رایزنی های آبه شینزو در خلیج فارس

تهران- ایرنا- «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن برای گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی و امارات به منظور کاهش تنش‌­ها در منطقه خلیج‌­فارس و خرید نفت، روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ سفر ۵ روزه خود به کشورهای حاشیه خلیج‌­فارس را آغاز کرد.

نخست وزیر ژاپن در این سفر با سران کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان دیدار کرد. این سفر همزمان با اعزام نیرو و تجهیزات نیروهای دفاع از خود ژاپن به دریای عمان و بخشی از دریای عرب برای کمک به امنیت حمل و نقل دریایی از طریق ارتقاء قابلیت های جمع آوری اطلاعات بود.

آبه قبل از عزیمت به این سفر گفت: ژاپن ابتکار عمل خود را برای انجام قاطعانه دیپلماسی صلح با هدف کاهش تنش ها و تثبیت اوضاع در منطقه انجام می دهد؛ از سه کشور عربی می‌خواهیم از اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به منطقه حمایت کنند زیرا اطمینان از ایمنی کشتی های تجاری ژاپنی که در آنجا کار می کنند بسیار مهم است.

نخست وزیر ژاپن در نشست مدیران اجرایی حزب حاکم در توکیو اعلام کرده بود بین روزهای ۱۲ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۲ تا ۲۵ دی ۱۳۹۸) با هدف کاهش تنش‌ها به دنبال ترور سردار سلیمانی در عراق توسط آمریکا به سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. اما پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های ­آمریکا رسانه‌­های ژاپن اعلام کردند آبه در برنامه سفر خود به خاورمیانه دیدار با مقام های عراق را لغو کرد.

 وی ابتدا به عربستان رفت و در دیدار با مقام‌های ارشد عربستان در ریاض، روابط دوجانبه، راه‌های توسعه و تقویت این روابط و همکاری ژاپن در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بعد از سفر به ریاض، وی به امارات رفت. یک منبع آگاه دولتی درباره این سفر به خبرگزاری کیودو گفت که آبه در این سفر در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی طرح استقرار نیروهای دفاع از خود ژاپن در آب‌های خاورمیانه به منظور حفاظت از حمل و نقل تجاری ژاپن را برای ولیعهد این کشور توضیخ داده است. در این سفر آبه و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی برای تامین پایدار نفت ژاپن و همچنین همکاری نزدیک برای کاهش تنش ها در خاورمیانه توافق کردند.

کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن با اشاره به این سفرها نوشت: «آبه» به دنبال این است که نقش خود را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه انجام دهد جایی که ژاپن بیشترین واردات نفت خام خود را از آن منطقه تامین می‌­کند همکاری‌­های بیشتر با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به عنوان همکاری برای تامین انرژی پایدار تلقی می شود.

حضور نظامی ژاپن در منطقه خاورمیانه شامل اعزام یک شناور، یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاعی به همراه ۲۶۰ نیرو به دریای عمان و تنگه باب المندب است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده