کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با کشت پاییزه چغندرقند

تهران- ایرنا- رئیس موسسه تحقیقات چغندرقند کشور گفت: با اجرای توسعه کشت چغندرقند پاییزه در راستای برنامه اصلاح الگوی کشت، بهره‌وری افزایش و مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، داریوش طالقانی توسعه کشت چغندرقند پاییزه را راهکاری در جهت افزایش بهره‌وری عنوان کرد و افزود: با کشت پاییزه چغندرقند در راستای برنامه اصلاح الگوی کشت، ۳۰ درصد مصرف آب کاهش می‌یابد.

رئیس موسسه تحقیقات چغندرقند کشور در خصوص ارقام چغندرقند پاییزه مرکز تحقیقات گچساران اظهار داشت: این ارقام حاصل تلاش پنج ساله محققان این مرکز تحقیقات است که دارای عملکرد حدود ۹۰ تن در هکتار و عیار ۱۶ درصدی است و این نشان از پتانسیل بالای مناطق گرمسیری در توسعه کشت چغندرقند پاییزه دارد.

وی از جمله مزایای کشت در مناطق گرمسیری را دوام، سطح برگ بالا و مقاومت به آفات و بیماری دانست و گفت: سند امنیت غذایی در جهت کاهش مصرف آب به میزان ۳۰ درصد در برنامه است که با کشت پاییزه می‌توان به این افق دست یافت.

طالقانی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این نوع کشت کاهش حقابه تولید شکر از ۴ میلیارد متر مکعب به ۲.۷ میلیارد متر مکعب در سال ۱۴۱۰ است که این امر به خوکفایی در تولید شکر کمک می‌کند.

وی اظهارداشت: دو استان را برای توسعه کشت چغندرقند پاییزه در کشور انتخاب کردیم که یکی از این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد و دیگری خراسان‌رضوی است.

طالقانی، مکانیزاسیون و ظرفیت صنعتی محدود در استان را از جمله محدودیت‌های کشت و توسعه چغندرقند برشمرد و گفت: این مشکل باید با همکاری سازمان جهادکشاورزی و مدیریت کارخانه قند یاسوج رفع شود.

به گفته وی، پایلوت کشت پاییزه چغندر قند با مدیریت این مرکز در دشت لیشتر و باشت اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در مصوبه جدید خود قیمت هر کیلوگرم چغندرقند بهاره عیار ۱۶ درصد را سه هزار و ۹۳۰ تومان و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه عیار ۱۵ درصد را سه هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha