قزوین کمربند سبز محیط زیست

محیط زیست استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده باشگل، طارم سفلی و الموت است که هشت درصد مساحت استان را شامل می شود، این استان همچنین دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الموت شرقی، الموت غربی، آوج، آبگرم و الله آباد نیز هست.

براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، ۶ غار سفیدآب، قلعه کرد، عباس آباد، ولی، انگول و مهاجر در این استان موجود است و زیست بوم های آبی آن از جمله رودخانه و تالاب ها از غنای مطلوبی برخوردارند.

قزوین کمتر از یک درصد از مساحت کشور را داراست؛ آب و هوای مناطق مختلف آن شامل بیابانی، نیمه بیابانی، سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی، گرم و نیمه مرطوب بوده و مراتع آن پوشیده از ۱۱۷ گونه از ۱۹ رقم گیاهی است، جنگل‌های طبیعی ارس - بلوط علاوه بر مناطق قزوین و تاکستان در مناطق رودبار الموت، رودبار شهرستان و طارم سفلی نیز پراکنده است.

۳۰ درصد گونه‌های گیاهی کشور در قزوین موجود است و ۸۰ درصد گونه‌های گیاهی نیز در فهرست قرمز گونه‌های در معرض تهدید، آسیب پذیر و در شرف انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت سازمان ملل متحد قرار دارد، با وجود آنکه این استان با تهدید آبی روبرو بوده و جزو سه استان نخست فرونشست کشور به شماره می رود.

مقابله با شکارچیان غیرمجاز و خرید و فروش غی مجاز جانوران، آموزش به اقشار مختلف اجتماعی در راستای جلوگیری از پراکنش مواد زاید و مخرب زیست محیطی،‌ پیشگیری از چرای بی رویه و کنترل چراگاه‌ها، کنترل مواد آلاینده در هوا و آب و مواد غذایی در دستور کار استان قرار دارد.

برچسب‌ها

اخبار پرونده