دوراهی آلمان برای حمایت از دیوان کیفری بین‌المللی یا هواداری از نتانیاهو

تهران- ایرنا- شبکه خبری دویچه‌وله با ارایه گزارشی نوشت: آلمان پس از درخواست صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) برای بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر (رژیم} اسرائیل، در دوراهی قوانین دولتی و بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این شبکه خبری، دوشنبه هفته گذشته کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخواست حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ (رژیم) اسرائیل را به دلیل درد و رنج گسترده مردم غزه از زمان حمله رژیم صهیونیستی به این باریکه صادر کرد.

خان به ویژه نتانیاهو و گالانت را متهم کرد که از گرسنگی مردم غزه به عنوان سلاحی جنگی استفاده می کنند.

بیلد به عنوان یکی از پرشمارگان‌ترین روزنامه‌های آلمان روز چهارشنبه و پس از درخواست صدور حکم بازداشت نتانیاهو، نوشت: «سخنگوی شولتس اعلام کرده است: آلمان نتانیاهو را دستگیر می‌کند». روزنامه دی ولت نیز به نقل از سخنگوی دولت برلین نوشت: «آلمان نتانیاهو را استرداد می کند».

دویچه وله با طرح این سوال که آیا چنین چیزی قابل تصور است که با صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین المللی، آلمان وی را دستگیر یا حتی استرداد کند؟ به تبیین شرایط احتمالی پرداخته است.

تنش در برلین

اشتفن هیبشتریت سخنگوی اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی به صراحت بیان کرد که اتخاذ موضع روشن در این مورد برای دولت آلمان تا چه اندازه دشوار است.

وی که در این نشست به وضوح متشنج به نظر می رسید، نخست هرگونه شوک در دولت برلین نسبت به حکم اعلام شده علیه سران رژیم اسرائیل را رد کرد و سپس گفت: ما به وضوح انتقاد خود را از وضعیت موجود جنگ اعلام کرده ایم.

کنستانتین گانس کارشناس حقوق بین‌الملل در روزنامه برلین تاگس اشپیگل در همین زمینه نوشت: یکی از قوانین دیوان کیفری بین‌المللی این است که تنها در صورتی می‌تواند فعال شود که دولت مورد نظر مایل یا قادر به انجام تحقیقات خود نباشد.

دویچه وله سپس در همین زمینه تشریح کرد: آلمان یکی از حامیان اصلی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه است که از سال ۲۰۰۲ در حال بررسی مواردی مانند نسل‌کشی و جنایات جنگی و صدور احکام مربوط بوده است. برلین تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۰ میلیون دلار (۱۸.۵ میلیون یورو) برای حمایت از این دادگه پرداخت کرد.

روابط ویژه آلمان و رژیم اسرائیل

مقام های آلمان می گویند که دولت برلین به دلیل کشتار میلیون ها یهودی تحت حکومت دیکتاتوری نازی و بر اساس قاعده «دلیل دولت» (Reason of state: نوعی فلسفه سیاسی که پایه گذار آن جیووانی بوترو فیلسوف ایتالیایی بوده و به معنای انگیزه‌ای برای اقدام دولتی بر اساس نیازها یا الزامات ادعایی یک دولت سیاسی بدون توجه به تجاوز احتمالی به حقوق یا قوانین اخلاقی افراد است) از اسرائیل حمایت می کند. اما آیا این قاعده در مورد نتانیاهو نیز صدق می کند؟

سخنگوی شولتس در همین زمینه توضیح داد: «ما اساسا حامیان دادگاه کیفری بین‌المللی هستیم و به این روش ادامه می دهیم. ما به قانون و نظم پایبند هستیم».

ران پرازر سفیر رژیم صهیونیستی اسرائیل در برلین پس از درخواست صدور این حکم و اعلام موضع دولت آلمان، ضمن انتقاد شدید از خان و برلین گفت: «در حال حاضر قاعده «دلیل دولت» بدون اما و اگر در حال آزمایش است».

وی سپس اظهارات دولت برلین را «نرم» خواند و افزود: این موضع، اعتبار بیانیه آلمان در مورد اینکه (رژیم) اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، از بین می برد.

دویچه وله در پایان به واکنش سایر کشورها در مورد احتمال دستگیری نتانیاهو اشاره و اضافه کرد: درحالیکه موضع دولت برلین در این زمینه بحث برانگیز شده است، برخی کشورهای دیگر از جمله مجارستان باوجود حمایت از دادگاه کیفری بین المللی، با این حکم مخالفت کرده اند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از درخواست صدور این حکم، آن را ظالمانه توصیف کرد.

نویسنده این گزارش در عین حل یادآور شده است که ایالات متحده آمریکا تاکنون هرگز از احکام صادر شده دیوان کیفری بین المللی حمایت نکرده، اما وضعیت در آلمان بسیار پیچیده تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha