شهید حسین امیر عبداللهیان هم امیر بودی و فرمانده، هم حسین بودی و شجاع

تهران - ایرنا - شهید حسین امیر عبداللهیان ، براستی که امیر بودی و فرمانده ، حسین بودی و  شجاعت و رشادت داشتی و از مواضع ایران اسلامی برابر دشمنان دفاع جانانه ای کردی ، جایگاه ات اعلی علیین بود.

دیپلمات جهادگر ، براستی که امیر بودی و فرمانده ، حسین بودی و شجاعت و رشادت داشتی و از مواضع ایران اسلامی برابر دشمنان دفاع جانانه ای کردی و امروز جای تو در میان فرشتگان ، انبیا و اولیا الهی است و کنار سفره با برکت اهل بیت به همراه رییس جمهور عزیزمان شهید آیت الله رییسی و یارانش نشسته ای .

به گزارش ایرنا، بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

از جمله سرنشینان این بالگرد، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، آیت‌الله «آل هاشم» امام جمعه تبریز، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی بودند.

در جریان این حادثه همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.

شهید حسین امیر عبداللهیان از سوم شهریور سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را به عنوان وزیر امور خارجه در وزارت امور خارجه آغاز و تا روز آخر ماموریت خود ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهادگرانه این مسئولیت را عهده دار بود.

اقتدار مقابل ژنرال های آمریکایی در بغداد

حسین امیر عبداللهیان در قامت دیپلمات ارشد کشورمان در مقابل ژنرال های آمریکایی در کاخ نخست وزیر و منطقه سبز بغداد اقتدار ایران و ایرانی را به رخ جهانیان کشانید.

به گزارش خبرنگار ایرنا که در مرداد ماه سال ۱۳۸۶ شمسی در ماموریت به عراق در اولین دیدارهای مقامات ایرانی و آمریکایی در بغداد که به سمینار سه جانبه جمهوری اسلامی ایران ، عراق و آمریکا معروف شد حاضر بود ، حسین امیر عبداللهیان دیپلمات ارشد و جوان آن زمانهای کشورمان بعنوانه رییس میز مذاکره طرف ایرانی مقابل ژنرال های آمریکایی با اقتدار و با صلابت سخن از مواضع مقتدرانه ایران گفت و مواضع به حق کشورمان را برابر طرف آمریکایی که در مقابل دیدگان نمایندگان عراق تبیین کرد.

در این اجلاس سه جانبه امیر عبداللهیان به خوبی نشان داد که جوانی و ولایت پذیری چه مقدار می تواند دشمن را به عقب براند بطوریکه زمانی بعد از گفتار خصمانه طرف آمریکایی امیر جوان کشور ما با بلند کردن صدای خود طرف آمریکایی که از ینگه دنیا به منطقه غرب آسیا آمده بود را از مواضع نا عادلانه خود عقب راند.

رییس هیات کارشناسی کشورمان در سومین دور گفت وگوهای سه جانبه ایران ، عراق و آمریکا گفت: اتهامهای آمریکا علیه ایران در چارچوب تبلیغات رسانه- ای صورت می گیرد.

"حسین امیر عبداللهیان" رییس وقت ستاد امور عراق در وزارت امور خارجه بعد از پایان سومین دور گفت و گوها در بغداد در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: آمریکا سیاستهای تبلیغاتی خود را خارج ازچارچوب مذاکرات طراحی می کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت پنج دیپلمات ایرانی دربند نیروهای آمریکایی در عراق ، گفت : این مساله به طور تفصیلی در دور دوم مذاکرات که اوایل ماه جاری در بغداد برگزار شده مورد بحث قرار گرفت.

امیر عبداللهیان گفت: "هوشیار زیباری" وزیر خارجه (وقت) عراق در دور دوم گفت- وگوها به آمریکایی ها یادآور شد که دیپلماتهای مذکور ماموران رسمی ایران در عراق بوده و باهماهنگی و اطلاع دولت مرکزی ومقامات محلی در اربیل فعالیت می کردند.

وی اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران از طریق مکانیسم های خاص خود مساله آزادی دیپلماتهای کشورمان را پیگیری می کند.

رییس هیات کارشناسی ایران تاکید کرد که ربودن دیپلمات های ایرانی بر خلاف کنوانسیون بین المللی "وین" است که تعرض به نمایندگیهای خارجی را مجاز نمی داند.

امیر عبداللهیان در خصوص نتیجه بخش بودن گفت و گوها با توجه به ادامه اتهام ها بین دو طرف ،گفت: در مورد اینکه در این گفت و گوها به نظر مشترک خواهیم رسید یا خیر باید اذعان داشت که این نشستها در سطح کارشناسی است و نشستهای کارشناسی شرایط و فضای خاص خود را دارد.

بعد از جلسه امیر دیپلمات کشورمان گفت: من حسین هستم و شعارم امیری حسین و نعم الامیر است و آن را از مولا و مقتدای خود سیدالشهدا و امام و رهبر فرزانه خود فرا گرفته ام.

مرد خستگی ناپذیر عرصه دیپلماسی و مقاومت بود

شهید حسین امیرعبداللهیان مرد خستگی ناپذیر عرصه دیپلماسی و مقاومت بود که با فعالیت‌های مجاهدانه خود، پیوند میان دیپلماسی و میدان را تسهیل و تسریع می کرد.

شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پرتلاش و جهادگر جمهوری اسلامی ایران که به حق یکی از افراد دغدغه مند حوزه مقاومت بود، در اردیبهشت سال ۱۳۴۳ و در دامغان دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. همچنین، این وزیر والا مقام در ادامه روند تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکترای هم رشته روابط بین‌الملل را برگزید و از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

عضویت در سازمان همکاری شانگهای، عضویت در گروه بریکس، بهبود قابل توجه روابط با همسایگان از جمله احیای روابط با عربستان، دیپلماسی فعال در جنگ غزه از جمله نقاط قوت و درخشان کارنامه شهید امیرعبداللهیان از زمان برعهده گرفتن سکانداری وزارت امور خارجه بود.

شهید حسین امیرعبداللهیان فردی اخلاق مدار بود و در روابط خود با همکاران، دوستان و حتی کسانی که آنها را نمی شناخت به نحوی متواضعانه، صمیمی و دوستانه برخورد می‌کرد.

امیرعبداللهیان علاوه بر ابتکار عمل‌های سیاسی و روحیه انقلابی در اجرای ماموریت خود و تسلط ویژه بر اوضاع منطقه، ویژگی‌های شخصیتی همچون حضور ذهن و حافظه قوی، خستگی‌ناپذیری و سلافت نفس مثال زدنی داشت.

صحبت‌های روان و حساب شده به هنگام سخنرانی ها و نشست‌ها، از دیگر ویژگی‌های مثبتی بود که شهید امیرعبداللهیان از آن برخورد بود، به نحوی که اهالی رسانه و فعالین حوزه سیاست خارجی همواره از این موضوع به عنوان یکی از مزیت‌های سخنرانی‌های این دیپلمات شهید یاد می‌کردند.

امیرعبداللهیان از سواستفاده از پُست و جایگاه خود به شدت پرهیز داشت و گواه این مساله خاطراتی است که از نزدیکان وی نقل شده است به نحوی که برخی از اطرافیانش گاهاَ از این ویژگی شخصیتی در امیرعبداللهیان شکوه داشتند که چرا برای آنها کاری خارج از ضوابط و قوانین انجام نمی‌دهد.

با توجه به سوابق شهید امیرعبداللهیان و البته رویکرد فکری و شخصیتی وی، در دوره مسئولیت او در وزارت امور خارجه بیش از هر زمان دیگری «پیوند عمیق و معناداری میان میدان و دیپلماسی» رقم خورد که باعث تسهیل و تسریع تحقق اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شده بود.

این دیپلمات شهید دو فرزند از خود به یادگار گذاشت.

کارنامه اجرایی دیپلماتِ جهادگر

کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد

معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه

معاون دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور عراق

عضو کمیته سیاسی امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی

معاون اداره کل خلیج فارس وزارت امور خارجه

عضو کمیته مذاکرات ایران، عراق و آمریکا در موضوع عراق

رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین

مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

تالیفات

امیرعبداللهیان نه در تنها در عرصه دیپلماسی و در سمت‌های مختلفی که در این سال‌ها بر عهده داشت جهادگرایانه اقدامات گسترده‌ای را در قالب گفت‌وگوها و رایزنی‌های گسترده و بی شمار دیپلماتیک در جهت تقویت جبهه مقاومت انجام داد، بلکه بخشی از زندگی خود را هم وقف تحریر کتاب‌هایی در حوزه مسائل مرتبط با منطقه راهبردی غرب آسیا کرد.

کتاب هایی شامل «استراتژی مهار دوگانه آمریکا»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید»، «ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا» و «صبح شام» از جمله تألیفات شهید امیرعبداللهیان بود.

شهادت؛ پاداش یک عمر مجاهدت دیپلماتیک و خدمت به مقاومت

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha