۱ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6164793
T T
۰ نفر
آشنایی با کهگیلویه وبویراحمد سرزمین بکر و چهارفصل ایران زمین ............................................................
یاسوج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/01/87 داخلی.فرهنگی.گردشگری.نوروز.
استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین مردم غیور و جنگجو، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و برخوردار از طبیعت بکر، دست نخورده و بی نظیر معروف است.
مناظر زیبا و دیدنی استان حس زیبای قدم زدن در یک کارت پستال سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران تداعی و به تصویر می کشاند.
مردم خونگرم استان کهگیلویه و بویراحمد جزو معدود مردمانی هستند که هنوز دنیای بی روح و کسالت آور اینترنت و رایانه بر آنها چیره نشده و هنوز مراسم آیینی و باستانی بی شماری در آن بر روابط فردی و حتی اجتماعی حاکم است.
" کهگیلویه و بویراحمد "، این سرزمین چهارفصل با بهار دل انگیز، تابستان طلایی، پاییز ارغوانی و زمستان نقره ای جلوه تمام نمای خوبی ها و زیبایی هاست.
از این گذشته، اساس فرهنگ و معرفت نیز فهم پدیده های رویایی و مناظر طبیعی است که جلوه ای از جمال جانان است و کهگیلویه و بویراحمد سرشار از طرحها و رنگ های کوه ها، آبشارها، دریاچه ها، چشمه ها، جنگل ها و غارهاست.
اگر قصد مسافرت به شهر یاسوج مرکز استان را دارید، هرگز لباس گرم را فراموش نکنید البته سایر شهرستان های این استان از جمله گچساران و باشت به دلیل نزدیکی به مناطق جنوب کشور و گرم بودن در ماه های اسفند و فروردین بهترین نقاط برای مسافرت به شمار می روند.
استان کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های تاریخی نظیر شهر قدیم دهدشت (بلاد شاپور)، چهار طاقی خیرآباد و تنگ تامرادی برخوردار است.
این جاذبه ها به همراه جاذبه های بی نظیر و فراموش نشدنی طبیعی همچون آبشار کمردوغ بهمئی، چشمه بلقیس چرام، تنگ های مهریان و گنجه ای و شهر گردشگری و توریستی سی سخت می تواند جزو خاطرات به یادماندنی یک مسافر باشد و برای همیشه در ذهن او باقی بماند.
عناوین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد شاید از نظر تقسیمات زندگی عصر کنونی بر پیشانی شهرهای این استان بچسبد، ولی از نظر سایر مولفه ها عنوان شهر برازنده این دیار رویایی نیست.
در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری وجود دارد که زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده است و هنوز هم جلوه های آن به گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی شناسانده نشده است.
کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن زیبایی های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی های ویژه ای در بخش گردشکری طبیعی (اکوتوریسم ) دارد.
چهره گوناگون طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی های یک منطقه همراه با طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است.
افزون بر آن، کوچنشینی عشایر مناطق بویراحمد، بهمئی، دشمن زیاری، طیبی و چرام در اقلیم های گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه ارزشمندی از دیدگاه فرهنگی و اجتماعی است که دارای جاذبه های ویژه و منحصر به فردی برای گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی این استان است.
قرارگرفتن کوه دنا با ارتفاع چهار هزار و 400 متر در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای کوهستانی و سرشار از زیبایی های طبیعی را در نوار شمالی این استان پدید آورده است.
در دامنه های جنوبی قلل برفگیر و مرتفع کوه دنا شهری به نام سی سخت واقع شده که پایگاه مناسبی برای کوهپیمایی، کوهنوردی و رفتن به سوی کوه دنا محسوب می شود.
قلل پربرف کوه دنا سرچشمه جویبارها و چشمه های پرآبی است که دامنه های پایین دست خود را به خوبی سیراب می کند.
چشمه های همیشگی و پرآب دامنه های کوه دنا که آبگیرهای زیبایی را در بستر کوهستان به وجود آورده، طبیعتی با دیدنی های بسیار در منطقه سی سخت را جلوه گر کرده است به طوری که شهر سی سخت با باغهای گسترده و پررونق خود که همچون زمردی بر دامنه کوه دنا می درخشد، با تابستان های معتدل گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.
نام سی سخت با افسانه های قدیمی که گذشته این منطقه را به روزگار کیانیان پیوند می زند، درآمیخته است.
گفته می شود هنگامی که کیخسرو پادشاه کیانی همراه با سپاهیان خود از این منطقه گذر می کرد، سرگذشت هایی را به یادگار گذاشته است.
بیژن سردار نامدار کیخسرو که همراه با 29 نفر از سپاهیان جنگجوی خود به دنبال کیخسرو می رفت، در گذر از گردنه های بلند کوهپایه های دنا بازماند و در نتیجه همگی جان خود را در نبرد با طبیعت سرد و خشن منطقه سی سخت از دست دادند.
نام سی سخت به دلیل سرسختی 30 نفر از سپاهیان جنگجوی کیخسرو در نبرد با طبیعت سرد و خشن برای این منطقه زیبا از گذشته تاکنون به یادگار مانده است.
به همین دلیل هنوز گردنه ای که بر فراز بلندی های کوه دنا راه ارتباطی شهر سی سخت با سمیرم است، به نام گردنه بیژن شناخته می شود.
آمیختگی طبیعت اسرارآمیز منطقه سی سخت با افسانه های کهن، این منطقه را بیش از پیش برای گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی جذاب کرده است. ک/4 7534/563/587 شماره 030 ساعت 16:13 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه