از رکود تا رکورد/ دولت سیزدهم چگونه پدر پالایشگاه های ایران را از زیان دهی خارج کرد؟

تهران - ایرنا - پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم توانست با خروج از دوره رکود و زیان‌دهی، وارد دوره رکوردشکنی در تولید روزانه بنزین شود و با اقدامات دولت مردمی که با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی انجام گرفته سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، دولت سیزدهم همزمان با افزایش تولید و صادرات نفت (با وجود تحریم‌های ظالمانه)، افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی خصوصا بنزین و گازوئیل را نیز به دلیل تحریم ناپذیر بودن فرآورده‌ها (علی رغم تحریم پذیر بودن صادرات نفت خام) در دستور کار قرار داده است.

ناترازی تولید و مصرف بنزین را دولت سیزدهم مدیریت کرد

این همه در حالی است که مصرف بنزین در کشور نیز افزایش یافته و بر اساس اعلام وزارت نفت به متوسط روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر (در روزهای غیر پیک مسافرتی سال) رسیده و رشد ۲۰ درصدی نسبت به دولت قبل داشته است.

پالایشگاه سازی یا افزایش تولید بنزین پالایشگاه های موجود، واردات بنزین و مدیریت مصرف سناریوهای پیش روی دولت سیزدهم بود که این دولت تصمیم گرفت برای صرفه جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، گزینه راحت واردات بنزین را تا حد زیادی کنار بگذارد و به سراغ گزینه‌های سخت‌تر «افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های موجود و نیز احداث یا بهره برداری از پالایشگاه‌های فراسرزمینی» به همراه مدیریت مصرف سوخت را در دستور کار قرار دهد.

برای گزینه مدیریت مصرف سوخت (بدون نیاز به افزایش قیمت) احیای کارت سوخت و الزامی شدن استفاده از کارت سوخت در دستور کار امسال دولت است اما گزینه افزایش تولید بنزین خصوصا پالایشگاه آبادان را از همان ابتدای دولت در دستور کار قرار گرفت.

«ب. ز» و بلایی که بر سر صنعت پالایشی کشور آورد

اگرچه پالایشگاه سازی فرآیند زمان بر (حداقل ۵ سال) و نیازمند سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری است، اما قطعا یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل نگرفتن پالایشگاه سازی در کشور، بیژن زنگنه وزیر سابق نفت است. بیژن زنگنه اساسا پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری می‌خواند حتی اخیرا نیز به این موضوع اشاره مجدد کرده و آن را غیر اقتصادی خوانده است.

در صورتی که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام است. چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

جواد اوجی وزیر نفت نیز دیروز در نشست هیأت دولت اشاره‌ای به ترک فعل زنگنه در خصوص تولید بنزین و رکود عجیب پالایشگاه آبادان که قرار بود به دلیل زیان‌ده بودن، واگذار شود، داشت.

وزیر نفت در جلسه روز گذشته هیات دولت در این باره گفت:در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن پالایشگاه آبادان گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند.پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است و سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

دولت سیزدهم سفره مردم و فروش نفت را به تحریم‌ها گره نزد

طبق گفته سخنگوی دولت، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، گره نزدن وضع اقتصادی به خارج از کشور بود که پابه‌پای مذاکرات برای رفع تحریم و به‌منظور خنثی‌سازی، این‌ مسیر هم دنبال شد و شاهد اذعان‌ منابع غربی به رکوردشکنی فروش نفت در دوران تحریم هستیم که نشان می‌دهد اقدام‌های دولت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر بوده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: تابستان ۱۴۰۲ رشد اقتصادی کشور با نفت به ۷.۱ درصد و بدون احتساب نفت به ۴.۲ درصد رسیده بود.

علی بهادری جهرمی نیز خرداد ۱۴۰۲ در نشست خبری سخنگوی دولت درباره گفته بود: رشد اقتصادی زمستان ۱۴۰۱ هم با نفت و هم بدون نفت مثبت بوده است که هر دو عددهای قابل قبولی را به نمایش درآورده بودند. برای نمونه در زمستان ۱۴۰۱ اشاره می‌کنم رشد اقتصادی بدون محاسبه نفت ۴.۷ و با نفت ۵.۳ درصد بوده است.

اوجی: تولید ال پی جی در این دولت دو برابر شد

جواد اوجی وزیر نفت یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ در آخرین جلسه هیات دولت در سال گذشته با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت نفت اظهار داشت: تولید گاز ال پی جی از ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۶.۵ میلیون تن در سال جاری افزایش داشته که همه جای دنیا هم در اروپا و هم آسیا برای آن تقاضا وجود دارد.

افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین در دولت سیزدهم

وزیر نفت در این جلسه به افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی اشاره کرد و گفت: ظرفیت پالایشی کشور ظرفیت پالایش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با وارد مدار شدن پالایشگاه آبادان ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل افزوده شده است.

وزیر نفت: رشد حدودا دو برابری تولید بنزین در پالایشگاه آبادان طی دولت سیزدهم/ پالایشگاه را ابتدا زیان‌ده کردند بعد می‌خواستند واگذار کنند

اوجی همچنین در جلسه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هیأت دولت هم گزارشی از فعالیت های پالایشگاه آبادان به عنوان مهمترین پالایشگاه تولید بنزین و گازوئیل کشور گریزی داشت و در گزارشی از وضعیت این پالایشگاه تصریح کرد: وزیر نفت وقت در سال ۱۳۹۴ پالایشگاه آبادان را زیان‌ده اعلام کرده بود؛ اما با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

به گفته وزیر نفت میزان تولید بنزین پالایشگاه آبادان در ابتدای دولت سیزدهم ۸ و گازوئیل ۱۵ میلیون لیتر در روز بود؛ اما در این دولت میزان تولید روزانه بنزین از ۱۵ و گازئیل از ۱۹ میلیون لیتر در روز گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر پالایشگاه آبادان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

تأمین بنزین مسافران علی رغم رشد ۷ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین در نوروز امسال

این افزایش تولید بنزین در حالی است که جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست چهارشنبه ۱۵ فروردین هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش ۶ تا ۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: با تلاش همکاران ما در وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، اجازه ندادیم مردم دچار مشکل شوند و بنزین در تمامی جایگاه های سوخت تأمین شد.

وزیر نفت به خبرنگاران افزود که میزان مصرف بنزین در ایام تعطیلات نوروز امسال حتی به رکورد مصرف ۱۵۲ میلیون لیتر در روز هم رسیده بود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان: سهم ۴ میلیارد دلاری در صرفه جویی ارزی با ممانعت از واردات بنزین

حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان (که این پالایشگاه به پدر پالایشی ایران مشهور است) در این خصوص گفت: در ایام کرونا مصرف بنزین به ۱۸ میلیون لیتر در روز کاهش یافته بود که حتی سبب شد تا بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم امکان صادرات پیدا کند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مبارزه دولت با کرونا و تقریبا حذف کرونا، میزان افزایش مصرف بنزین روزانه بنزین به تدریج افزایش یافت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که پالایشگاه آبادان با افزایش تولید بنزنی و نیز افزایش بهره بری تولید آن همچنین ارتقای کیفیت تولید این فرآورده نفتی مطابق با استانداردهای روز دنیا، ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵ درصدی یافت و از ۸ میلیون لیتر سال ۱۴۰۰ به ۱۱ و نیم تا ۱۲ میلیون لیتر در روز به طور متوسط رسید.

قیم: رکوردشکنی تولید روزانه بنزین با میلیون لیتر در آبادان

مدیرعامل پالایشگاه آبادان تأکید کرد: روند افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان ادامه داشت و در سال ۱۴۰۲ به متوسط روزانه ۱۵ میلیون لیتر رسید حتی در برخی مقاطع به ۲۵ میلیون لیتر در روز هم رسید و عملا افزایش ۱۲۵ درصدی تولید بنزین در پالایشگاه آبادان طی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رقم خورد.

قیم با بیان اینکه بعد از اتمام کرونا، مصرف بنزین روزانه کشور از ۷۶ میلیون لیتر در روز در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۲ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۴۰۲ نیز به رکورد ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسید؛ این افزایش بی رویه مصرف بنزین سبب می شود ناترازی سوخت خود را بیش از پیش نشان دهد.

اگر پالایشگاه آبادان نبود، الآن واردکننده بنزین بودیم

وی یادآور شد: تنها با افزایش ۲ تا ۳ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین در پالایشگاه آبادان طی سال ۱۴۰۲ از خروج ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد. همین مقدار هم در سال ۱۴۰۱ صرفه جویی ارزی شد که سهم پالایشگاه آبادان به تنهایی بود.

اصلاح ناترازی بنزین، افزایش تولید نیاز ندارد، اصلاح صنعت خودروسازی را می‌طلبد

نادیا محرابی پژوهشگر انرژی نیز با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در افزایش تولید بنزین که گامی مؤثر در کاهش واردات سوخت محسوب می شود در باره رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین به خبرنگار ایرنا گفت: خودروهای داخلی که بر اساس فناوری‌های قدیمی‌تر و کم‌کارایی‌تر تولید می‌شوند، مصرف بنزینی دو تا سه برابر بیشتر نسبت به استانداردهای جهانی دارند.

وی افزود: این موضوع موجب شده تا دولت مجبور به صرف هزینه‌های گزاف برای واردات بنزین شود تا بتواند تقاضای داخلی را برآورده کند. این موضوع فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش وابستگی به منابع خارجی می‌شود.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha