۱۳ زندگی در ۲ نفس + فیلم

ساوه - ایرنا - ۲ نفس در ساوه و زرندیه بوی شیرین زندگی را در مشام ۱۳ شکوفه ای پیچیده‌اند که صاحبان آنها تصمیم به چیدن نابه‌هنگام آنها گرفته بودند.

به گزارش ایرنا، جمعیت رو به پیری نیازمند تدابیر ویژه برای رفع هرچه سریع تر این بحران دارد چراکه اگر ایم مساله گریبان هر کشوری را بگیرد چالش های جبران ناشدنی از جمله بحران جمعیتی و اجتماعی، کمبود نیروی کار و مشکلات در حوزه اقتصاد پیش روی آن قرار خواهد.

ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر در جهان هم اکنون پا در مسیر پیری نهاده و به گفته مسوولان تنها چند سال برای جلوگیری از تبدیل این وضعیت به بحرانی جبران ناپذیر فرصت دارد.

رهبر معظم انقلاب سی ام اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند ابلاغ کردند و هرچند طی این مدت اقداماتی برای تحقق این سیاست ها از سوی دستگاه های متولی انجام شده است اما جای کار بسیار است.

تاسیس مراکز نجات فرزندان سقط موسوم به نفس از جمله این اقدامات است که به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۲ مرکز نفس از ششم آذر ۱۴۰۲ در شهرستان های ساوه و زرندیه یا مشارکت بسیج جامعه پزشکی شروع به فعالیت کرد.

کبری ناصح روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت راه اندازی این مراکز اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام یافته از تعداد سقط های کشور، مشخص درصد بسیاری از آنها به صورت خواسته و با تصمیم والدین انجام می شود به عبارتی مشکلات و بیماری جنینی تنها درصد ناچیزی را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: عدم تمایل برای به دنیا آوردن فرزند ناخواسته یا بچه های دوم، سوم و بالاتر با توجه نتایج این تحقیقات به انگیزه و فرهنگ خانواده بر می گردد که والدین را به سمت سقط جنین هایی سوق می دهد که هیچ مشکلی از لحاظ سلامتی برای جنین وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه مرکز نفس از سوی بسیج جامعه پزشکی به عنوان پویشی برای جلوگیری از این اتفاقات با تکیه بر فرهنگ سازی و اقناع برای اولین بار در مشهد شروع به فعالیت کرده است، گفت: پس از آن و با توجه به نتایج مثبت این پویش از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک سیاست ملی در دستور کار قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه یادآور شد: مراکزی چون خانه های بهداشت، مطب های خصوصی، درمانگاه ها و بیمارستان ها در صورتی که مادران و یا والدینی را ‌که از بارداری ابراز نگرانی دارند را به مراکز معرفی می کنند تا این مرکز نفس ابتدا با شناسایی مشکلات خانوادگی آنها مانع از سقط جنین شوند.

وی با اشاره به اینکه در هرکدام از مراکز نفس ساوه و زرندیه هفت کارشناس، روانپزشک، پزشک متخصص فعالیت می کنند خاطر نشان کرد: پس از شناسایی مشکلات خانواده ها و ارائه مشاوره های مختلف از جمله مددکاری ها نسبت به رفع نیازهای خانوادها و اقناع آنان با حمایت های بین بخشی انجام می شود.

ناصح افزود: طی فعالیت ۶ ماهه این مراکز هفت خانواده در ساوه و ۶ خانواده در زرندیه شناسایی شده که ۱۰۰ درصد این والدین با انجام اقدامات مشاوره و ارائه کمک های مدد کاری از ادامه روند سقط جنین منصرف شده اند و هم اکنون این مادران تحت پوشش خدمات بارداری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه چهار مادر فرزندان خود را به دنیا آورده و بقیه دوران بارداری خود را سپری می کنند گفت: بسیاری از این خانواده‌ها مشکلات معیشتی و بیکاری داشتند که با حمایت های بین بخشی از جمله ارایه بسته های معیشتی و اشتغال پدر این خانواده ها در بخش خصوصی نسبت به رفع این مشکلات اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های دانشکده علوم پزشکی ساوه برای جلوگیری از سقط تنها به فعالیت مراکز نفس ختم نمی شود گفت: پارسال قبل از راه اندازی، در مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت نیز ۴۲ مادر در ساوه و ۱۰ مادر نیز در زرندیه با تلاش های کارشناسان بهداشت از سقط جنین خود منصرف شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha