تهران-ایرنا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، نشست «سان فرانسیسکو» را، نقطه عطفی در مدیریت اختلافات و گسترش همکاری بین پکن و واشنگتن عنوان کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در خصوص دیدار شی و بایدن تاکید کرد که این نشست بر محور جنگ اسرائیل-فلسطین، جنگ اوکراین، تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی برگزار شد.

پکن نشست سان فرانسیسکو را نقطه عطفی در مدیریت اختلافات با واشنگتن عنوان کرد

دیدار شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا در شرایطی برگزار شد که روسای جمهوری دو کشور نزدیک به دو سال هیچ ارتباطی نداشته و به مرحله حساسی رسیده بود.

شی در این دیدار تاکید کرد که اگر دو طرف بتوانند شراکت، همکاری های برد-برد و تعامل مناسبی در نشست های جهانی و چند جانبه داشته باشند، روابط پکن و واشنگتن توسعه خواهد یافت.

وی افزود: میان دو کشور قطعا اختلافاتی با توجه به تاریخ، فرهنگ و نظام اجتماعی متفاوت، وجود خواهد داشت اما این اختلافات نباید به درگیری و جنگ کشیده شود.

پکن نشست سان فرانسیسکو را نقطه عطفی در مدیریت اختلافات با واشنگتن عنوان کرد

رئیس جمهوری چین تاکید کرد: همه کشور ها باید به احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد پایبند باشد.

شی گفت: چین و آمریکا باید با مدیریت اختلافات، گسترش همکاری های سودمند، تبادلات مردمی، فرهنگی در جهت توسعه پایدار روابط دو کشور قدم بردارند.

در این دیدار سران دو کشور در زمینه های تبادلات سیاسی، مردمی، فرهنگی، سیاست، حکومت جهانی، امنیت و غیره به توافق رسیدند.

دو طرف توافق کردند دو کشور تبادلات و همکاری در سطح بالا در زمینه های مختلف از جمله علمی، فناوری و کشاورزی را گسترش دهند و مکانیسم در زمینه های بازرگانی، اقتصادی، مالی، کنترل صادرات، امور آسیا و اقیانوسیه، اقیانوس‌ها، کنترل تسلیحات ایجاد کنند.

شی و جو همچنین بر افزایش تعداد پرواز های میان دو کشور تاکید کردند.

وانگ یی تاکید کرد که چین و آمریکا در زمینه های تغییرات اقلیمی تلاش های خود را افزایش داده و از برگزاری نشست های دو جانبه در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داخلی استقبال می کند.

وزیر امور خارجه چین همچنین درخصوص همکاری نظامی و امنیتی پکن و واشنگتن، گفت: دو طرف توافق کردند که ارتباطات و نشست میان دو ارتش و وزارت خانه های دفاع چین و آمریکا از سر گرفته شود.

وانگ خاطرنشان کرد توافقات میان دو سران کشور نشان می دهد که پکن و واشنگتن منافع مشترک زیادی دارند.

وزیر امور خارجه چین در خصوص اختلافات و مسائل حساس چین و آمریکا گفت: پکن متعهد به ایجاد یک رابطه پایدار، سالم و پایدار با واشنگتن است اما چین دارای منافع مشروعی است که باید حفظ شود، مواضع اصولی است که باید دفاع شود و خطوط قرمزی که باید رعایت شود و اگر آمریکا بر محدود کردن چین به نام رقابت پافشاری کند، ما قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود محافظت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تایوان، مهم ترین و حساس ترین موضوع در روابط چین و آمریکا بوده است، افزود: پکن از واشنگتن می خواهد بر سیاست چین واحد پایبند باشد و دست از حمایت استقلال تایوان، ارسال تسلیحات نظامی به این جزیره برداشته و در امور داخلی چین دخالت نکند.

وزیرخارجه چین همچنین در خصوص محدودیت و تحریم آمریکا در زمینه های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری این کشور خاطرنشان کرد که این نوع اقدامات واشنگتن سبب توقف رشد ژکن نخواهید شد.

شی تاکید کرد که آمریکا باید نگرانی های چین را جدی بگیرد و با لغو تحریم های یک جانبه، محیط عادلانه، عادلانه و بدون تبعیض برای شرکت های چینی فراهم کند.

وانگ یی در خصوص نشست سانفرانسیسکو خاطرنشان کرد که این نشست نقطه شروع جدیدی در رابطه چین و آمریکا است و ما همیشه معتقدیم که پکن و واشنگت باید مسیری درستی برای کنار آمدن با یکدیگر پیدا کنند و این یک ضرورت تاریخی، روند زمانه و انتظار مردم است.

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha