اعلام قیمت تمام شده برنج و مرکبات، مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان است

ساری- ایرنا- مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران نسبت به بی توجهی اعلام به موقع قیمت تمام شده ۲ محصول برنج و مرکبات انتقاد کرد و گفت: امسال نیز نگرانی کشاورزان نسبت به بازار این محصولات بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید عباس حسینی روز شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار مازندران با اظهار این که واسطه گری در بازار برنج و مرکبات مازندران همچنان نگران کننده است، افزود: همه نسبت به نظام مسایل هزینه های تولید و بازار ای ۲ محصول استان آشنا هستیم، اما این نکته نیز مهم است که با توجه به اهمیت حفظ زمین های کشاورزی و تولید برنج در این خطه، باید نسبت به روش های بازاریابی و تسهیل فروش محصولات اقدام عملی کرد.

وی به واردات بیش از حد برنج و اختلاط برنج کیفی مازندران با برنج های خارجی به عنوان مهمترین مشکلات امروز بازار این محصول راهبردی اشاره کرد و بیان داشت: شالیکاران باید با خیال آسوده و با تامین نقدینگی به کشت و کار جدید بپردازند.

مدیر کل اقتصادی استانداری مازندران تاکید کرد که اگر جهاد کشاورزی قیمت کف کارشناسی تولیدات محصولات کشاورزی به خصوص ۲ محصول مهم مرکبات و برنج را به موقع اعلام کند، به طور یقین برای تولید کننده و مصرف کننده شفاف سازی و به صرفه خواهد بود.

در حال حاضر شالیکاران مازندران مشغول نشا برنج هستند و طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی حدود ۱۲۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشا کاری شد و تا سه ماه آینده برنج جدید وارد بازار خواهد شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اعلام قیمت تمام شده برنج و مرکبات، مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان است

رسوب ۱۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۰ هزار تن کیوی در سردخانه های مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران واسطه گری در بازار برنج را نگران کننده توصیف کرد و گفت: مصوبه دولت مبنی بر خرید برنج از سوی انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج کشور ،مشکل بازار برنج استان را حل و فصل نمی کند.

بابک مومنی با توضیح این نکته که طبق آمار بزرگترین شرکت عضو انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج کشور ، سال گذشته فقط ۱۵ هزار تن برنج مازندران را خریداری کرد، ادامه داد: این که اعضای این انجمن به ازای خرید برنج داخلی، واردات را انجام بدهند، طبق تجربه سال گذشته، به نفع کشاورزان و حتی مصرف کنندگان نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر به بازار محصولات کشاورزی مازندران به خصوص برنج و مرکبات توجه ویژه‌ای نشود، با چالش حفظ زمین مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که بعضی از شرکت های انجمن تولید و تامین کنندگان برنج از فرصت واردات برنج بیشتر از خرید محصول داخلی استفاده کرده و با اختلال در نظام توزیع، قیمت را به نفع خودشان بالا می برند.

مومنی به تولید بیش از سه میلیون تن مرکبات در مازندران اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر بیش از از ۱۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۰ هزار تن کیوی رسوب شده در سردخانه های مازندران وجود دارد.

اعلام قیمت تمام شده برنج و مرکبات، مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان است

رکورد جوجه‌ریزی در مازندران شکسته شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به موفقیت تولید جوجه یک روزه در ۶ ماهه سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مهر ماه تا پایان سال پیش سه بار تولید جوجه یک روزه از مرز ۱۷ میلیون قطعه گذشته است.

مومنی با ذکر این آمار که به طور متوسط، ۲۳ درصد رشد تولید جوجه یک روزه طی سال گذشته در مازندران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ مازندران روانه استان تهران و حدود ۳۰۰ تن مرغ آماده طبخ در استان توزیع می شود.

وی توقف خرید مرغ مازاد در مازندران را نگران کننده برای کاهش تولید مرغ و افزایش قیمت در آینده توصیف کرد و بیان داشت: قیمت هر کیلو گرم خرید مرغ زنده در کشتارگاه ۵۸۰ هزار ریال است که اگر اکنون به دلیل افزایش تولید و کاهش مصرف در فصل گرم سال از سوی پشتیبانی مرغ مازاد خریداری نشود، با چالش تولید مواجه خواهیم شد.

این مسوول جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این نکته که با مدیریت دولت پایداری قیمت مرغ برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوجود آمده است، گفت: توزیع۱۳۰هزار تن مرغ منجمد در مناطق محروم روستایی در فروردین ماه امسال، نشانه توجه دولت به تنظیم بازار مصرف مرغ است.

مومنی به وجود ظرفیت صادرات مرغ مازندران اشاره کرد و بیان داشت: همه شرایط برای تولید مرغ بر اساس ضوابط استاندارد و بهداشتی کشورهای مقصد هدف وجود دارد.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

اعلام قیمت تمام شده برنج و مرکبات، مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان است

خطر گسترش آفت مگس مدیترانه‌ای میوه در باغ های مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به افزایش جمعیت آفت مگس مدیترانه‌ای میوه در باغ های استان به خصوص مرکبات هشدار داد و گفت:کانون کوبی علیه مگس مدیترانه‌ای باغ مرکبات مازندران ضروری است.

مومنی تصریح کرد: اکنون مگس میوه تهدیدی جدی علیه باغ های مازندران شده است.

طبق اظهارات رسمی کارشناسان حفظ نباتات، هر مگس ماده روزانه ۱ تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد. این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha