۹۰ هزار قلاده‌ سگ در خراسان رضوی واکسینه شدند

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۹۰ هزار قلاده سگ پارسال در برابر بیماری هاری واکسینه شدند که این میزان بیشتر از سالهای گذشته بوده است.

محمدرضا بهروزیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری هاری در استان خراسان رضوی، فراتر از برنامه اعلام شده اقدام به واکسیناسیون شده است، به طوریکه طبق پیش‌بینی ها ۷۱ هزار واکسیناسیون در سال باید انجام می‌شد که این میزان در سال ۱۴۰۲ افزایش بیش از ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون جمعیت سگ‌های صاحب‌دار موجب به صفر رسیدن مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در مدیریت و کنترل بیماری هاری چهار مورد باید مد نظر باشد که شامل آموزش و ترویج با کمک تمامی دستگاههای اجرایی، کنترل بیماری هاری در حیات وحش که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، کنترل بیماری با واکسیناسیون در حیوانات صاحب‌دار توسط دامپزشکی و در نهایت کنترل جمعیت سگ‌های بی صاحب که بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

وی بیان کرد: پارسال علاوه بر واکسیناسیون سگهای صاحب‌دار، در تعامل انجام شده واکسیناسیون بخشی از سگ های بی صاحب در پناهگاه‌های شهرداری‌ها نیز انجام شد و به همین دلیل در نهایت ۱۲۶ درصد عملکرد واکسیناسیون در برابر هاری انجام شد.

بهروزیان اظهار کرد: بر این اساس خراسان رضوی در کشور بیشترین میزان واکسیناسیون در برابر بیماری هاری را ثبت کرده است و رتبه نخست را دارد.

وی با بیان اینکه عملکرد برخی شهرستانها مانند طرقبه شاندیز در کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب مطلوب است، گفت: در سایر نقاط استان مانند چناران، گلبهار و مشهد نیز این امر در حال اقدام است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد سگهای بلاصاحب نداریم، افزود: مجموع جمعیت سگ‌های صاحب دار در این استان ۸۶ هزار و ۲۳۳ قلاده است.

به گزارش ایرنا، بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس‌العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می‌دهد.

هفته گذشته یک نفر در شهر مشهد بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان باخت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha