۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85469798
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اطلاعات ۵۰۰ هزار رقبه وقفی کشور در سامانه جی آی اس ثبت شد

زنجان - ایرنا - رئیس اداره نقشه و جی آی اس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: یک میلیون و ۵۰۰ رقبه وقفی در کشور وجود دارد که اطلاعات ۳۳ درصد آنها معادل ۵۰۰ هزار رقبه در سامانه جی آی اس ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی زنگنه روز چهارشنبه در بازدید از طرح های اداره اوقاف و امور خیریه استان در جمع خبرنگاران، افزود: امیدواریم ثبت اطلاعات ۸۰ درصد رقبات در سامانه جی آی اس طی یک سال آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه کار اتصال اطلاعات و مشخصات املاک و اراضی وقفی در سامانه جی آی اس از ۱۰ سال پیش در سازمان اوقاف آغاز شده است، اضافه کرد: طی ۱۰ سال تنها پنج هزار رقبه در استان متصل شده بود اما از ابتدای امسال با کار فشرده ۲ هزار و ۵۰۰ رقبه نیز متصل شد و تعداد رقبات ثبت شده استان به هفت هزار و ۵۰۰ مورد رسید.

این مسوول ادامه داد: اطلاعات نقشه های پایه ای که پیش از این از اداره ثبت گرفته شده و آماده بود پس از ثبت در سامانه جی آی اس سازمان اوقاف در پنجره واحد زمین هم بارگذاری شده و در آنجا هم قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه این اقدام در هم پوشانی نقشه ها به کار می آید، که در نوع خود کار بزرگ و ارزشمندی است اظهار داشت: تسهیل در این کار نتیجه انجام تفاهم با پست و ثبت اسناد و املاک است که کار بسیار مهمی محسوب می شود.

زنگنه افزود: هزینه های انجام این کار برای اوقاف به مراتب کمتر از واگذاری به بخش خصوصی بوده و همچنین سرعت و کیفیت انجام کار نیز به مراتب بهتر شده است.

وی با بیان اینکه جی آی اس به معنای سامانه اطلاعات تصویری- جغرافیایی است و انجام آن، حد و حدود موقوفات را مشخص می کند، اظهار داشت: این اقدام،‌ مشخصات املاک و اراضی وقفی را از حالت کلی و توصیفی خارج می کند و به آنها عینیت می دهد چون موقوفات را تنها در صورت شناخت کامل و داشتن مشخصات به روز و فنی می توان به درستی مدیریت کرد.

رئیس اداره نقشه و جی ای اس(GIS) سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: همچنین در هنگام نیاز به شناسایی یا سرمایه گذاری و ساخت و ساز می توان از این اطلاعات بسیار بهره برد و این کار یک کار تمام مهندسی است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر این مهم به همت اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه در حال انجام است، افزود: یکی از امتیازات این کار آن است که رقبات جدید برای موقوفات شناسایی می شود.

این مسوول با بیان اینکه متاسفانه در سازمان اوقاف نیروی متخصص جی آی اس نداریم، ادامه داد: این سامانه برای مدیریت صحیح و هوشمند موقوفات و رقبات و مدیریت املاک وقفی است و در واقع تکمیل کار اخذ سند رسمی به شمار می رود.

رئیس اداره نقشه و جی آی اس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: انجام جی آی اس حلقه مفقوده مدیریت وقف است و تنها در صورت انجام کامل این طرح است که مدیریت بهینه در املاک و اراضی وقفی که یکی از اهداف سازمان اوقاف است امکانپذیر می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha