۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85466083
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوه دِرِشک؛ سفری خاطره انگیز به طبیعتی بکر

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85466083
کوه دِرِشک؛ سفری خاطره انگیز به طبیعتی بکر

یاسوج - ایرنا -کهگیلویه وبویراحمد سرزمینی رویای در دل زاگرس جنوبی با داشتن مناظر و جاذبه های دیدنی و بکر، نمایشگاهی جذاب از آبشارهای مفرح، چشمه سارها،باغستان ها و مکان های فراوان گردشگری را در معرض دید گردشگران و طبیعت دوستان قرار داده است و کوه "دِرِشک" بویراحمد یکی از آن شگفتی های طبیعی و گردشگری این دیار است.

به گزارش ایرنا،«به یاسوج شهر آبشارهای خروشان خوش آمدید» این جمله‌ایست که در ورودی یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد به چشم می‌خورد و خبر از سفری پرهیجان و خاطره‌انگیز می‌دهد،اما جاذبه های این سرزمین خاطره انگیز به آبشارهای خروشانش محدود نمی‌شود و اینجا با وجود پیست اسکی کاکان،روستای کریک،دشت راق،تنگه گنجه‌ای ،پارک جنگلی و رشته کوه "دِرِشک" جورچینی از زیبایی هایی طبیعی را در دل خود جای داده است.

'شهرستان بویراحمد که از شمال با شهرستان‌های دنا و مارگون، از شمال شرقی با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از غرب با شهرستان کهگیلویه، از جنوب غربی با شهرستان چرام،از جنوب با شهرستان‌های رستم و ممسنی استان فارس و از شرق با شهرستان سپیدان استان فارس همسایه است در ارتفاع یکهزار و ۸۶۴ متر از سطح دریا قرار دارد بهشتی از طبیعت خدادادی در جنوب کشور محسوب می شود.

کوهستان گردی در هر زمانی چه در زمستان ها که کوه یکدست سفید باشد و چه فصلی که گردشگران از گرما به آبشاری در دل کوه پناه می برند لذت بخش است اما اینجا طبیعت گردی در رشته کوه "دِرِشک" افزون بر جلوه های طبیعی به علت وجود غارهای آهکی و عشایرنشینان دل رباتر است.

اینجا نفس کشیدن در هوای پاک و مطبوع و گام نهادن در میان گیاهان خوراکی و دارویی معطر و مشاهده صخره های سترگ احساس با شکوهی به گردشگران می دهد،برای درک صحنه های زیبایی های پر رمز و راز صخره های سخت و همنوایی با طبیعت کوهستان این منطقه، به قول کوهنوردان باید کوله پشتی را برداشت و تجربه کرد که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

کوه در ادبیات پارسی نماد شکوه، استواری و مظهری از عشق و سخت کوشی معنا شده و کوهپیمایی یادآور سروده های چکامه سرایان و داستان های اساطیری است به همین دلایل کوهنوردی از گذشته های دور تاکنون در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد همواره طرفداران خاص خود را داشته است اما اگر به دنبال مکانی هستید که افزون بر دنج بودن همه زیبایی های یک بهشت زمینی را دارد منطقه "دِرِشک"می تواند انتخاب بیادماندنی باشد.

رشته کوه "دِرِشک" که در روستای اولادعلی مومن از توابع شهرستان بویراحمد و ۱۵ کیلومتر شهر یاسوج قرار دارد جدیدترین اثری است که اواخر سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شده که این امر شاهدی بر ظرفیت های طبیعی این منطقه برای ایرانگردی است.

"دِرِشک" به معنای ۲ کوه به هم چسبیده است که با وجود طبیعت منحصر به فرد آن تاکنون ناشناخته باقی مانده و در رسانه های ارتباط جمعی کمتر سخنی از آن به میان آمده است.

"دِرِشک" بهشت گمشده در کهگیلویه و بویراحمد

معمولا طبیعت دوستان هنگام سفر به نخستین مساله ای که فکر می کنند مکان اقامت است تا پس از سیر و سیاحتی دلچسب با خیالی آسوده استراحت کنند که در مورد منطقه "دِرِشک" ۲ انتخاب پیش روی مسافران است.

گردشگران با برپایی چادر ساعاتی را همنشین با اهالی عشایر باشند و افزون بر خرید و استفاده از محصولات لبنی ارگانیک زیبایی های یک زندگی سنتی را از نزدیک مشاهد کنندکه در این صورت در سکونتگاه های عشایری نزدیک منطقه "دِرِشک" مشاهده فعالیت شبانه روزی همه اعضای خانواده از پسران و دختران خردسال گرفته تا افراد سالخورده، روحیه قناعت و مهمان نوازی آنان در کنار طبیعت بکر تجربیاتی به یادماندنی برای آنان به ارمغان می آورد.

اما اگر انتخابتان یک هتل با تمام امکانات در شهر است می توانید پس از ۲۰ دقیقه رانندگی در یکی از هتل های شهریاسوج اقامت کنید.

زیبایی های طبیعت بکر "دِرِشک" از نگاه کارشناسان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد گفت: رشته کوه "دِرِشک" با وجود ناشناخته ماندن آن اما دارای طبیعت بکر، منحصربه فرد و زیبایی های طبیعی متنوع است به همین علت اسفند ماه پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کاظم رحمانی افزود: وجود چندین غار آهکی در زیر زمین از ویژگی های منحصربه فرد این منطقه است.

وی بیان کرد: قرار داشتن یک چاه آب با عمق ۴۰۰ متر از دیگر جاذبه های طبیعی رشته کوه "دِرِشک" است که در بالای ارتفاعات آن قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: وجود گونه های متنوع درختان از جمله گیلاس وحشی،بلوط، زبان گنجشک و زالزالک ارتفاعات "دِرِشک" را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است.

"دِرِشک" بهشت گمشده در کهگیلویه و بویراحمد

رحمانی تصریح کرد: این منطقه همچنین به علت قرار داشتن در نزدیکی اتراقگاه های عشایری دارای جذابیت های مردم شناسی نیز می باشد.

رحمانی تصریح کرد:در این مناطق تکاپوی دختران و بانوان عشایری با لباس های رنگارنگ محلی برای پخت نان ، دوشیدن شیر،گرداندن پشم و پخت غذای محلی جلوه هایی از امید به زندگی را به نمایش گذاشته است.

وی عنوان کرد:بانوان سخت کوش عشایر در این روزهای بهاری برای پخت غذا ابتدا از بوته های گیاهان خودرو می چینند و پس از شست و شو و خرد کردن با آن پلوهای خوش و طعم رنگی درست می کنند و آن را با ماست یا انواع خورشت بر سفره خانواده می آورند.

سخن آخر

اگرچه منطقه "دِرِشک" از زیبایی های طبیعی زیادی برخوردار است اما می توان با ایجاد با ایجاد امکاناتی که سرمایه گذاری زیادی هم نیاز ندارد آن را به یکی از مناطق گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد در فصول تابستان و بهار تبدیل کرد.

ایجاد یک اقامتگاه بومگردی که متناسب با زندگی سنتی عشایر کهگیلویه و بویراحمدباشد که افزون بر محل اسکان بتواند غذاهای ارگانیک در وعده های مختلف را عرضه کند از جمله این زیرساخت هاست امری که در صورت تحقق می تواند بستر معرفی غذاهای سنتی این استان را برای گردشگران فراهم کند.

همچنین فراهم کردن زمینه اسب سواری و تیراندازی راهکار دیگری است که می تواند منطقه گردشگری "دِرِشک" را برای گردشگران جذاب تر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha