توسعه همكاريها از سوي كشورها و شركتهاي فعال در صنعت نفت است.
همچنين افزايش جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي، توسعه صنايع بالادستي و پايين دستي صنعت نفت و اشتغال پايدار براي منطقه و كشور از مهمترين مزيت هاي برگزاري هشتمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در پايتخت انرژي ايران است كه به طور قطع دستاوردهاي گسترده‌اي براي صنعت نفت خواهد داشت.
حمايت دانشگاه هاي معتبرداخلي، مراكز پژوهشي، شركت هاي دانش بنيان و پارك هاي فناوري از هشتمين نمايشگاه نفت، گاز پالايش و پتروشيمي عسلويه با هدف تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت، جلب مشاركت سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، چگونگي استفاده بهينه از منابع نفت و زمينه هاي توسعه كسب و كار در صنعت نفت از نكات قابل توجه اين نمايشگاه است.
همچنين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشمي عسلويه، فرصتي براي نمايش فناوري‌هاي نوين ايران در اين بخش است.
مديرعامل يك شركت توليد كننده مشعل كوره هاي صنعتي در حاشيه برگزاري هشتيمن نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي گفت: حضور مديران مياني و ارشد صنعت نفت در اين نمايشگاه در عسلويه فرصت خوبي براي رونمايي از توانمندي هاي شركتهاي داخلي است.
ايوب عادلي افزود: هشتمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه فرصت خوبي براي بحث و تبادل نظر ميان توليد كنندگان كالا و تجهيزات داخلي با شركتهاي پيمانكاري و كارفرمايي صنعت نفت كشور و بويژه مجتمع هاي پتروشيمي و پالايشگاهي عسلويه است.
مديرعامل شركت توليد كننده مشعل كوره هاي صنعتي با اشاره به افزايش توانمندي شركتهاي ايراني درسالهاي تحريم در صنعت نفت بيان كرد: به نظر مي رسد امروز فرصت مناسبي براي معرفي توانمندي هاي اين شركتها در هشتيمن نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه فراهم شده است.
عادلي، با اشاره به فعاليت اين شركت توليدي در زمينه طراحي و ساخت مشعل و سيستم سوخت رساني براي كوره هاي صنعتي اظهار كرد: هم اكنون مشتريان اين شركت مجتمع هاي پتروشيمي همچون پرديس، مرواريد، پارس، نوري و فجر هستند همچنين در زمينه مميزي و كاهش مصرف سوخت اين مجتمع ها نيز فعاليت داريم.
وي با تاكيد بر اين كه در حوزه صرفه جويي مصرف انرژي در مجتمع هاي پالايشگاهي و پتروشيمي موجود در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: به دليل قيمت ارزان انرژي در اين واحدها كمتر به بحث صرفه جويي سوخت توجه مي شود اما مي توان با حداقل تغييرات جزئي در سيستم هاي پالايشگاهي تا 15 درصد در مصرف سوخت صرفه جويي شود.
نماينده يك شركت سوئدي در اين نمايشگاه گفت: افق تجارت در صنعت نفت ايران مثبت و روشن است و براي گسترش همكاري با ايران در اين زمينه آمادگي كامل داريم.
رضا ضياييافزود: اين شركت سوئدي در زمينه توليد تجهيزات كنترلي و اتصالات صنعت نفت فعاليت دارد آماده است براي ارائه نوليدات خود در كنار ايران باشد تا به توسعه اين صنعت در ايران كمك كند.
وي به حضور اين شركت در بازار ايران اشاره كرد و گفت: اين شركت هيچگاه در دوران تحريم روابط خود با ايران را قطع نكرد و هميشه در كنار ايران بوده است.
ضيايي بيان كرد: تجارت با ايران آينده خوب و روشني دارد و ما به دنبال تقويت تجارت با ايران هستيم و براي سرمايه گذاري و كمك به ايران براي افزايش توليد نفت و گاز از مخازن تلاش خواهيم كرد.
وي اظهار كرد: اجراي برجام فرصت هاي زيادي را پيش روي اقتصاد و تجارت با ايران قرار داد و اين نمايشگاه فرصت هاي زيادي براي شركت ما فراهم كرد تا با ظرفيت ها و صنعت نفت ايران آشنا شويم.
مدير عامل شركت كاوشگران پارس كه در زمينه ساخت قطعات، ابزارها و تاسيسات صنعت نفت فعال است، گفت: با ارائه راهبردهاي حمايتي از شركتهاي ايراني براي توسعه ظرفيت هاي ساخت داخل با برنامه ريزي و پشتيباني هاي هدفمند و اصولي از سوي وزارت نفت امكان بومي سازي بسياري از اقلام مورد نياز صنعت نفت فراهم است.
محمد مهدي رخساري، با اشاره به اين كه ابزارها و اتوماسيون هاي صنعتي مورد استفاده در صنعت نفت توسط متخصصان ايراني فراهم شده است، ادامه داد: با حمايت وزارت نفت طراحي و توليد دستگاه ها و سيستم هاي اندازه گيري مخازن و توربين ها كه در شمار فرايند تجهيزات اساسي صنعت نفت قرار دارد امكان بومي سازي و خودكفايي براي شركتهاي ايراني ميسراست.
وي گفت: هشتمين نمايشگاه تخصصي نفت گاز پالايش و پتروشيمي عسلويه در مقايسه با دوره هاي قبل بسيار جذاب تر و از تنوع بيشتري برخوردار است.
اين فعال اقتصادي افزود: در دوران تحريم ها توانستيم دستگاه اندازه گيري مخازن صنعت نفت و گاز را براي نخستين بار در ايران پس از بومي سازي به ثبت برسانيم و براساس استاندارها اين دستگاه در مقايسه با نمونه خارجي از كيفيت بهتري برخوردار است و يك سوم قيمت نمونه خارجي ارزش گذاري شده است.
رخساري، به نياز همه جانبه وزارت نفت از شركتهاي دانش بنيان ياد كرد و گفت: صنعت نفت و زيرساختهاي نفت و گاز ايران در شرايط كنوني نيازمند سرمايه گذاري و انتقال فناوري است و شركتهاي دانش بنيان آمادگي دارند تا در اين زمينه ها براي توسعه پايدار و بازيافت از مخازن به صنعت نفت كمك كنند.
وي مهندسان جوان و توانمند ايران را از بزرگترين ظرفيت هاي كشور براي همكاري در صنعت نفت برشمرد.
رئيس هيات مديره يك شركت توليد كننده بولبرينگ و تجهيزات دوار توربين ها و كمپرسورها با اشاره به وجود دانش فني ساخت اين نوع تجهيزات و ماشين آلات دوار در كشور گفت: آخرين دستاوردهاي اين شركت در هشتمين نمايشگاه صنعت نفت عسلويه رونمايي شده است.
حسين صابريان، با تاكيد بر اين كه هم اكنون در زمينه اطلاع رساني از برگزاري هشتمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه جاي كار بيشتري وجود دارد، افزود: در صورت فعاليت در بحث اطلاع رساني شاهد حضور مشتريان و مخاطبان بيشتر در اين نمايشگاه خواهيم بود.
وي اضافه كرد: برگزاري نمايشگاه هاي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در مناطق صنعتي همچون عسلويه كه قطب گازي كشور به شمار مي رود با توجه به حضور بالاي شركتهاي ايراني حكايت از انتخاب درست در زمينه مكان برگزاري اين گونه نمايشگاهها دارد.
رئيس هيات مديره اين شركت توليد كننده بولبرينگ و تجهيزات دوار توربين ها و كمپرسورها به مذاكرات احتمالي با مديران شركتهاي پيمانكاري و كارفرمايي فعال در منطقه عسلويه در خلال برگزاري هشتمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه اشاره كرد.
صابريان با بيان اين كه محصولات اين شركت در بيشتر واحدهاي عملياتي و تعميراتي منطقه ويژه مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: محصولات ما تاكنون در پتروشيمي هاي آرياساسول، جم، مبين، ذاگرس، پارس و غيره استفاده شده است.
وي با تاكيد بر استفاده فناوري بالا در توليد بولبرينگ و تجهيزات دوار توربين ها و كمپرسورها گفت: با توجه به فناروي خاص و پيشرفته موجود در اين حوزه بطور معمول شركتهاي خارجي تمايلي براي همكاري در توليد اين تجهيزات ندارند، همچنين هم اكنون اين شركت در حال تامين بولبرينگ هاي شركت او تي سي است.
مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان بوشهر گفت: چهار كارگاه فني در حاشيه هشتمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه برگزار شده است.
مهرداد ابراهيمي افزود: در اين دوره از اين نمايشگاه شاهد حضور نمايندگاني از شركتهاي آلماني، اسپانيايي، اتريشي، كره جنوبي، سوئدي و غيره هستيم.
وي با بيان اين كه در هشتمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه تعداد شركتهاي داخلي نسبت به سال گذشته بيش از 50درصد رشد داشته است، گفت: امسال در اين دوره از نمايشگاه 90شركت حضور دارند، در حالي كه اين تعداد در سال گذشته تنها 60 شركت بوده است.
ابراهيمي ادامه داد: همچنين امسال شركتهاي ايراني فعال در حوزه پايين دستي صنعت نفت نيز در اين نمايشگاه حضوري قوي دارند و شركت‌هاي كارفرمايي و پيمانكاري فعال در منطقه ويژه مي توانند براي آشنايي با توانمندي هاي اين شركتها به اين نمايشگاه مراجعه كنند.
مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان بوشهر با اشاره به برگزاري مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه در دومين روز برگزاري اين نمايشگاه با حضور مديران ارشد شركت ملي نفت ايران گفت: برگزاري اين نمايشگاه بدون همكاري سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و ديگر سازمان ها و نهادهاي دولتي امكان پذير نبود.
ابراهيمي برگزاري چهار كارگاه فني در زمينه هاي ضرورت اچ اس اي در پيش راه اندازي طرح ها، فرآيندهاي اسمزي، چگونگي پيش تصفيه و تصفيه آبهاي صنعتي را از ديگر برنامه هاي جانبي هشتمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي عسلويه اعلام كرد.
وي گفت: بازديد از جاذبه هاي صنعتي و گردشگري براي بازديد كنندگان از نمايشگاه همچون پالايشگاه هاي گازي و مجتمع هاي پتروشيمي و نيز برگزار تورهاي خبري ويژه خبرنگاران و عكاسان از ديگر برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه به شمار مي آيد.
هشتمين نمايشگاه نفت، گاز پالايش و پتروشيمي عسلويه عصر روز يكشنبه 21 آذرماه جاري با نگاهي ويژه به تقويت تجهيزات ساخت داخل و سرمايه گذاري مطمئن و انتقال فناوري با حضور شركت ها و سازندگان فعال در حوزه ساخت تجهيزات صنعت نفت گشايش يافت.
در اين دوره از نمايشگاه شركت هاي خدمات دهنده در حوزه اكتشاف، حفاري، توليد و بهره برداري در بخش نفت و گاز كشور در فضايي به وسعت چهار هزار مترمربع، دستاوردهاي خود را در معرض ديد كارشناسان، متخصصان، صنعتگران و ديگر علاقه مندان به اين صنعت قرار مي دهند.
هيات هايي از برخي موسسه ها و مراكز پژوهشي و دانشگاهي معتبر بين المللي براي بازديد از نمايشگاه حضور دارند و شركت هاي خدماتي و سازندگان تجهيزات صنعت نفت، گاز و پتروشيمي و متخصصان مرتبط همچنين بخش هاي تحقيقاتي، خدماتي و توليدكنندگان در زمينه 10 گروه كالاي مورد نياز صنعت نفت به ارائه آخرين دستاوردها و معرفي محصولات و خدمات خود مي پردازند.
شركت هاي حاضر در اين نمايشگاه در زمينه هاي توسعه ميادين گازي، توليد نفت وگاز، طراحي و ساخت برج هاي خنك كننده، توليد روانكارهاي موتوري، صنعتي، توليد دستگاههاي جوش و برش و اكسيژن ساز، طراحي و توليد مخازن، ايمني و كنترل، تجهيزات صنعتي و قطعات يدكي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي فعال هستند.
هشتمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي از به مدت چهار روز از 21 تا 24 آذرماه در مجتمع دانشگاهي سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس از ساعت ٩ صبح تا ١٦ در محل مجتمع دانشگاهي سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در عسلويه براي بازديد علاقندن داير است.
در حاشيه اين نمايشگاه كارگاه هاي آموزشي در حوزه صنعت نفت و گاز توسط استادان برجسته دانشگاه برگزار مي شود.
6047/6043** خبرنگار: مونا عيدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه