زارع‌پور: با تجهیزات صددرصد ایرانی؛ ظرفیت شبکه مادر ارتباطاتی ۹۰ درصد افزایش یافته است

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از آنجایی که همه ارتباطات کشور در همه شهرها و روستا در نهایت روی شبکه مادر ارتباطاتی کشور قرار می‌گیرد که ما به آن شبکه هسته می‌گوییم ظرفیت این شبکه در ابتدای دولت ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بوده که الان به بیش از ۶۰ ترابیت رسیده و  بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در حوزه ارتباطات ثابت پروژه فیبر نوری را دنبال می‌کنیم، انشاالله فردا شاهد افتتاح پروژه فیبر نوری کسب و کارهای استان قم خواهیم بود، شهر قم و ۶ شهر استان قم تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار می‌گیرد. در سفر رئیس جمهور به قم آمار خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور می‌رسد و برنامه ما این است که امسال ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش قرار دهیم یعنی حداقل ۷۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار دهیم و سال آینده کل شهرهای کشور را تمام کنیم.

وی درباره ارتباطات موبایل گفت: در بحث ارتباطات موبایل، توسعه ارتباطات نسل پنجم را در دستور کار قرار دادیم و هفته آینده برنامه‌ای را خواهیم داشت که تعداد سایت‌های نسل پنجم کشور به بیش از هزار و ۵۰۰ سایت خواهد رسید و هدف‌گذاری ما این است که امسال به بیش از ۵ هزار برسد یعنی ۱۰ درصد کشور تحت پوشش نسل پنجم قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در لایه‌های دیگر شبکه یعنی شبکه داخل استان‌ها اقدامات خوبی انجام می‌شود در شبکه مادر مخابراتی کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت است شاهد توسعه شتابان و رشد جهشی هستیم.

ظرفیت شبکه مادر ارتباطاتی کشور ۹۰ درصد افزایش یافته است

زارع‌پور خاطرنشان کرد:  از آنجایی که همه ارتباطات کشور در همه شهرها و روستا در نهایت روی شبکه مادر ارتباطاتی کشور قرار می‌گیرد که ما به آن شبکه هسته می‌گوییم ظرفیت این شبکه در ابتدای دولت ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بوده که الان به بیش از ۶۰ ترابیت رسیده و  بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه آن این است که نزدیک به ۲۰ ترابیت بر ثانیه یعنی حدود ۸۰-۹۰ درصد افزایش ظرفیت با تجهیزات صددرصد ایرانی انجام شده است یعنی برای اولین بار این تجهیزات در جمهوری اسلامی تولید شده و قطعا ۵-۶ کشور بیشتر تولیدکننده این تجهیزات در دنیا نیستند و ما اکنون جزو این ۵-۶ کشور شده‌ایم و این تجهیزات انتقال نوری پرسرعت توسط دانشمندان جوان خودمان و شرکت‌های دانش بنیان تولید شد و اکنون استفاده می شود و دنبال بازاریابی این تجهیزات در کشورهای دیگر هستیم.

ظرفیت شبکه آی پی کشور تقریبا دو برابر شده است

زارع پور تصریح کرد: ظرفیت شبکه آی پی کشور هم تقریبا دو برابر شده و از ۲۸ ترابیت بر ثانیه به حدود ۵۵ ترابیت بر ثانیه رسیده و بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است و ظرفیت اینترنت مورد نیاز کشور و پهنای باند مورد نیاز کشور نزدیک دو برابر شده است همه اینها نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات عزم خود را جزم کرده که شبکه ارتباطی کشور را که اکنون زندگی مردم به آن گره خورده و هر روز وابستگی جنبه‌های مختلف زندگی به این موضوع بیشتر می‌شود را پرشتاب توسعه بدهد و زیرساختی پرسرعت و باکیفیت برای مردم فراهم کند.

توضیحات وزیر ارتباطات درباره برگزاری الکترونیک دور دوم انتخابات مجلس

وی گفت: براساس گزارشی که در هیات دولت هم ارائه کردم در دور قبل انتخابات ما همه امکانات وزارت ارتباطات، اپراتورها و دستگاه‌های مرتبط را بسیج کردیم تا شاهد ارتباطات پایدار باشیم. بحمدالله بیش از ۹۹ درصد را تحت پوشش داشتیم حتی در نقاط دور افتاده روستایی و جایی که صندوق رای را با بالگرد به آنجا بردند هم دسترسی به شبکه وجود داشت. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این اتفاق بسیار بزرگی است که ما با این گستره جغرافیایی با بیش از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۷۰ هزار روستا در کشور، در کل توانستیم چنین پوششی را در سالیان گذشته ایجاد کنیم.

زارع‌پور افزود: نکته مهمتر از آن پایداری ارتباطات بود که بیش از ۹۹ درصد استعلامات، به شکل کاملا برخط انجام شد که توفیق بسیار بزرگی است و همه آن امکانات و تدابیر برای انتخابات روز جمعه فراهم است.

وی تصریح کرد: همه امکانات در حال آماده‌باش هستند و تدابیر از قبل پیش‌بینی کرده‌اند که برای حوزه‌هایی که رای‌گیری به دور دوم کشیده همان پایداری و کیفیت را بلکه بهتر داشته باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha