گسترش چتر سلامت زائران رضوی با تشدید نظارت‌های بهداشتی

مشهد- ایرنا- متولیان سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تشدید نظارت‌ها، بازرسی‌ها و مراقبت‌های سندرومیک در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان سعی در حفظ سلامت مجاوران و زائران رضوی در این ایام دارند.

به گزارش ایرنا، حفظ امنیت، بهداشت و سلامت مجاوران و زائران بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از جمله رسالت های مهم خادمان سلامت در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد مقدس است.

در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز طرح سلامت نوروزی که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده،‌ تا کنون با بسیج کردن ناظران و بازرسان بهداشت محیط خود، سعی کرده است این امر مهم را محقق کند تا شرایط ایجاد سفری ایمن و سالم را برای مجاوران و زائران در ایام تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

خادمان سلامت در مشهد، آماده خدمت‌رسانی به زائران رضوی

گسترش چتر سلامت زائران رضوی با تشدید نظارت‌های بهداشتی

فعالیت ۷۰۱ تیم بازرسی خراسان رضوی در ایام نوروز

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: ۷۰۱ تیم بازرسی بهداشت، درمان، دارو، دامپزشکی، انتقال خون و محیط زیست در ایام نوروز در سطح استان فعالیت دارند.

دکتر محمدیوسف رحمتی افزود: فعالیت‌های کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست در قرارگاه عملیاتی مرکزی ستاد خدمات سفر استان در ایام نوروز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارالشفای امام رضا(ع)، ادارات کل انتقال خون، دامپزشکی، محیط زیست خراسان رضوی و بیمارستان‌های نظامی و انتظامی در حال انجام است.

وی در خصوص مجموعه‌های فعال در کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست قرارگاه عملیاتی مرکزی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، بیان کرد: در برنامه‌های این کمیته تخصصی در طرح سلامت نوروزی مشارکت و همکاری ۷۱ بیمارستان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی، ۸۲ مرکز دیالیز با ۸۴۲ تخت عادی و ۲۳ تخت ایزوله، ۲۱۸ درمانگاه شبانه‌روزی، ۹۰ مرکز تصویربرداری، ۸۴ مرکز، کلینیک و مطب دندانپزشکی، ۱۲۲ آزمایشگاه، ۲۶۱ مرکز بهداشتی و درمانی، ۴۳ مرکز هاری، در استان خراسان رضوی فعال است.

پنج پایگاه مراقبت مرزی، ۱۸۳ داروخانه شبانه‌روزی، ۸۲ داروخانه بیمارستانی، ۲۷۱ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۴ فروند بالگرد اورژانس هوایی، ۱۹۶ بازرس دامپزشکی با همکاری مرکز بهداشت خراسان رضوی در طرح سلامت نوروزی فعال هستند

جانشین ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین پنج پایگاه مراقبت مرزی، ۱۸۳ داروخانه شبانه‌روزی، ۸۲ داروخانه بیمارستانی، ۲۷۱ پایگاه اورژانس ۱۱۵، چهار فروند بالگرد اورژانس هوایی، هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورلانس، ۱۴ مرکز انتقال خون، ۱۹۶ بازرس دامپزشکی با همکاری مرکز بهداشت خراسان رضوی فعال هستند.

رحمتی افزود: خوشبختانه در بازدیدهای مستمری که از بیمارستان‏‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاه‌‎ها، داروخانه‌ها، پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵، پایگاه‌های اهدای خون، مراکز دیالز و دیگر مجموعه‌ها صورت گرفت، شاهد ارائه خدمات مطلوب، شایسته و باکیفیت در تمامی حوزه‌ها بودیم و در ارتباطات حضوری‌ که با مردم برقرار شد نیز هموطنان از خدمات دریافتی در تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه سلامت ابراز رضایت داشتند.

وی ادامه داد: زائران و مجاوران گرامی می‌توانند برای اطلاع از مراکز بهداشتی و درمانی فعال در ایام تعطیلات نوروزی به نشانی اینترنتی safar.mums.ac.ir مراجعه کنند.

این مسوول اظهار کرد: اعضای کمیته بهداشت و سلامت قرارگاه‌های عملیاتی ستادهای خدمات سفر مشهد و خراسان رضوی در ایام نوروز همه‌روزه و به صورت ۲۴ ساعته در خدمت زائران و مجاوران امام رضا(ع) و مهمانان نوروزی امام مهربانی‌ها هستند و پاسخگوی سوالات آنها در حوزه سلامت خواهند بود و اگر هم شکایتی در این حوزه به‌صورت حضوری یا تلفنی و پیامکی به ثبت رسید بلافاصله برای پیگیری موضوع و برخورد با فرد متخلف اقدام لازم را صورت می‌دهند.

رحمتی افزود: مردم برای دریافت پاسخ سؤالات و همچنین طرح شکایات خود در حوزه سلامت می‌توانند با شماره تلفن‌های ۱۹۰، ۰۵۱۳۷۰۴۵ و ۰۵۱۳۱۴۴۹۹۰۸ تماس بگیرند، ضمن اینکه سامانه‌های پیامکی ۱۰۰۰۸۹۱۹۰ و ۳۰۰۰۲۱۹۱ هم در این خصوص فعال است.

بیشتر بخوانید:

۱۳۰ تیم نظارتی در طرح سلامت نوروزی خراسان رضوی فعال هستند

گسترش چتر سلامت زائران رضوی با تشدید نظارت‌های بهداشتی

انجام حدود ۳۴ هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد گفت: از ابتدای طرح سلامت نوروزی تا کنون، ۳۴ هزار و ۶۳۹ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت پذیرفته که منجر به صدور پنج هزار و ۶۱۰ اخطار، معرفی ۶۹۰ فرد متخلف به مرجع قضایی و پلمب ۹۰ مجموعه متخلف شده است.

صدور پنج هزار و ۶۱۰ اخطار، معرفی ۶۹۰ فرد متخلف به مرجع قضائی و پلمب ۹۰ مجموعه متخلف در بازدیدهای نوروزی صورت گرفته است

دکتر فرشید وفا افزود: همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۳۸۷ مورد بازدید از اماکن عمومی صورت گرفته است که در این بازدیدها ۵۴ اخطار صادر شده، ۱۴۰ نفر به مراجع قضایی معرفی شده و ۱۷ مرکز متخلف مهر و موم شده است.

وی با بیان این که در این بازه زمانی ۲۲۱ مورد بازرسی از مراکز و اماکن بین راهی انجام شده که ۲۴ مورد آن منجر به صدور اخطار و هشت مورد نیز معرفی به مرجع قضایی شده است، ادامه داد: همچنین در این مدت ۷۱ مورد بازرسی از پایانه‌های مسافربری صورت گرفته است که در این حوزه نیز ۱۴ اخطار صادر شده است.

این مسوول بیان کرد: برخورد با ۲۸۶ دستفروش دوره گرد، انجام هزار و ۱۰۵ مورد بازرسی مشترک، انجام ۸۹۳ مورد رسیدگی به شکایات مردمی ثبت شده در سامانه تلفنی ۱۹۰، کشف و معدوم سازی ۲۷ تن مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد از ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ تا پنجم فروردین امسال به شمار می رود.

دکتر وفا با تأکید بر اینکه یکی از نظارت‌های حوزه مدیریت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موضوع آب شرب مصرفی مردم بوده است، افزود: در این خصوص و از ابتدای طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ تاکنون هزار و ۲۶۲ مورد بازرسی از سامانه‌های آبرسانی انجام شده و در طی این مدت ۲۲ هزار و ۳۸۳ مورد کلرسنجی صورت گرفته است.

گسترش چتر سلامت زائران رضوی با تشدید نظارت‌های بهداشتی

انجام ۳۴۷ مورد بازرسی از داروخانه‌های سطح شهر مشهد

رییس اداره فنی و نظارت بر مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام نوروز بازدیدهای مستمر و روزانه از تمامی داروخانه‌‎های سطح شهر مشهد و دیگر شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌خصوص داروخانه‌های شبانه‌روزی و روزانه اطراف حرم مطهری رضوی، که در این ایام مجوز فعالیت از ساعت هشت تا ۲۴ را دارند، در دستور کار معاونت غذا و داروی و کمیته غذا و داروی ستاد سلامت نوروزی این دانشگاه قرار گرفته است.

دکتر جواد پرنده رضوانی افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون ۳۴۷ مورد بازرسی از داروخانه‌های سطح شهر مشهد با محوریت مناطق منتهی به حرم مطهر رضوی صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی در حوزه دارو برای ایام نوروز صورت پذیرفته است، ادامه داد: با تدابیر صورت گرفته در این خصوص پیش بینی تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز زائران و مجاوران امام رضا(ع) از داروخانه‌های اطراف حرم مطهر رضوی و همچنین داروخانه‌های واقع در مناطق پرتردد و مناطق تفریحی و گردشگری و نیز سایر داروخانه‌های فعال در این ایام شده است.

این مسوول ضمن اشاره به فعالیت‌ها و بازدیدهای شبانه روزی بازرسان و ناظران حوزه دارو، بیان کرد: بازرسی‌ها در حوزه دارو از تمامی داروخانه‌های فعال در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت ۲۴ ساعته و در قالب سه نوبت کاری هشت ساعته در حال انجام است و خوشبختانه تا این لحظه مشکل خاصی در حوزه دارو و تخلفات دارویی مشاهده نشده است.

دکتر پرنده رضوانی افزود: به جز موارد اشاره شده با قراردادن نوبت های فعال در این ایام، ارائه خدمت در سایر فعالیت‌های مدیریت دارو و نیز سایر مدیریت‌ها و ادارات زیرمجموعه معاونت غذا و دارو علوم پزشکی مشهد را داریم.

وی ادامه داد: در راستای دسترسی راحت‌تر زائران و مجاوران امام رضا(ع) به نزدیک‌ترین داروخانه فعال روزانه و شبانه‌روزی در ایام تعطیلات نوروزی اطلاع رسانی، تهیه پوستر و پمفلت در خصوص ساعت فعالیت داروخانه‌های روزانه سطح شهر مشهد و محدوده حرم مطهر رضوی، نحوه نگهداری مصرف دارو در سفر و ایام ماه مبارک رمضان، توصیه‌های لازم در خصوص مصرف دارو مطابق با تجویز و دستور پزشک مربوطه و غیره صورت پذیرفته است.

گسترش چتر سلامت زائران رضوی با تشدید نظارت‌های بهداشتی

ارائه بیش از ۸۲ هزار مراقبت سندرومیک در پایگاه های مرزی

رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: از ابتدای طرح سلامت نوروزی تا کنون بیش از ۸۲ هزار و ۳۷۰ مراقبت سندرومیک، ۹ تست مالاریا و ۱۲ تست وبا در پایگاه‌های مرزی مناطق زیر پوشش انجام شده است.

از ابتدای طرح سلامت نوروزی تا کنون بیش از ۸۲ هزار و ۳۷۰ مراقبت سندرومیک، ۹ تست مالاریا و ۱۲ تست وبا در پایگاه‌های مرزی مناطق زیر پوشش انجام شده است

دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه از ابتدای این طرح تاکنون برای بیش از ۱۰ هزار و ۷۳۸ نفر از افراد خارجی نیز،‌ که قصد ورود به کشور را داشته اند، در مرزهای ورودی واکسن فلج اطفال تزریق شده است، افزود: بیش از ۷۵ هزار نفر نیز در ایام نوروز از کشور خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش مراقبت بیماری‌های واگیر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه نیز در این بازه زمانی، ۲ هزار و ۶۵۳ مورد واکسن هاری تزریق و هزار و ۲۱۸ مورد افراد مشکوک به بیماریهای واگیر شناسایی شده اند و پنج طغیان شناسایی شده مدیریت و کنترل شده است

این مسوول بیان کرد: پایگاه‌های مراقبت مرزی در مرزهای زمینی و فرودگاه‌ها مستقر شده است و علائم بیماری‌های مانند سرخک، سرخچه، فلج اطفال و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی از ابتدای طرح نوروزی، ۱۵ اسفند پارسال تاکنون هفت میلیون و ۳۴۸ هزار و ۱۹۷ نفر به این استان سفر کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha