کشف میدان گازی ارم

تهران- ایرنا- ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ خبر کشف یک میدان گازی جدید در جنوب استان فارس با ذخیره ۱۹ تریلیون مترمکعب که به گفته مسئولان معادل مصرف ۱۶ سال استان تهران است، اعلام شد.

این میدان گازی جدید در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب‌باختری شهرستان خنج قرار دارد.

عملیات حفاری برای شناسایی این میدان در تیرماه سال گذشته آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی در عمق چهار هزار و ۶۳۲ متری به اتمام رسید.

رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، عایدی حاصل از این میدان را ۴۰ میلیارد دلار دانست و گفت: ‌هم‌جواری میدان ارم با تاسیسات موجود در منطقه و وجود زیرساخت‌های مناسب، زمینه توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید در منطقه و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان را فراهم کرده ‌است.

«عنایت الله رحیمی» استاندار فارس نیز با تاکید بر لزوم استفاده از زیرساخت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این استان گفت: کشف میدان گازی ارم می‌تواند نگاه مسئولان در توسعه منطقه‌ای و بهره‌گیری از این میدان گازی در توسعه استان را مورد توجه قرار دهد.

در ادامه واکنش‌ها به کشف این میدان گازی جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برآورد صورت گرفته میدان گازی ارم حدود ١٩ تریلیون فوت مکعب گاز درجا دارد که حدود ۷۰ درصد آن قابل برداشت است. کشف این میدان در مجاورت میادین هما و شانول حکایت از وجود پتانسیل قابل توجه هیدروکربوری این منطقه دارد که احتمالا بسیاری از آنها کماکان ناشناخته مانده‌است. میزان سولفید هیدروژن در گاز میدان ارم به نسبت پایین است که این موضوع  هزینه‌های حفاری چاه به منظور توسعه این میدان را کاهش داده و انتظار می‌رود وزارت نفت برای توسعه آن برنامه‌ریزی ‌کند.

برچسب‌ها

اخبار پرونده