۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در صنایع دستی فعال هستند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بیش از ۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در ۶۴ رشته مختلف صنایع دستی در استان اردبیل فعال هستند و با توجه به استقبال جوانان این هنرها به شکل خوبی به نسل‌های جدید منتقل می‌شود.

حسن محمدی ادیب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هفته جهانی صنایع دستی اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های پیشرو در تولیدات صنایع دستی است و در جشنواره‌های مختلف از شاخص‌ترین استان‌ها بوده است.

وی با اشاره به شعار "صنایع دستی و اقتصاد هویت بنیان" برای هفته جهانی صنایع دستی افزود: با توجه به تاثیرات هویت بنیان و اینکه هر تولید هنری نشان از یک هویت فرهنگی است، بنابراین در نامگذاری شعار امسال به موضوع هویت اشاره شده است ، ضمن اینکه صنایع دستی از موضوعات موثر و مهم در اقتصاد خانوارهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در ۶۴ رشته صنایع دستی در استان فعال هستند و انتقال بین نسلی هم در این زمینه محقق شده و این هنرها به شکل خوبی به نسل‌های جدید منتقل می‌شود و در آموزشگاه‌ها نوجوانان و جوانان حضور چشمگیری دارند.

بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی؛ یادگار ماندگار شهید رئیسی

محمدی ادیب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: در جریان سفر استانی شهید رئیسی به استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ ایشان بازدید سرزده‌ای از بازارچه صنایع دستی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی داشتند و در این بازدید اعلام کردند هر خانه می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد و هر خانواده ایرانی می‌تواند به لحاظ هویتی و فرهنگی در این زمینه ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که بعد از حدود ۱۵ سال در سطح کشور محقق شد موضوع بیمه فعالان و هنرمندان صنایع دستی در دولت مردمی سیزدهم بود که این هم از یادگارهای ماندگار شهید جمهور است ، طوری که بیش از ۱۰ هزار نفر در سطح کشور مشمول بیمه رایگان تامین اجتماعی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: در این راستا از استان اردبیل هم ۱۴۰ هنرمند و صنعتگر به این صندوق معرفی شدند و در کنار آن طی تفاهم‌نامه با بیمه صندوق بیمه روستاییان و کشاورزان، هنرمندانی که علاقه دارند می‌توانند با هزینه پایین از مزایای این صندوق استفاده کنند و بیمه بازنشستگی هنرمندان و صنعتگران هم از این محل تامین شود.

درخشش هنرمندان اردبیلی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی

محمدی ادیب یادآورشد: در سال‌های گذشته ۷۱ هنرمند اردبیلی توانستند نشان ملی اصالت را بگیرند ، همچنین هشت نفر از هنرمندان نشان بین‌المللی یونسکو گرفتند که نشان می‌دهد تولیدات هنرمندان استان هم از نظر کیفی هم از نظر کمی بسیار با ارزش است.

وی در خصوص تسهیلات اعطایی به هنرمندان صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: سال گذشته به میزان مقدوراتی که داشتیم، حدود ۸۷۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره چهار تا هشت درصد به ۸۷۵ نفر از هنرمندان استان بر اساس اولویت‌بندی برای حمایت از تولیدات و تجهیز کارگاه‌های هنرمندان استان پرداخت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سال گذشته تعهد اشتغال این اداره کل به طور کامل محقق شد و این اداره کل از جمله دستگاه‌هایی بود که حتی بیش از تعهدات خود توانست اشتغالزایی کند.

۳۰ هزار هنرمند اردبیلی در صنایع دستی فعال هستند

اردبیل؛ رتبه سوم کشوری در پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی

محمدی ادیب با بیان اینکه سال گذشته استان اردبیل در پرداخت تسهیلات به فعالان و هنرمندان صنایع دستی در سطح کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در راستای توسعه صنایع دستی و حمایت از اشتغال جوانان آموزش صنایع دستی به صورت کاملا رایگان در سطح استان ارائه می‌شود و با توجه به شعار جهش تولید با مشارکت مردم تلاش بر این شد آموزش‌ها با همکاری و مشارکت مردم و گروه‌های جهادی ارائه شود.

به گفته این مقام مسئول ، میزان تسهیلات بر اساس نوع رشته متفاوت است به طوری که برای مثال در رشته‌های گلیم‌بافی ۵۰۰ میلیون ریال و برای تجهیز کارگاه‌های سنگ‌تراشی و یا صنایع چوب ۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود ، البته برای تجهیز کارگاه‌ها به شرط تداوم تولید و اشتغالزایی این رقم تا ۴۰ میلیارد ریال هم می‌رسد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای ساخت و نصب المان‌های صنایع دستی در شهرهای عنبران و اصلاندوز خبر داد و گفت: شهر اصلاندوز علاوه بر عنوان شهر ملی نشان اصالت جغرافیایی بین المللی را برای ورنی مغان دریافت کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: سال گذشته  در جریان سفر رئیس شورای جهانی صنایع دستی به استان اردبیل پیشنهاد عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم مطرح شد که پرونده آن در حال تکمیل برای ارسال به یونسکو است و امیدوار هستیم نخستین شهر جهانی گلیم را معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سال گذشته نخستین موزه صنایع دستی استان با آثاری از تولیدات هنرمندان استان از قرن‌های گذشته تا امروز در جوار مجموعه شیخ صفی افتتاح شد. امسال هم نمایشگاه بین المللی صنایع دستی مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های اردبیل برپا خواهد شد.

محمدی ادیب با بیان اینکه برند سازی صنایع دستی نیازمند یک کار و روند مستمر چند ساله است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان اردبیل در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد برای مثال گلیم و ورنی از صنایع شاخص استان است که می تواند در صورت برندسازی نقش بسیار موثری در اشتغالزایی و ثروـت آفرینی در استان داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل راه اندازی نمایشگاه‌های فصلی و دائم در استان و برگزاری کارگاه‌های تولید این صنایع و هدیه گلیم و ورنی به مهمانان و تیم‌های ورزشی را از جمله اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای معرفی صنایع دستی استان اردبیل عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha