وزارت خارجه چین: پکن و واشنگتن روابط استراتژیک خود را حفظ می‌کنند

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه چین اعلام کرد در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور و مشاور امنیت ملی آمریکا، تصمیم بر آن شد که دو طرف روابط استراتژیک خود را حفظ کرده و روسای جمهور دو کشور برای افزایش همکاری‌ها با هم در ارتباط باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه چین روز شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) اعلام کرد وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، «ارتباطات راهبردی صریح، اساسی و مثمر ثمری» داشته است که هدف آن پیشبرد تعهد گفت‌وگو از سوی سران دو کشور بود.

این وزارتخانه افزود: این مقامات چینی و آمریکایی در بانکوک برای رسیدگی به موضوعات مهم و حساس در روابط دو کشور دیدار کردند.

وانگ یی و سالیوان در مورد اینکه چگونه شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهور دو کشور می‌توانند ارتباطات منظم خود را برای ارائه راهنمایی استراتژیک برای روابط دوجانبه حفظ کنند و از کانال های ارتباطی استراتژیک فعلی به خوبی استفاده کنند، گفت‌وگو کرده‌اند.

پکن و واشنگتن در سال‌های اخیر بر سر مسائل حساس، از فناوری و تجارت گرفته تا حقوق بشر و همچنین بر سر جزیره تایوان و رقابت در دریای چین جنوبی وارد چالش شده اند. بایدن در ماه نوامبر در سان‌فرانسیسکو در تلاش برای بهبود یکی از بدترین دوره های روابط در دهه‌های اخیر، با شی دیدار کرد و هر دو طرف این گفت‌وگوها را موفقیت‌آمیز توصیف کردند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: وانگ یی و سالیوان «ارتباطات راهبردی صریح، اساسی و پرفایده‌ای در مورد اجرای توافق به دست آمده در نشست سان‌فرانسیسکو و رسیدگی صحیح به موضوعات مهم و حساس در روابط چین و آمریکا داشته‌اند.

در این گفت‌وگوها، وانگ یی تاکید کرد مساله تایوان بخشی از امور داخلی چین است و انتخابات منطقه ای در تایوان نمی تواند واقعیت اساسی که تایوان بخشی از چین است را تغییر دهد.

وی گفت: بزرگترین خطر برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، جنبش موسوم به «استقلال تایوان» بوده که بزرگترین چالش روابط چین و آمریکا نیز به شمار می‌آید.

وانگ یی افزود: آمریکا باید به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد و تعهد خود را مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» و حمایت از اتحاد دوباره مسالمت آمیز چین عملی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha