۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۴
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85488933
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات سازمان جهانی بهداشت با موضوع بیماری‌های همه‌گیر بدون کسب توافق خاتمه یافت

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان در نشست اخیر خود نتوانستند به یک توافق جامع در مورد مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های همه‌گیر در جهان برسند.

به گزارش ایرنا به نقل از پولیتیکو، اعضای سازمان جهانی بهداشت روز شنبه به گفت وگوهای خود در مورد چگونگی محافظت از جهان در برابر همه‌گیری های آینده بدون توافق پایان دادند و اکنون این به دولت ها بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا این روند را تمدید کنند یا خیر.

قرار است اعضای رسمی سازمان جهانی بهداشت آخرین پیش نویس توافق مجمع جهانی بهداشت، نهاد تصمیم‌گیر سازمان جهانی بهداشت را روز دوشنبه در نشست آتی این مجمع ارائه کنند.

رولاند دریس، رئیس نهاد ناظر بر سازمان جهانی بهداشت در گفت وگو با خبرنگاران، فقدان ارائه یک پیش‌نویس نهایی و پایان مذاکرات را احمقانه توصیف کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بارها بر لزوم دستیابی مذاکره کنندگان به توافق تا مهلت ماه می سال ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد) تاکید کرده اما اختلاف ها بر سر مالکیت معنوی و دسترسی به واکسن ها، در ازای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد پاتوژن‌های جدید با تولیدکنندگان، کار را دشوار کرده است.

اعضای سازمان جهانی بهداشت قرارداد نهایی از کشورهای در حال توسعه امضا نکردند چراکه معتقدند باید تضمینی برای همه کشورها در دسترسی کامل به دارو و واکسن‌ها وجود داشته باشد.

در همین حال، کشورهای با درآمد بالاتر تاکید دارند که نمی‌توانند تولیدکنندگان دارو را مجبور کنند از حقوق مالکیت معنوی خود در موارد شیوع بیماری‌های همه‌گیر صرف نظر کنند.

بر اساس این گزارش، همچنین بر سر اینکه چند درصد از داروها و واکسن‌های تولید شده باید به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده شود، اختلاف های بسیاری در نشست اخیر سازمان جهانی بهداشت وجود داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha