لزوم استفاده از زنان در هیأت رئیسه مجلس/ نیاز به تغییر در مجلس غیرقابل اجتناب است

تهران ـ ایرنا ـ منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم با اشاره به نقش زنان در مجلس، تصریح کرد: ما معتقدیم باید در هیات رئیسه و کمیسیون ها از بانوان استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در نشست مشترک شورای وحدت با منتخبان مجلس دوازدهم، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت بویژه رئیس‌جمهور شهید و وزیر خارجه پرتلاش، با بیان اینکه در ۱۳ سال گذشته هرگز نامزد انتخابات نبوده‌ام، اما این دوره به لطف اعتماد مردم تهران به مجلس راه یافتم، گفت: از اقایان قالیباف و ذوالنوری برای حضور در این جلسه دعوت کرده‌ایم و هدف این جلسه، هم افزایی و جمع بندی درخصوص نحوه بهتر اداره مجلس است. امروز لازم است حمکرانی ها خود ارزیابی داشته باشند تا متوجه نقاط ضعف و قوت خود شوند و قادر به بازسازی آن باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های ارزیابی، مردم هستند که باحضور یا عدم حضورشان در انتخابات اعلام نظر می‌کنند، تصریح کرد: مردم در انتخابات با ما حرف می زنند باید حرف آنها را بشنویم؛ در انتخابات اخیر بخشی از مردم پای صندوق رأی امدند و به ما رأی دادند. آنها طبق فرموده رهبر انقلاب مجاهدت کردند، برخی هم به ما رأی ندادند که درصدشان هم کم نیست، ما باید این رفتار را ارزیابی کنیم.

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم افزود: مردم نگاه و تصور جدی کارآمد و کارساز از مجلس ندارند. مجلس  کارامدی لازم را ندارد و تصور مردم این است که مجلس یا به مشکلات جدی مردم توجه نمی کند و یا کارامدی لازم را ندارد؛ ما باید نگاه مردم به مجلس را تغییر دهیم و این نمی شود مگر با تحول خواهی! 

متکی با بیان اینکه باید در آرایش کار مجلس دقت کنیم، گفت: در مجلس کارکنانی داریم که بعضا ۳۰ سال در حوزه اداری مجلس کار کرده و حالا نماینده شده‌اند!

وی با اشاره به نقش زنان در مجلس، تصریح کرد: حضور زنان در ساختار تصمیم گیری مجلس کمرنگ است. حتی درمقایسه با همسایگان تعداد کمی نماینده زن در مجلس داریم. ما معتقدیم باید در هیات رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها از بانوان استفاده کنیم.من

منتخب مردم تهران در مجل دوازدهم همچنین به انتقاد از پدیده آقازادگی پرداخت و گفت: اینکه فرزندان برخی از مسئولان به خودشان حق می دهند که حیثیت و سوابق پدرشان را به حراج گذاشته و به رانت خواری روی بیاورند، از سوی مردم پذیرفته نیست. اگر نمی توانیم باید از مسئولیت خداحافظی کنیم.

متکی با اشاره به تشییع باشکوه شهدای خدمت به دو ویژگی نیت پاک و خستگی ناپذیری آیت الله رئیسی اشاره و تاکید کرد: مردم این موارد را از سوی او  مشاهده کردند، به همین دلیل در مراسم حضور یافتند و حمایت‌شان را از رئیس جمهور شهید اعلام کردند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری هم طی سخنانی با بیان اینکه همه ما قائل هستیم که مشکلاتی در جامعه وجود دارد و  جمعیتی که پای صندوق رای نیامده دلخوری و گله دارد، گفت: معنای کار جمعیتی که رأی سفید داده هم این است که کشور را قبول دارد و به ولایت‌ها، ارزش‌ها پایبند است اما می‌گوید شما را قبول نداریم. شما را در خور رای خودمان ندیدیم و این موضوع به وضوح قابل درک است.

وی افزود: مجلس با رسالت و وظیفه ریل گذاری می‌تواند مسیر دو قوه دیگر را تعیین و ترسیم کند و با ابزارهایی که در اختیار دارد آنها را متقاعد و قانع و ملزم به طی این مسیر و طریق کند. 

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم اضافه کرد: بنابراین مجلس می‌تواند نقش محوری و اصلی داشته باشد. چگونه می‌تواند این نقش را بازی کند؟ نخست به این موضوع منوط می‌شود که نمایندگان دغدغه‌مند، متعهد، دلسوز و از خود گذشته وارد این عرصه شوند. ثانیا: هیأت رئیسه که به مثابه نخ تسبیح انسجام نمایندگان است هم کفایت‌مند باشند. 

ذوالنوری با بیان اینکه هیات رئیسه باید مجلس را در مسیر مسائل مهم زیرساختی و اولویت‌دار قرار دهد، اظهار کرد: خواسته‌ها و آرزوهای انسان‌ها غیر قابل شمارش و نیازمندی‌ها فراوان است. کارهای خوب و کارهای بر زمین مانده خیلی زیاد است، اما منابع و وقت محدود است. هنر مجلس، دولت و مدیران راهبردی این است که منابع و وقت محدود را متناسب با اولویت‌دارترین مسائل و مشکلات جامعه انطباق دهند. 

وی با بیان اینکه نیاز به تغییر در مجلس غیرقابل اجتناب است تا مجلسی کارامدتر از گذشته شکل گیرد، اظهار کرد: ما باید برای دولت ریل‌گذاری و ریل‌های گذشته را برای دولت ترمیم کنیم. اگر موانعی روی ریل است برداریم و با ابزارهای نظارتی مجلس کارها را دنبال کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: مجالس گذشته هم کارهای خوبی کرده‌اند. مجلس یازدهم لقب انقلابی را از مقام معظم رهبری گرفت، اما آیا مجلس یازدهم نمی‌توانست بهتر عمل کند؟ و مجلس دوازدهم نمی‌تواند بهتر از یازدهم باشد؟ قطعاً می‌توانست. 

ذوالنوری با بیان اینکه باید تغییر ایجاد کرد و مجلس وارد مسیر اصلی خود که همان ریل گذاری است شود، اظهار کرد: در مجلس یازدهم ۱۲۷ قانون تصویب شد، بسیاری از آنها استفساریه الحاقیه و اصلاحیه و تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس است. 26 قانون اصلی تصویب شد،  مردم دیدند این قوانین تغیری در زندگی آنان ایجاد نمی‌کند. اگر مردم ببینند خروجی مجلس در معیشت و زندگی آنان اثرگذار است پای صندوق رای می‌آیند. کارآمدی ملموس زمانی محقق می‌شود که برای ابرمشکلات ریل‌گذاری انجام شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha